Motoryzacja
Typografia
  • Najmniejsza Mała Średnia Większa Największa
  • Obecna Helvetica Segoe Georgia Times

olej
Zadbany samochód to taki, który jest czysty nie tylko powierzchownie, ale i uporządkowany od wewnątrz. Bardzo istotną kwestią jest dbałość o prawidłowy obieg płynów. Należy pamiętać, że olej samochodowy powinien on być wymieniany systematycznie, najlepiej co 10-15 tysięcy kilometrów. Jaki olej silnikowy wybrać? Poznaj nasz przewodnik po olejach!

 

 

 

Jakie są rodzaje olejów silnikowych?

Oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne – to podstawowe rodzaje olejów, które różnią się bazami olejowymi, ale także pakietami dodatków uszlachetniających. Czym się różnią i jaki wybrać?

  • Oleje syntetyczne – świetnie dopasowane do wymagań producentów silników, odpowiednio wzbogacone, przez co stabilne termicznie. Mogą pracować w wysokich temperaturach, zmniejszają zużycie części silnika i redukują opory tarcia, a przy tym są paliwooszczędne. Atutem olejów syntetycznych jest też to, że okres między wymianami jest dłuższy. Polecane do każdego typu silnika.
  • Oleje półsyntetyczne – to typ stanowiący mieszaninę olejów syntetycznych i mineralnych. Dobrze sprawdzą się przy mocno wyeksploatowanych silnikach z nieznaną historią wymian.
  • Oleje mineralne – powstają w procesie rafinacji ropy naftowej, przez co mogą zawierać różnego rodzaju zanieczyszczenia, które obniżają jakość produktu i wpływają na funkcjonowanie silnika. Znajdują zastosowanie w przypadku starszych silników, które pobierają więcej oleju, niż powinny.

 

Jaki olej samochodowy wybrać?

Oleje samochodowe mają ogromne znaczenie dla optymalnej pracy silników i ich żywotności. Wybierając produkt, należy kierować się składem i zaleceniami producenta. Zwróć uwagę na oznaczenia – poza podziałem na syntetyki, półsyntetyki i oleje mineralne, ważna jest też oznaczenie klasy lepkości. W Polsce w klasach zimowych najczęściej stosuje się 10W, który jest odpowiedni do nawet -25℃. Mieszkańcy rejonów górskich z powodzeniem mogą sięgnąć nawet po 5W (do -30℃) czy 0W (do -40℃). W klasach letnich ze względu na zmiany klimatu w Polsce polecane są W40, W50, a nawet W60 (optymalna lepkość w temperaturach powyżej 30℃). Dostępne są też w ofercie oleje jednosezonowe – w Polsce rekomendowane są mieszanki 20W-20, które świetnie sprawdzą się w temperaturach od -10℃ do 20℃.

 

Opakowania z tworzywa sztucznego – popyt, podaż i recykling

Pożyczka przez Internet na konto - najczęściej powielane mity

WhitePress Prawa