Aktualności
Typografia
  • Najmniejsza Mała Średnia Większa Największa
  • Obecna Helvetica Segoe Georgia Times
dos1
Na całym świecie branża targowa przeżywa trudne chwile. Wielkie imprezy, które co roku gromadziły tysiące zwiedzających tj. Bau, Domotex Interzum czy lokalna Budma dziś w tradycyjnej formie nie istnieją. Ale powstają coraz nowsze, interaktywne koncepcje targowe. Niektóre firmy z branży wyposażenia wnętrz postanowiły wziąć sprawy w swoje ręce i wyprodukować wydarzenia on-line, które będą wspierać i szkolić ich biznesowych partnerów. Przykładem wydarzenia, które ma szansę na stałe zaistnieć w kalendarzach branży podłogowej jest właśnie się rozpoczynające „Decora Online Show”. To wydarzenie pokazuje, że można bez realnego kontaktu zdobyć serca partnerów biznesowych.

 

 

 

Imprezy targowe w budżetach firm wnętrzarskich stanowiły nawet 30 % rocznych środków działów marketingu. Z początkiem marca ubiegłego roku imprezy targowe były masowo odwoływane. Po około dwóch miesiącach część organizatorów rozpoczęła próby przeniesienia tych spotkań do rzeczywistości wirtualnej. Dziś mając prawie roczne doświadczenie w realizacji eventów w internecie powstają coraz lepsze produkcje, ale to wciąż zbyt mało by zastąpić tradycyjne imprezy targowe.

„Oczywiście brakuje nam imprez targowych. Te spotkania mimo dużych kosztów generowały sporo leadów i powodowały nawiązywanie trwałych relacji biznesowych. Jestem przekonany, że targi w jakiejś formie się odrodzą jak tylko zakończy się pandemia” -mówi Artur Tomikowski, dyrektor marketingu DECORA.

Imprezy hybrydowe z branży wyposażenia wnętrz raczej w ubiegłym roku nie zachwycały. Były dość monotonne i mało angażujące uczestników.

„Obserwując imprezy hybrydowe, które w branży wnętrzarskiej odbyły się w ubiegłym roku uznaliśmy, że taka formuła jest niewystarczająca. Brakowało nam przede wszystkim wysokiej jakości prezentacji oraz interakcji z gośćmi” – mówi Artur Tomikowski, dyrektor marketingu DECORA. Postanowiliśmy samodzielnie zorganizować wirtualne targi podłogowe – dzięki temu konceptowi mamy szansę dotrzeć z wysokiej jakości contentem do wielu biznesowych partnerów – podsumowuje A. Tomikowski.

 

Rok szkoleń on-line

Od marca branża wyposażenia wnętrz nie miała możliwości spotkać się na żywo ani w segmencie B2B, ani w postaci szkoleń, czy warsztatów. Dlatego część marek postanowiło stworzyć własne rozwiązania, które z początku miały być jedynie chwilowym substytutem, a okazało się, że doskonale realizują potrzeby biznesowych partnerów.

- Zaczynaliśmy od szkoleń on-line, które szybko zamieniły się w webinary. Testowaliśmy różne narzędzia- oczywiście nie obyło się bez wpadek. Ale każde kolejne wydarzenie w sieci sprawiało, że jako zespół marketingowy nabieraliśmy koniecznego doświadczenia. Okazało się, że szkolimy znacznie więcej osób przy zachowaniu efektywności szkoleniowej. W 2020 marka Arbiton przeszkoliła on-line prawie 5.000 osób. To był przełom, który pozwolił nam myśleć o zorganizowaniu czegoś na kształt targów podłóg on-line. – mówi Artur Tomikowski.

 

Decora Online Show 2021 – wzorcowa impreza branżowa?

Koncepcja Decora Online Show czerpie wzorce z międzynarodowych wydarzeń online’owych. Przykładem są ubiegłotygodniowe targi CES online z USA. Swoją formułą bardziej niż imprezę targową przypominały one interaktywny show znany z pokazów firmy Apple, czy Samsung.  Impreza rozpoczyna się 3 lutego i potrwa aż do końca marca. Na wydarzenia można się rejestrować za pośrednictwem formularza Decora Online Show.

„Decora Online Show czerpie inspirację z telewizji śniadaniowych: ma się dużo i dynamicznie dziać, ma być merytorycznie, ale bez zadęcia. Pokażemy nowoczesne koncepty sklepowe w skali 1:1, przeprowadzimy na żywo testy w naszym laboratorium, również na żywo zaprezentujemy montaże. Jak co roku na targach zaprezentujemy również nowości produktowe. Wśród marek, które się zaprezentują będzie Arbiton, Afirmax, czy Ewifoam. Pokażemy pełne spectrum podłóg winylowych, podkładów podłogowych oraz akcesoriów podłogowych. Więcej szczegółów będzie można na bieżąco uzyskać na naszym profilu na LinkedIn” – podsumowuje A. Tomikowski.

 

Jak zrobić dobre wydarzenie on-line dla sektora B2B?

Wydarzenia on-line mają wiele zalet. Po pierwsze są bardziej dostępne dla gości – odpadają koszty dojazdu, noclegów, ograniczonej liczby czasu. Po drugie, choć możemy mówić o mniejszej efektywności szkoleń przeprowadzonych podczas takich wydarzeń to z drugiej strony szkolimy znacznie więcej osób i możemy to robić częściej. Po trzecie wydarzenie jest rejestrowane i zaproszeni goście mogą je odtworzyć w dowolnie wybranym przez siebie momencie, czasie i miejscu.

Tworzący wydarzenia on-line dla branży wnętrzarskiej trzeba pamiętać o kilku ważnych zasadach. Należy zadbać o odpowiednią dynamikę i wykorzystać różne narzędzia, aby zwyczajnie uczestnik nam się nie znudził i nie uciekł. Jednocześnie musimy zapewnić bardzo wysoką jakość streamingu. Nie ma nic gorszego niż problemy techniczne podczas prezentacji on-line, dlatego platformy ogólnodostępne tj. Zoom, czy Teams raczej się nie sprawdzają w przypadku dynamicznych prezentacji. To narzędzia dobre do prostych prezentacji powerpoint dla pojedynczych partnerów, organizacja profesjonalnego webinaru wymaga innych narzędzi. Jest kilkadziesiąt profesjonalnych narzędzi webinarowych z których można czerpać m.in. Youtube, Webex, Webinarjam. Warto je dobrze poznać, bo każde oferuje nieco inne możliwości. Jeśli chodzi o formułę to doskonale sprawdzają się video chaty, ankiety, konkursy wciąganie uczestników w dyskusje. Bardzo ważna jest także dostępność mobile. Musimy także pamiętać, by czas prezentacji dostosować do odbiorców – maksymalny czas szkolenia on-line to 40 minut.  

 

Skąd czerpać inspiracje?

Przyszłość z pewnością będzie dla targów wnętrzarskich ciekawa. Same targi będą się odbywać, ponieważ jesteśmy istotami społecznymi i kontakt z człowiekiem  odgrywa ważną rolę, również w relacjach biznesowych. Z pewnością nie przeniesiemy 100% emocji i doświadczeń do internetu, ale na pewno elektroniczna forma szkoleń czy pokazów zostanie z nami dłużej jako ważny  element planów marketingowych.

 

WhitePress Prawa