Malowanie proszkowe zasłużenie cieszy się opinią niezwykle wydajnej metody pokrywania różnorodnych powierzchni niezależnie od ich rozmiaru czy kształtu. Jednakże nawet najlepszy sposób ma swoje wady i na świeżo polakierowanej proszkowo części możemy zauważyć pęknięcia, ubytki lub niedoskonałości. Co zrobić w takiej sytuacji?
W jakich sytuacjach należy wprowadzić poprawki w przypadku powłok proszkowych?
Odpowiedź na to pytanie jest stosunkowo prosta i łączy się z funkcjami, jakie spełnia samo malowanie. Po pierwsze element zostaje zabezpieczony przed korozją, czynnikami atmosferycznymi, uszkodzeniami mechanicznymi, chemicznymi oraz temperaturą. Jeżeli defekty w powłoce sprawiają, że część nie spełnia wymogów ochronnych, konieczne jest wprowadzenie poprawek. Drugim powodem są niedostateczne względy estetyczne, które zostały zakwestionowane przez klienta.
Podejście radykalne kontra podejście oszczędne
Pierwszym etapem naprawy lakierowanej powierzchni jest ocena uszkodzeń lub niedoskonałości. W przypadku większych defektów lub malowania wartościowych elementów – np. części maszyn przemysłowych – zalecane jest podejście radykalne, czyli zdarcie istniejącej powłoki oraz rozpoczęcie procesu nanoszenia lakieru od nowa. Jest to zdecydowanie najdroższe z dostępnych rozwiązań, ale zapewnia gruntowne usunięcie wszystkich niedoskonałości bez ryzyka utraty wytrzymałości oraz integralności powłoki ochronnej.
Alternatywą dla powtórzenia całego procesu są oszczędne poprawki na powłokach proszkowych. Pod tym terminem kryje się szereg czynności o różnym stopniu złożoności, które mają na celu przywrócenie elementowi pożądanego wyglądu oraz walorów estetycznych. Do tego typu działań zaliczane jest:
- nałożenie dodatkowej warstwy lakieru proszkowego – to wydajny sposób, który nie tylko pozwala poprawić wszelkie niedoskonałości, ale również zabezpieczyć element drugą powłoką ochronną. Oczywiście przemalowanie farby proszkowej wiąże się z dodatkowymi wydatkami oraz potencjalną zmianą wyglądu lakierowanej części, a także dłuższym czasem wygrzewania w piecu. W tym wypadku kłopoty może sprawiać przyleganie obydwu warstw, co prowadzi do powstawania kolejnych problemów, jednakże przy odpowiednim dopasowaniu drugiej warstwy może być to skuteczny sposób na poprawianie powłoki w przypadku elementów wymagających dodatkowej ochrony.
- nałożenie farby ciekłej – uzupełnienie niewielkich ubytków z użyciem farb ciekłych jest popularnym sposobem na maskowanie śladów po zawieszeniu, pęknięć oraz kraterów. Jest to procedura, którą można przeprowadzić poza lakiernią proszkową, co przemawia za jej użytecznością. Najważniejszym czynnikiem w tym wypadku jest zapewnienie odpowiedniej przyczepności nowej farby do powłoki proszkowej za sprawą gruntownego oczyszczenia obszaru z użyciem specjalnego rozpuszczalnika do ciekłych materiałów zaprawkowych.
- nałożenie farby proszkowej w formie ciekłej – dzięki użyciu specjalnej mieszanki rozpuszczalników można nanieść poprawki za pomocą farby proszkowej pod postacią płynu. Zapewnia to dobre pokrycie materiału oraz identyczną recepturę lakieru, gdyż do napraw można wykorzystać ten sam rodzaj farby, który został użyty podczas pierwszego malowania. Metoda ta jednak ma swoje ograniczenia, gdyż nie zapewnia jednolitej powłoki w przypadku farb metalicznych. Uzupełnienie lakieru – zarówno farbami proszkowymi, jak i ciekłymi – jest stosunkowo tanie, ale nie zapewnia właściwości ochronnych, porównywalnych z prawidłowo wykonaną powłoką proszkową.
- szpachlowanie powłok proszkowych – w przypadku większych uszkodzeń niezbędne może być szpachlowanie. Na ogół jest to skuteczna metoda uzupełniania ubytków w przypadku metalowych części, jednak żywica musi być nakładana w cienkich warstwach, a sama mieszanka powinna znosić wysokie temperatury, które występują podczas wygrzewania lakieru w piecu. Pomimo dobrych rezultatów, szpachlowanie jest wyjątkowo czasochłonnym procesem, wymagającym cierpliwości oraz pewnej ręki.
- ponowne utwardzanie powłoki – w niektórych przypadkach – gdy dochodzi do spękania warstwy lakieru – receptą jest ponowne wygrzanie lakieru w piecu. Warto jednak pamiętać, że niektóre lakiery mogą źle znosić ponowne wystawienie na wysoką temperaturę, dlatego przed umieszczeniem elementów w piecu należy przeprowadzić próbne wygrzewanie.
Więcej na temat malowania proszkowego przeczytasz na: https://www.ocynkownia-ogniowa.pl/