Idealny pracodawca to taki, który zna i zaspokaja potrzeby pracowników. Chodzi zarówno o te dotyczące atmosfery w pracy czy przysługujących benefitów, jak również angażowania w aktywności na rzecz środowiska i lokalnej społeczności. Z raportu „Cztery osobowości – jeden rynek pracy” opracowanego przez Antal i Sodexo wynika bowiem, że niemal 70 proc. zatrudnionych chciałoby uczestniczyć w akcjach społecznych i charytatywnych inicjowanych przez firmę.
Z punktu widzenia psychologii ewolucyjnej pomaganie innym ludziom jest nieodłączną potrzebą każdego człowieka. Buduje nowe pokłady życiowej energii i daje poczucie spełnienia. Badania naukowców z Uniwersytetu w Southampton w Wielkiej Brytanii potwierdziły, że angażowanie się w działalność dobroczynną jest korzystne dla zdrowia psychicznego człowieka – niezależnie od jego statusu społecznego, stanu cywilnego, zdrowia czy wykształcenia.[1]
Energia z pomagania
Pracodawcy dostrzegają, że włączanie pracowników w prowadzone przez firmę działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu spotyka się z ich pozytywnym odbiorem, dlatego starają się zapewniać zatrudnionym możliwość realizacji w tym obszarze. Potwierdzają to wyniki badania „Wszyscy jesteśmy Mikołajami” zrealizowanego przez Kantar Millward Brown na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services, które pokazuje, że aż 90 proc. firm zaprasza pracowników do udziału w akcjach charytatywnych, a oni z kolei coraz chętniej angażują się w tego rodzaju przedsięwzięcia.
Zespoły HR, poza polityką wynagrodzeń finansowych, świadczeniami motywacyjnymi i rozwojowymi, stawiają na tworzenie pozytywnych emocji związanych z pracą i daną organizacją. Wszelkiego rodzaju akcje charytatywne i działania wspierające lokalną społeczność doskonale realizują te cele. Zaangażowanie pracowników w akcje charytatywne buduje pozytywne relacje między nimi, a tym samym zwiększa w firmie poziom kapitału społecznego i podnosi jej rynkową wartość. Jest też skutecznym narzędziem employer brandingu: wpływa na przywiązanie zatrudnionych do firmy, a także czyni ją bardziej atrakcyjną w oczach przyszłych pracowników – powiedziała Monika Sielicka-Hamala, Dyrektor Działu Zarządzania Zasobami Ludzkimi Sodexo Benefits and Rewards Services Polska
Raport „Cztery osobowości – jeden rynek pracy” prezentuje konkretne potrzeby pracowników, które dla zespołów HR stanowią podpowiedź, w jaki sposób budować politykę firmy, aby odpowiadała ona na realne oczekiwania pracowników. To także swoisty drogowskaz pozwalający wyróżnić ofertę pracy na mapie Polski.
[1] https://bmjopen.bmj.com/content/6/8/e011327.abstract
Sodexo Benefits and Rewards Services Polska
Sodexo Benefits and Rewards Services jest liderem polskiego rynku świadczeń pozapłacowych, na którym działa od 20 lat,
a także ekspertem w zakresie programów motywacyjnych oraz zarządzania efektywnością. Doradza w obszarze tworzenia trwałych relacji pracodawcy z pracownikami oraz w zakresie budowania lojalności partnerów biznesowych i klientów. Wieloletnie doświadczenie firmy pokazuje, iż kompleksowe usługi motywacyjne pozytywnie wpływają na wydajność organizacji. Z oferty Sodexo Benefits and Rewards Services w Polsce skorzystało już 43 tysiące klientów i ponad 3,5 miliona użytkowników. Na polskim rynku firma Sodexo otrzymała m.in. tytuł Business Superbrands oraz nagrodę Złota Jakość Roku. W 2016 roku firma Aon Hewitt, światowy lider w doradztwie i rozwiązaniach outsourcingowych w obszarze zarządzania kapitałem ludzkim, po raz kolejny doceniła działania Sodexo Benefits and Rewards Services w Polsce, przyznając firmie certyfikat Aon Hewitt Best Employer™ na poziomie międzynarodowym i krajowym.