Pracownicy są wielką wartością w każdej firmie a odniesienie sukcesu rynkowego bez nich byłoby niemożliwe. Obecnie panuje rynek pracownika, co oznacza, że jest mniej chętnych do zatrudnienia niż wolnych miejsc pracy. Ta sytuacja jest oczywiście korzystna dla poszukujących pracy jednak samym właścicielom firm przysparza niemało kłopotów.
Gdzie szukać pracowników?
Gdy brakuje chętnych do pracy znalezienie odpowiedniego kandydata nie jest sprawą prostą. W czasach rynku pracodawcy niekiedy wystarczało przekazanie informacji o wolnym miejscu pracy znajomym, aby bardzo szybko ktoś się znalazł. Dzisiaj jest dużo trudniej. Zdarza się tak, że pracodawca wystawi ofertę w popularnym, płatnym portalu ogłoszeniowym i nikt na nią nie odpowiada. Cóż, trzeba przyzwyczaić się do tego, że obecnie znalezienie pracownika trwa nieco dłużej.
Zastanówmy się, jakie są możliwości ogłoszenia wakatu. Otóż jest ich co najmniej kilka. Możemy dać ogłoszenie do lokalnego urzędu pracy, do lokalnej prasy, na internetowych portalach poświęconych rynkowi pracy. Oprócz tego można wywieszać ogłoszenia na tablicach ogłoszeniowych, na drzwiach budynku firmy oraz brać udział w lokalnych targach pracy.
Coraz częściej spotyka się także ogłoszenia w postaci dużych banerów zawieszanych w ruchliwym miejscach. Wreszcie nie można zapominać o rekrutacji wewnętrznej, czyli awansowaniu pracowników niższych szczebli na wyższe stanowiska. Należy także za pośrednictwem firmowej strony www poinformować użytkowników, że są wolne stanowiska pracy.
Kolejną możliwością są agencje pośrednictwa pracy. Choć za ich usługi trzeba płacić to okazuje się, że warto, bo bywają one bardzo skuteczne. Poszukiwanie pracowników z zagranicy może niektórym osobom przysparzać kłopot, dlatego tutaj bardzo dobrze sprawdzają się takie agencje. Możemy korzystać z ich oferty na przykład wtedy, gdy chcemy zatrudnić pracowników z Ukrainy, pracowników sezonowych, osoby nieletnie czy niepełnosprawne.
Jak sformułować ogłoszenie?
Od tego jak będzie brzmiało ogłoszenie o naborze zależy bardzo dużo. Przede wszystkim należy napisać kilka słów o firmie, która rekrutuje. Podmioty, które są znane na rynku i cieszą się dobrą renomą zdecydowanie łatwiej przyciągają kandydatów do pracy.
W ogłoszeniu należy jasno wymienić, jakie są wymagania, czyli posiadane umiejętności i doświadczenie, jakie obowiązki będzie miał kandydat oraz należy wskazać, jakie korzyści wiążą się z pracą w danej firmie. Bardzo dobrą praktyką, choć ciągle rzadko w Polsce stosowaną jest podawanie w ogłoszeniu wysokości wynagrodzenia.
Takie postawienie sprawy wiele ułatwia, również firmie rekrutującej, bo nie zgłaszają się osoby, które i tak nie podjęłyby pracy za pensję, którą oceniają, jako niską. Na koniec należy jasno wskazać jak można aplikować, gdzie należy się zgłosić.
Co robić, gdy nadal nie mamy pracownika?
Gdy wszystkie metody zawodzą warto zweryfikować swoje oczekiwania. Zazwyczaj powodem niepodejmowania pracy jest za niska pensja. Być może warto ją podnieść albo zaproponować dodatkowe bonusy.
Gdy nie zgłasza się nikt odpowiedni z ogłoszenia warto poszukać kogoś z polecenia wśród znajomych. Warto pamiętać, że nie musi to być osoba bezrobotna, trzeba jednak będzie jej zaproponować coś więcej niż ma w obecnej firmie.
Artykuł został przygotowany przy współpracy z Grupa Progres |