Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Dla wielu firm zatrudnianie obcokrajowców stało się już nie tylko korzystniejszą opcją, ale wręcz koniecznością. Osoby z zagranicy często wypełniają lukę na rynku pracy, a niekwestionowane korzyści odnoszą zarówno oni, jak i Polscy pracodawcy. Jak jednak właściwie przeprowadzić rekrutację i selekcję pracowników spoza kraju?

 

 

 

 

 

 

Pierwsze kroki w rekrutacji pracowników

Pierwszym krokiem jest ustalenie,na jakie stanowisko bedzie porowadzona rekrutacja pracowników i kto powinien się tam znaleźć. W profilu kandydata należy uwzględnić specyficzne umiejętności, kwalifikacje, doświadczenie i wykształcenie. Oprócz tego warto też uwzględnić cechy charakteru potencjalnego pracownika, analizując przy tym kulturę organizacyjną firmy.

Pracodawca może także zastanowić się, czy zależy mu z jakiegoś powodu na kandydatach z konkretnego regionu lub kraju. Istotna może okazać się np. znajomość danego języka czy kultury potrzebna w pracy. Bardziej prozaicznym, choć równie ważnym powodem do zatrudnienia osób z danego państwa, będzie aktualny skład kadry. Dobra współpraca zespołu to klucz do sukcesu firmy.

 

Ogłoszenie o pracy w Internecie

Kolejnym zadaniem stojącym przed pracodawcą będzie stworzenie odpowiedniego ogłoszenia o rekrutacji pracowników. Najprostszym i najskuteczniejszym rozwiązaniem będzie umieszczenie ich w Internecie. Najlepiej użyć w ogłoszeniu języka ojczystego zagranicznych pracowników lub przynajmniej powszechnie zrozumiałego angielskiego.

Poprawnie sformułowaną wiadomość zawierającą wszystkie potrzebne informacje najlepiej zamieścić w wielu różnych miejscach. Warto zacząć od popularnych, międzynarodowych portali, takich jak LinkedIn lub Facebook. Nieco większym wyzwaniem, które może jednak przynieść lepszy efekt, będzie zapoznanie się ze specjalistycznymi serwisami ogłoszeniowymi z danego kraju. Dobrym pomysłem będzie też współpraca z biurami karier zagranicznych uczelni, zwłaszcza w przypadku rekrutacji pracowników wysoko wykwalifikowanych.

 

Aktywna rekrutacja i selekcja pracowników

Oprócz wysłania wiadomości w świat, warto również aktywnie poszukiwać odpowiednich kandydatów. Tak zwany sourcing pozwala na odnalezienie, rekrutację i selekcję pracowników, którzy idealnie pasują na wolne stanowisko. W zadaniu tym pomogą m.in. media społecznościowe dla profesjonalistów, fora branżowe czy wyszukiwarki kandydatów. Stwarzają one możliwość przejrzenia profili zarejestrowanych osób i zwrócenie się bezpośrednio do konkretnych pracowników.

Ciekawym rozwiązaniem jest system rekomendacji pracowniczych. Zatrudnieni już w danej firmie pracownicy z zagranicy często znają potencjalnych kandydatów ze swojego kraju, których mogą polecić na wolne stanowisko. Zaletą tzw. employee referral jest możliwość dotarcia do osób niewidocznych dla rekruterów oraz możliwość stworzenia zgranego zespołu i dobrej atmosfery w firmie.

 

Pomoc zewnętrznej agencji

Samodzielne poszukiwanie pracowników zagranicznych może okazać się wyzwaniem nie do przeskoczenia. Barierą może okazać się język, brak znajomości rynku pracy w danym kraju lub niskie zaufanie i obawy ze strony kandydatów. Warto powierzyć zadanie rekrutacji i selekcji pracowników specjalistycznej agencji pracy czy firmie outsourcingowej. Dzięki doświadczeniu i rozległym kontaktom pomoże nam ona szybko znaleźć najlepszych pracowników.