Osoby, które są dopiero u progu kariery i nie mają bogatego doświadczenia w obsłudze klienta mogą nie zdawać sobie sprawy z tego, jak istotne są umiejętność negocjacyjne. Nierzadko korzystne wynegocjowanie pewnej sprawy, dotyczącej współpracy, pozwala czerpać firmie zwiększone korzyści z danej relacji biznesowej, również tej wieloletniej. Nieco innych kompetencji wymaga skuteczne przeprowadzenie sprzedaży. To, co łączy te zagadnienia, to fakt, że takiej wiedzy można się nauczyć i właśnie taki jest cel szkoleń sprzedażowych i szkoleń z negocjacji w biznesie.
Korzyści wynikające ze szkoleń z negocjacji i dla dziełu sprzedaży
Często można spotkać się z przekonaniem, że dobry sprzedażowiec lub negocjator po prostu rodzi się z talentem. Prawdą jest, że niektóre predyspozycje znacznie ułatwiają pracę w tym zawodzie. Można do nich zaliczyć - otwartość, łatwość w operowaniu słowem mówionym, empatia itp. Ten zestaw cech, chociaż jest przydatny, nie wystarczy, żeby zamykać intratne transakcje. Dobre wyniki sprzedażowe można osiągnąć, tylko jeśli dostrzeżemy swoje błędy oraz nieprawidłowe przyzwyczajenia i podejmiemy aktywny wysiłek, aby się ich pozbyć. Oczywiście, ten proces przychodzi naturalnie z czasem. Na przestrzeni lat handlowiec i negocjator opracowują konkretne praktyki, charakteryzujące się większą efektywnością, niż te używane na początku ich kariery zawodowej.
Zagadnienia poruszane w trakcie szkoleń ze sprzedaży i negocjacji
Podczas szkoleń dla managerów sprzedaży stosuje się zróżnicowane metody i techniki. To ważne, bo sposób przekazywania wiedzy w dużym stopniu wpływa na to, czy kursanci rzeczywiście skorzystają na uczestnictwie w zajęciach. Profesjonalne przedsiębiorstwa, działające w tej branży (np. Salents) starają się tak dopasować program, żeby nową wiedzę dało się realnie wdrożyć w codzienne funkcjonowanie firmy. Podczas zajęć poruszane są takie kwestie, jak:
1. utrzymywanie motywacji u handlowców na wysokim poziomie;
2. planowanie alokacji zasobów w taki sposób, żeby można było osiągnąć jak największe korzyści;
3. poprawienie efektywności codziennych działań związanych z opracowywaniem strategii sprzedażowych oraz bezpośrednio mających wpływ na to, jak układa się współpraca z klientami i partnerami;
4. nauka konkretnych metod, które można wykorzystać w praktyce.
Szkolenia z negocjacji w biznesie przeprowadzone przez specjalistów, podobnie jak szkolenia sprzedażowe, mają na celu poprawić skuteczność handlowców, poprzez naukę praktycznych metod działania. W trakcie takich zajęć uczestnicy mają szansę rozpoznać własne, szkodliwe nawyki, nauczyć się, jak efektywnie zaplanować negocjacje, zapoznać się z najważniejszymi stylami negocjacji oraz sytuacjami, kiedy warto je stosować. Oprócz tego na takich szkoleniach porusza się zagadnienia utrzymania swojej siły przetargowej w trakcie negocjowania, kwestie związane z poszukiwaniem alternatyw, dopasowanych do dynamicznie zmieniającej się sytuacji oraz z rozwiązywaniem problemów, które mogą pojawić się podczas negocjacji.
Rezygnowanie z możliwości, jakie dają profesjonalne szkolenia dla działu sprzedaży, sprawia, że nie wykorzystujemy do końca swojego potencjału; w efekcie nasza firma jest mniej konkurencyjna. Aby walczyć ze stagnacją i brakiem wzrostu sprzedaży, należy podjąć określone działania.