Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 
główne sytes w pracy managera 2
Stres jest nieodłącznym elementem życia każdego człowieka. Jednak tylko od nas zależy, czy stres będzie naszym sprzymierzeńcem, czy też stanie się naszym największym wrogiem. Krótkotrwały, kontrolowany stres utrzymuje wszystkie układy naszego organizmu w pełnej gotowości, dzięki czemu zwiększa nasze możliwości, także i w zakresie wydajności naszej pracy. Dzieje się tak jednak do pewnego momentu, gdy sytuacje stresujące występują zbyt często i trwają długo, przestajemy nad nim panować i pojawia się tak zwany zły stres. W sferze zawodowej, ze względu na charakter pracy, szczególnie narażeni na stres są menedżerowie. Jak mogą sobie z nim radzić i sprawić, by był naszym przyjacielem, nie zaś przeciwnikiem. Od tego bowiem w dużej mierze uzależniona jest jakość i wydajność pracy, ale także i zdrowie.

 

 

Stres w pracy menedżera

Nie od dziś wiadomo, że do pewnego momentu stres działa na naszą korzyść- jest to tak zwany stres pozytywny, który działa na nas mobilizująco oraz motywująco, podnosi poziom energii, jest bodźcem do podejmowania działań, radzenia sobie z problemem, jest czynnikiem naszego rozwoju a także sprzyja zdrowej rywalizacji. Niestety po przekroczeniu pewnego punktu, stres działa na nas całkowicie odmiennie, staje się wrogiem naszej wydajności i efektywności, zamieniając się w tak zwany zły stres.

 Zawód menedżera, ze względu na charakter i cechy pracy, jest zawodem szczególnie wystawionym na sytuacje stresowe, co wpływa negatywnie na podejmowanie właściwych decyzji, zarządzanie firmą oraz zespołem, kontakty międzyludzkie ale także w dużym stopniu przekłada się na życie prywatne, utrudniając codzienne funkcjonowanie i stając się niekiedy przyczyną poważnych problemów zdrowotnych. Stres w pracy menedżera pojawia się wówczas, gdy zakłóceniu ulega równowaga między wymaganiami stawianymi w pracy a indywidualnymi możliwościami osoby.

ad

Psycholog biznesu – terapia dla menedżerów - Izabela Kielczyk 

https://izabelakielczyk.pl/

 

Jakie czynniki w pracy menedżera mają wpływ na zwiększoną dawkę stresu? Przede wszystkim tempo pracy- współczesny biznes wymaga podejmowania szybkich decyzji, ulega ciągłym zmianom, mamy coraz więcej pracy i coraz mniej czasu. Po drugie, menedżer jest osobą, która ponosi dużą odpowiedzialność zarówno za firmę, jak i zespół, który ma pod sobą.  Po trzecie, musi spełniać oczekiwania płynące zarówno ze strony szefostwa, udziałowców, jak i podwładnych czy klientów. Ponadto ciągle spotyka się z nowymi osobami, powinien być na bieżąco z nowinkami branżowymi oraz być dostępnym 24 godziny na dobę.

 

Sposoby na stres w pracy menedżera

Niestety trzeba mieć świadomość tego, że nie da się całkowicie wyeliminować czynnika stresu z jakiejkolwiek pracy, a zwłaszcza pracy menedżera. Trzeba byłoby w tym celu pozbyć się wszelkich bodźców stresowych, a przecież jest to niemożliwe. Najważniejszym elementem walki ze stresem jest więc znalezienie najlepszego dla siebie sposobu odreagowania napięć psychicznych oraz fizycznych, które towarzyszą pracy zawodowej menedżera

Może to być na przykład medytacja, niekoniecznie od razu taka z matą i całkowitym odcinaniem się od rzeczywistości, ale pewien relaks dla naszego umysłu, chwila wytchnienia, moment zatrzymania podczas pracy. Warto zacząć od takiej prostej czynności, jak świadome oddychanie- już kilka minut skupienia na miarowym, spokojnym oddechu pomoże nam wyrównać poziom stresu. Możemy przez chwilę posłuchać ulubionej muzyki bądź odetchnąć świeżym powietrzem czy wypić ulubioną kawę. Niby nic takiego, a takie drobne czynniki mają ogromny wpływ na nasz umysł i ciało.

Ponadto wiedząc, że będąc w pracy mamy ograniczone możliwości na walkę z symptomami stresu, musimy po pracy robić wszystko, by przerwać reakcję sytuacji stresowych. Istotna jest tu nie tylko odpowiednia ilość wypoczynku i zadbanie o siebie- mowa tutaj o właściwej dozie snu, uprawianiu sportu oraz zdrowej diecie, ale także i satysfakcjonujące życie rodzinne czy prywatne.

Jeśli te sposoby będą niewystarczające, warto skorzystać z profesjonalnej pomocy. Spotkanie z psychologiem bądź psychoterapeutą pomogą bliżej przyjrzeć się swojej pracy i stresowi a także w znalezieniu skutecznych metod zarządzania własnym stresem 

Należy zrobić wszystko, by zachować tak zwaną równowagę typu work-life balance. Tylko wtedy praca menedżera będzie przynosić nam oczekiwane satysfakcje, nie stając się jednocześnie głównym i ciągłym źródłem stresogennym, kosztem naszego zdrowia psychicznego oraz fizycznego.