Pozycjonowanie sklepu internetowego to bardzo ważna część jego reklamy i marketingu. Co powinno zawierać skuteczne pozycjonowanie takiego rodzaju biznesu? Pod lupę bierzemy zarówno te podstawowe, najważniejsze elementy ów procesu, jak i te pomijane, a równie istotne.
Podstawowe czynności wchodzące w skład procesu pozycjonowania sklepów internetowych to:
Dobór odpowiednich słów kluczowych
Wybranie właściwych fraz do pozycjonowania sklepu internetowego decyduje o powodzeniu całego procesu. Z tego względu trzeba to zrobić bardzo dokładnie, z wykorzystaniem wiedzy pozycjonera, analizy rynku i różnych narzędzi (np. Google Keyword Planner) – tylko tak można wybrać właściwe słowa kluczowe. Czym jednak się charakteryzują? Przede wszystkim takie frazy zawierają zarówno frazy ogólne (jedno- i dwuwyrazowe), jak i frazy long-tail (tzw. długi ogon – frazy kilkuwyrazowe).
Wdrożenie optymalizacji SEO
Optymalizacja to działanie będące wynikiem audytu SEO. Swoim zasięgiem obejmuje wiele czynników strony związanych z jej układem czy zawartością (treści, grafika). Na szczególną uwagę zasługuje jednak problem duplikacji treści (m.in. sortowanie, filtrowanie, wyszukiwarka i przede wszystkim – paginacja). Warto w tym przypadku stosować tagi, takie jak rel=”canonical”, rel=”prev” oraz rel=”next”. Czasami zalecane jest także blokowanie niektórych podstron w robots.txt lub stosowanie znaczników “noindex“. To zdecydowanie jeden z ważniejszych tematów w zakresie poprawnej optymalizacji SEO sklepu internetowego.
Tworzenie treści w obrębie sklepu internetowego
Dobre treści na stronie internetowej charakteryzują się tym, że spełniają wymagania zarówno użytkownika, jak i wyszukiwarki Google. Mówiąc prościej, muszą zostać pozytywne odbierane przez ludzi oraz roboty (algorytmy). Dzięki odpowiednim narzędziom, takim jak Senuto czy Ahrefs, można przeanalizować aktualną widoczność sklepu i według tych danych tworzyć kolejne treści (opisy kategorii, podkategorii, produktów, wpisy na blogu). Odpowiedni copywriting i content marketing ma ogromny wpływ na pozycje w wyszukiwarce, a w konsekwencji – na liczbę wejść i decyzje zakupowe.
Jakie elementy pozycjonowania sklepów online są ważne, a czasem pomijane lub zapominane?
Zainstalowanie narzędzi analitycznych
W części o kreowaniu treści wspomniałem o dwóch narzędziach – Senuto i Ahrefs. Są to narzędzia płatne, pomocne przy contencie, jednak nie mógłbym nie wspomnieć o dwóch darmowych produktach Google, które są wręcz konieczne, gdy mowa o prowadzeniu sklepu internetowego. Pierwszym z nich jest Google Search Console, czyli narzędzie pomocne w optymalizacji stron i monitorowania aktualnego stanu witryny. Drugie to Google Analytics, które bada szeroko rozumianą analitykę internetową (liczba wejść na stronie, zachowanie i lokalizację użytkowników itp.). Warto zastosować je w połączeniu z innymi narzędziami, aby stworzyć mocny zespół w grze o wysokie pozycje.
Zrobienie porządku na stronie, czyli usuwanie podstron
Każdy właściciel sklepu www chce, aby jego strona była przejrzysta, czysta, estetyczna. Nie osiągnie takiego efektu, dopóki nie usunie podstron związanych np. z wyprzedanymi albo nieaktualnymi produktami ze sklepu. Takie podstrony oznaczone są wówczas kodem błędu 404. Bardzo ważne jest nie tylko ich usuwanie, ale głównie zapobieganie ich powstawaniu. Ich obecność ma negatywny wpływ na ruch naturalny na Twojej stronie i obniża też przepływ ruchu ze stron zewnętrznych.
Użycie linkowania wewnętrznego
Wiele pozycjonerów i właścicieli sklepów internetowych kładzie w swoich działaniach nacisk na linkowanie zewnętrzne, jednocześnie całkiem zapominając o linkowaniu wewnętrznym. A szkoda! Zastosowanie linkowania wewnętrznego może w bardzo szybki i łatwy sposób podnieść pozycje w wyszukiwarce tych najważniejszych fraz kluczowych, zarówno ogólnych, jak i typu long-tail.
Teraz już wiesz, jak wygląda pozycjonowanie sklepu internetowego.