Świadomość korzyści płynących z tego, co robi UX, jest powszechna zarówno we wielkich korporacjach, jak i w mniejszych firmach próbujących dopiero zawalczyć o szerszy udział w swojej branży. Jeszcze do niedawna dobry UI był jedną z zalet pozwalających zdobyć serce klienta. Teraz jest on absolutnym minimum, które bezwzględnie należy spełnić - użytkownicy bez chwili zastanowienia rezygnują z interakcji i zakupów, jeśli interfejs okazuje się niezbyt estetyczny lub mało intuicyjny. Zalety korzystania z UX są więc oczywiste, ale nie każda organizacja potrafi we własnym zakresie wprowadzić zmiany poprawiające doświadczenia użytkowników. W takich sytuacjach warto poprosić o pomoc ekspertów, którzy wiedzą co daje dobry UX UI i wdrażają go na co dzień.
1. Zmiany potwierdzone badaniami
Każda modyfikacja w ścieżce obsługi klienta powinna bazować na jasno zdefiniowanych przesłankach. Wprowadzenie “ciekawego pomysłu” luźno rzuconego na firmowym spotkaniu może się okazać totalną katastrofą, jeśli nie zostanie to poprzedzone starannym researchem. Agencje budują dobry UX na podstawie analizy działań użytkownika, a wszelkie zmiany bazują na starannym audycie ścieżki zakupowej.
2. Uniknięcie paraliżu decyzyjnego
Jeśli w firmie zderzy się kilka koncepcji odnośnie tego, jak powinien wyglądać dobry UI, to wybrnięcie z impasu może okazać się kłopotliwe. Każda ze stron znajdzie na pewno masę argumentów na obronę swoich założeń i pomysłów. W takiej sytuacji agencja może zaproponować serię testów A/B, aby dostarczyć wiarygodne wyniki, ułatwiające podjęcie decyzji.
3. Ujednolicenie identyfikacji marki
Jedną z kluczowych usług, oferowanych przez agencje UX i UI, jest pomoc w opracowaniu design systemu. W dużym skrócie jest to spójna biblioteka komponentów, która definiuje zasady odnośnie kolorystyki, typografii i ikonografii. Z gotowego design systemu korzystają zarówno deweloperzy odpowiedzialni za wygląd strony, jak też dział marketingu przygotowujący treści reklamowe. W efekcie klient otrzymuje spójne estetycznie treści, co przekłada się na pozytywne doświadczenia z użytkowania produktu.
4. Skrócenie czasu developmentu
Jeśli pomoc agencji UX i UI zostanie uwzględniona już na etapie wczesnej alfy, to deweloperzy unikną konieczności wprowadzania wielu kosztownych poprawek w gotowym produkcie. Trzeba więc pamiętać nie tylko dlaczego, ale także kiedy inwestować w UX - jeszcze w fazie koncepcyjnej, gdy pomysł na produkt dopiero się kształtuje.
5. Doświadczenia z innymi klientami
Agencje UX i UI pracują z firmami działającymi w wielu branżach, dzięki czemu są w stanie wypracować szereg zróżnicowanych rozwiązań, aby następnie oferować te najbardziej dopasowane do sytuacji. Kolejną zaletą jest chłodne spojrzenie na problemy - wewnętrzny dział firmy z pewnością wie, co robi UX i dlaczego warto stosować jego zasady, ale zaangażowanym pracownikom czasem brakuje obiektywnego podejścia, które może zaoferować zewnętrzny pracownik agencji.
6. Wysoki zwrot z inwestycji
Zalety korzystania z UX brzmią bardzo dobrze na papierze, ale w ostatecznym rozrachunku muszą przynieść namacalny efekt finansowy. Dane analizujące wartość UX na amerykańskim rynku mówią, że każdy 1$ zainwestowany w lepsze doświadczenia użytkowników przynosi zwrot na poziomie 100$. Taka liczba z pewnością działa na wyobraźnię, dlatego współpraca z agencją UX i UI jest zdecydowanie krokiem godnym rozważenia.