Opóźniony lot to jedna z najbardziej stresujących sytuacji, jaka może spotkać podróżnych. Nawet niewielkie opóźnienie może pokrzyżować podróżnicze plany. A to pociąga za sobą przykre konsekwencje – w tym oczywiście również finansowe. Wyjaśniamy zatem, kiedy należy ci się odszkodowanie za opóźniony lot oraz jak je uzyskać.
Kiedy należy się odszkodowanie za opóźniony lot?
Warto wiedzieć, że pasażerowi należy się rekompensata finansowa za opóźniony lot. Aby to było możliwe – muszą wystąpić określone okoliczności. Przede wszystkim lot musi być opóźniony o co najmniej 3 godziny.
Możliwość uzyskania odszkodowania za opóźniony lot zależy również od celu podróży i kraju wylotu. Dla przykładu: loty odbywające się na terenie Unii Europejskiej muszą być opóźnione co najmniej 3 godziny, zaś opóźnienie musi być wynikiem działań linii lotniczych, a lot odbywać się w ramach UE lub z UE do kraju spoza UE.
Trzeba jednak pamiętać, że linie lotnicze mogą odmówić wypłaty odszkodowania. Podstawą takiej odmowy jest opóźnienie spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności (złe warunki atmosferyczne, klęski żywiołowe, zamknięcie przestrzeni powietrznej przez władze, strajki pilotów itp.).
Linie lotnicze są oczywiście zobowiązane do podjęcia wszelkich racjonalnych środków, aby zapobiec takim sytuacjom, ale nie zawsze jest to możliwe. Jeżeli jednak takie okoliczności nie wystąpiły, to opóźnienie lotu jest podstawą do ubiegania się o stosowną rekompensatę finansową.
Odwołanie lotu – kiedy linie lotnicze wypłacą odszkodowanie?
W przypadku odwołania lotu pasażerom przysługuje szereg praw, o których warto wiedzieć. Przede wszystkim należy ci się wówczas zwrot kosztów biletu lub możliwość skorzystania z innego połączenia (do twojego celu podróży). Przewoźnik lotniczy powinien również zapewnić zakwaterowanie i wyżywienie, jeżeli musisz czekać na kolejny lot. Ponadto masz zagwarantowany dostęp do telefonu, e-maila lub innych środków komunikacji.
Są to podstawowe prawa pasażerów linii lotniczych, które pomagają złagodzić niedogodności spowodowane odwołanym lotem. Istnieją jednak sytuacje, w których odwołany lot jest podstawą do uzyskania odszkodowania.
Możesz wnioskować o odszkodowanie, jeśli linie lotnicze odwołają lot na mniej niż 14 dni przed planowanym odlotem. O rekompensatę możesz postarać się również wtedy, gdy przyczyny odwołania lotu leżą po stronie obsługującego przewoźnika lotniczego. Nie mogą to być jednak przyczyny nadzwyczajne (tak samo jak w przypadku opóźnienia lotu).
Jak starać się o rekompensatę finansową od linii lotniczej?
Samodzielne dochodzenie roszczeń to żmudny i czasochłonny proces. Najlepiej powierzyć to zadanie firmie, zajmującej się na co dzień pozyskiwaniem takich odszkodowań. Na czym to polega?
-
Wypełniasz formularz i wysyłasz zgłoszenie – wystarczy, że wyślesz formularz, w którym podasz niezbędne informacje. Pamiętaj, że odszkodowanie przysługuje ci za opóźniony lub odwołany lot rejsowy, czarterowy, prywatny lub służbowy.
-
Otrzymasz potwierdzenie zgłoszenia – po otrzymaniu formularza firma przeprowadza szczegółową analizę twojej sprawy. Dostajesz potwierdzenie wpłynięcia zgłoszenia, a w razie potrzeby firma skontaktuje się z tobą, aby zweryfikować dane.
-
Firma zajmie się twoją sprawą – nie musisz zaprzątać sobie głowy formalnościami. Firma zajmie się wszystkim w twoim imieniu, na każdym etapie dochodzenia roszczeń.
-
Odbierasz pieniądze – po zakończeniu sprawy po prostu otrzymujesz pieniądze (odszkodowanie na każdego pasażera). Firma pobiera prowizję tylko wtedy, gdy sprawa zakończy się pomyślnie (od 25% brutto).
Jak zatem widać – uzyskanie odszkodowania nie musi być trudne. Wystarczy skorzystać ze wsparcia odpowiedniej firmy. Przepisy prawa cywilnego oraz regulacje Unii Europejskiej dostatecznie dobrze chronią pasażerów, a więc warto postarać się o rekompensatę.