W relacjach pomiędzy pracownikiem i pracodawcą wiele kwestii może pójść w złą stronę, a zaistniały konflikt zakończyć się rozwiązaniem współpracy. Jeżeli dojdzie do tego na zasadach niezgodnych z prawem, pracownik może, z pomocą kancelarii prawa pracy, ubiegać się o odszkodowanie. Co jednak interesujące – również pracodawca ma do tego prawo. Sprawdź, kiedy zadośćuczynienie należy się także jemu!
Odszkodowanie dla pracownika
Jedną z możliwych form rekompensaty za nieprawidłowe rozwiązanie stosunku pracy z pracownikiem jest odszkodowanie. O takim rozwiązaniu można mówić w momencie, gdy przywrócenie zwolnionej osoby na poprzednie stanowisko nie jest już możliwe lub też, w związku z zaistniałą sytuacją, nie ma większego sensu.
Na wysokość odszkodowania wpływ ma, w dużym stopniu, rodzaj umowy, jaka wiązała wcześniej pracownika. Tym samym:
- w przypadku niesłusznego/nieprawidłowego wypowiedzenia umowy o pracę na czas nieokreślony, pracownikowi może przysługiwać odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia przysługującego za okres od 2 tygodni do 3 miesięcy, w zależności od tego, jaki okres wypowiedzenia by go obowiązywał,
- w przypadku, gdy doszło do nieprawidłowego lub bezcelowego zwolnienia osoby zatrudnionej na umowę o pracę na czas określony, odszkodowanie odpowiadać będzie wysokości wynagrodzenia przysługującego za czas, w którym powinno trwać zatrudnienie (uwaga, w tej sytuacji pracownik może ubiegać się jedynie o odszkodowanie – właśnie ze względu na jasno określony czas zatrudnienia),
- jeżeli dojdzie do niesłusznego zwolnienia pracownika zatrudnionego na okres próbny, może on ubiegać się o odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za czas do zakończenia którego powinna trwać ta umowa.
Bez względu na rodzaj umowy, w takim wypadku warto skorzystać z pomocy prawnej, jaką oferuje kancelaria prawa pracy. Działający w jej ramach radcowie prawni lub adwokaci specjalizujący się w złożonej dziedzinie, jaką jest prawo pracy, będą w stanie prawidłowo reprezentować prawa swojego klienta i zadbają o sprawiedliwe go potraktowanie.
Czy pracodawca może ubiegać się o odszkodowanie od pracownika?
W uzasadnionych przypadkach to właśnie pracodawca może ubiegać się o odszkodowanie ze strony pracownika. O jakich sytuacjach mowa?
Pracownik ponosi odpowiedzialność materialną za szkody, które wynikają z jego nieprawidłowego działania na rzecz pracodawcy. Innymi słowy, jeżeli to z winy pracownika dojdzie do strat na rzecz pracodawcy, ten ostatni może liczyć na rekompensatę.
Sprawy tego rodzaju bywają jednak dość złożone i niełatwe – stąd i wymagające nierzadko wsparcia ze strony kancelarii prawa pracy. Dlaczego? Ponieważ to po stronie pracodawcy leży stosowne uzasadnienie swoich roszczeń. Pracodawca musi wskazać okoliczności uzasadniające poziom odpowiedzialności pracownika, czyli, mówiąc wprost, wyraźne dowody na jego winę.
Pracodawca musi przy tym pamiętać, że w momencie, gdy to on ponosi winę za szkodę w pewnym zakresie, to właśnie w tym zakresie pracownik zostanie zwolniony z odpowiedzialności.
Ile może wynosić odszkodowanie wypłacane pracodawcy? Będzie uzależnione od wysokości szkody, do której przyczynił się pracownik. Odgórnie ustalono przy tym, że wartość odszkodowania nie może przekraczać wysokości łącznego, trzymiesięcznego wynagrodzenia. Co również istotne, wysokość tego wynagrodzenia należy ustalić na dzień wyrządzenia szkody (jeżeli doszło do niej, na przykład, kilka miesięcy temu i od tego czasu doszło do podniesienia kwoty wynagrodzenia, wartość odszkodowania będzie liczona tylko od wynagrodzenia sprzed podwyżki).
Pracownik, który w pełni umyślnie doprowadził do szkody na rzecz pracodawcy (i możliwe jest udowodnienie celowości jego działań), będzie zobowiązany do wypłaty odszkodowania w takiej kwocie, by możliwe było całkowite pokrycie wartości szkody!
Jak widać, zarówno pracownik, jak i pracodawca może uzyskać odszkodowanie. Dla pewności jednak warto korzystać w takich przypadkach z fachowego wsparcia prawnika lub kancelarii prawa pracy.