Logo jest podstawowym elementem identyfikacji wizualnej każdej firmy. Stanowi najlepszą wizytówkę, która ma zapisać się w pamięci odbiorców. Projekt tego znaku ma o wiele większe znaczenie niż mogłoby się wydawać. We wzorze liczą się nie tylko walory estetyczne, ale także detale, pozwalające odróżnić przedsiębiorstwo od konkurencji. Istotne jest też to, aby logo było zawsze zgodne zarówno z wartościami firmy, jak i z aktualnymi trendami. Dlatego w niektórych przypadkach konieczne jest odświeżenie tej grafiki. Dowiedz się, kiedy i dlaczego warto przeprowadzić lifting logo.
Lifting a rebranding – czym się różnią?
Branding to budowanie charakterystycznych elementów marki, aby wyróżniała się ona na rynku. Niektórzy rebrandingiem nazywają nawet najmniejsze zmiany w identyfikacji wizualnej firmy. Nie jest to jednak poprawne, gdyż rebranding dotyczy budowania wszystkich charakterystycznych elementów od nowa. Zaprojektowanie nowego logo czy zmianę innych elementów graficznych określa się mianem liftingu. Jest to niewielkie odświeżenie marki, które wynika zazwyczaj z konieczności dopasowania się do aktualnej mody. Zmianie ulega tylko wizualna strona brandu. Cała tożsamość i skojarzenia pozostają nienaruszone.
Przestarzałe logo – dlaczego warto je odświeżyć?
Nawet najlepsze i przemyślane logo może z czasem stać się nieaktualne czy po prostu brzydkie. Przez kilka lub kilkanaście lat standardy wizerunkowe mogą się zmienić w znacznym stopniu. Elementy wizualne mogą wtedy stracić na swojej użyteczności. Obecnie proces starzenia jest coraz szybszy. Jest to spowodowane tym, że logo widnieje nie tylko na szyldzie stacjonarnego sklepu, ale także w wielu innych miejscach, zwłaszcza na stronie internetowej, w mediach społecznościowych i na drukowanych materiałach promocyjnych. Konieczne jest więc regularne dostosowywanie logo do obowiązujących trendów. Inwestycja w nowoczesny wizerunek pozwala wyróżnić się na konkurencyjnym rynku.
Zdarza się również, że logo z czasem zaczyna rozmijać się z intencjami i wartościami firmy. Może ono być zbyt chaotyczne lub składać się z symboli, które coraz bardziej odbiegają od specyfiki prowadzonej działalności. Tego typu grafika wysyła niejasny przekaz, który może wprowadzać odbiorców w błąd. Nieczytelne informacje przeszkadzają w budowaniu zaufania wśród klientów.
Kiedy warto zmienić logo?
Nowe lub odświeżone logo powinno się projektować przede wszystkim w momencie, w którym firma przechodzi przez większe lub mniejsze zmiany wizerunkowe. Akcentowanie konkretnych wartości musi być odzwierciedlone w elementach wizualnych. Dzięki temu zarówno stali klienci, jak i nowi odbiorcy zostaną zaznajomieni z kierunkiem, w którym zmierza przedsiębiorstwo.
Warto zwrócić uwagę na to, aby logo dobrze spełniało swoją funkcję na różnych materiałach reklamowych. Samodzielny znak może nie prezentować się dobrze na wizytówkach, ulotkach czy na stronie internetowej. Należy wziąć to pod uwagę podczas projektowania lub oddać to zadanie w ręce profesjonalistów. Firmy takie jak Happy Island mają w swoich szeregach specjalistów od grafiki, którzy zadbają o wszystkie szczegóły. Z ich pomocą można stworzyć logo, które wyróżni markę na tle konkurencji.