Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

designu UX
Odpowiedni UX, czyli User Experience, to jeden z najistotniejszych czynników dla sukcesu strony internetowej. Aby jednak skutecznie zadbać o tę kwestię, niezbędna będzie nie tylko znajomość samego terminu UX, lecz także kilku ważnych zasad, które pomogą zapewnić odpowiednie doświadczenia dla użytkowników. Co warto wiedzieć na ten temat?

 

 

 

 

 

Co to właściwie jest UX?

Określenie „User Experience” w dosłownym tłumaczeniu oznacza „doświadczenia użytkownika” – jest to termin opisujący całokształt wrażeń z interakcji z danym urządzeniem, oprogramowaniem lub właśnie stroną internetową. Co ciekawe, pojęcie to funkcjonuje w świecie IT już od lat 70. XX wieku, gdy komputery osobiste dopiero zaczęły trafiać do domów, jednak w ostatnich latach staje się coraz istotniejsze. Głównym zadaniem dobrego UX jest wspieranie intuicyjnej, logicznej (z perspektywy użytkownika) obsługi wybranego rozwiązania w połączeniu z atrakcyjnym wyglądem.

 

Dlaczego UX jest tak istotny?

Coraz większa rola, którą odgrywa UX w projektowaniu stron internetowych, bezpośrednio wiąże się z samą koncepcją doświadczeń użytkownika. Odpowiednie dostosowanie witryny pod tym kątem pozwala internautom korzystać z niej w wygodny, komfortowy sposób, co przekłada się na większe zaufanie do marki, wzrost zainteresowania produktami lub usługami i chęć powrotu na stronę w przyszłości. Jednocześnie jest to istotne wsparcie w marketingu i budowaniu oferty pod kątem tzw. podróży zakupowej klienta, czyli ścieżki od powstania potrzeby do zakupu produktu. Dobry UX odpowiada na wymagania i preferencje klientów, skutecznie uzupełniając działania firmy na innych polach.

Doświadczenia użytkownika w przypadku stron internetowych są ważne także dla odpowiedniego pozycjonowania. Od kilku lat algorytmy Google i innych wyszukiwarek zwracają coraz większą uwagę na kwestie związane z UX – można je uznać już za pełnoprawne czynniki rankingowe. Oznacza to, że zadbanie o doświadczenia użytkownika ma podwójny efekt: to sposób, by nie tylko zadbać o klientów, którzy już znają stronę firmy, lecz także zwiększyć zasięg i zainteresować kolejne osoby.

 

Poznaj kilka kluczowych zasad projektowania UX strony internetowej

Jak zadbać o skuteczne UX? Nadrzędną zasadą w tym przypadku będzie zwrócenie uwagi na potrzeby klientów – to właśnie oni powinni stać w centrum działań związanych z doświadczeniami użytkownika. Warto przy tym podkreślić, że dla każdego odbiorcy odpowiednie UX może oznaczać coś nieco innego. Mimo tego można określić kilka zasad, które znacznie pomogą w projektowaniu UX strony internetowej.

 

Pamiętaj, że UX to nie tylko UI

To pomyłka często popełniana przez osoby, które dopiero zaczynają zajmować się własną stroną internetową lub realizować projekty. Atrakcyjny interfejs nie jest jedynym składnikiem pozytywnych doświadczeń użytkownika, jednak będzie kluczowym wsparciem dla UX. Warto poznać dokładny zakres obydwu terminów, aby móc przygotować odpowiednio dostosowaną strategię na tym polu.

 

Zadbaj o znajomość swojej grupy docelowej i jej potrzeb

Warto jeszcze raz podkreślić tę kwestię – badania wśród docelowych użytkowników zawsze powinny być oparciem dla innych zadań w zakresie designu UX. Można wykorzystać między innymi bezpośredni kontakt z odbiorcami, taki jak ankiety czy kwestionariusze dotyczące obsługi strony. Przydatnym narzędziem będzie także automatyczne zbieranie informacji na temat interakcji z witryną, na przykład danych dotyczących czasu spędzanego na stronie czy współczynnika odrzuceń („bounce rate”).

 

Prostota i funkcjonalność to często najlepszy sposób na UX

Tworząc stronę internetową, warto zadbać przede wszystkim o to, by informacje szybko trafiały do odbiorcy i były w pełni zrozumiałe od samego początku. Pomoże w tym przede wszystkim prosty design, choć nie można przy tym zapominać o odpowiedniej prezentacji. Do tego należy zwrócić uwagę na funkcjonalność – interakcja ze stroną powinna być wygodna, logiczna i przejrzysta.

 

Wykorzystaj prototypowanie przed wypuszczeniem finalnej wersji

Skupienie się na projekcie, który wydaje się skuteczny, jednak w rzeczywistości ma pewne niedociągnięcia, może okazać się ogromną stratą zasobów – przede wszystkim czasu. Aby mieć pewność, że strona internetowa będzie atrakcyjna i funkcjonalna dla użytkowników, niezbędnym etapem projektowania będzie przygotowanie prototypów i sprawdzenie ich „w akcji”. Można w tym celu skorzystać z różnych narzędzi, które pozwolą na przygotowanie uproszczonej wersji strony, zanim jeszcze opublikujemy ostateczną wersję w sieci.

 

Zadbaj o skuteczny przekaz, zwracając uwagę także na tekst

Nie tylko wygląd strony ma znaczenie – aby informacje były w pełni zrozumiałe i sprawnie trafiały do użytkowników, należy zwrócić uwagę także na sposób ich przekazywania. Krótkie, zwięzłe zdania, atrakcyjne czcionki, przejrzysta struktura – to wszystko ma znaczenie dla odbioru zawartości na stronie.

 

Korzyści z dobrego UX

Odpowiednie doświadczenia użytkownika pozwolą lepiej pozycjonować stronę i skuteczniej trafić z ofertą do klientów. Dodatkowo dzięki poprawnie przeprowadzonym działaniom na tym polu można uniknąć niespodziewanych trudności z korzystaniem z witryny. Wszystko to przekłada się końcowo na wzrost zaufania do marki, a co za tym idzie – zwiększenie zainteresowanie ofertą.

 

Jak zadbać o dobry UX? Wybierz agencję kreatywną oferującą projektowanie stron

Tworzenie strony internetowej na własną rękę to ogromne wyzwanie, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę dodatkowo projektowanie skutecznego UX. Jak poradzić sobie z tym zadaniem? W zdecydowanej większości przypadków najlepszym wyborem będzie postawienie na wsparcie specjalistów. Warto jednak rozejrzeć się za firmami, które oferują coś więcej niż po prostu tworzenie stron. Na szczególnie dobre rezultaty w kwestii UX można liczyć z agencjami kreatywnymi – tego typu firmy łączą umiejętności z zakresu programowania witryn, designu oraz marketingu. To kombinacja, która z pewnością przyniesie sukces pod względem doświadczeń użytkowników.

 

designu UX
Odpowiedni UX, czyli User Experience, to jeden z najistotniejszych czynników dla sukcesu strony internetowej. Aby jednak skutecznie zadbać o tę kwestię, niezbędna będzie nie tylko znajomość samego terminu UX, lecz także kilku ważnych zasad, które pomogą zapewnić odpowiednie doświadczenia dla użytkowników. Co warto wiedzieć na ten temat?

 

 

 

 

 

Co to właściwie jest UX?

Określenie „User Experience” w dosłownym tłumaczeniu oznacza „doświadczenia użytkownika” – jest to termin opisujący całokształt wrażeń z interakcji z danym urządzeniem, oprogramowaniem lub właśnie stroną internetową. Co ciekawe, pojęcie to funkcjonuje w świecie IT już od lat 70. XX wieku, gdy komputery osobiste dopiero zaczęły trafiać do domów, jednak w ostatnich latach staje się coraz istotniejsze. Głównym zadaniem dobrego UX jest wspieranie intuicyjnej, logicznej (z perspektywy użytkownika) obsługi wybranego rozwiązania w połączeniu z atrakcyjnym wyglądem.

 

Dlaczego UX jest tak istotny?

Coraz większa rola, którą odgrywa UX w projektowaniu stron internetowych, bezpośrednio wiąże się z samą koncepcją doświadczeń użytkownika. Odpowiednie dostosowanie witryny pod tym kątem pozwala internautom korzystać z niej w wygodny, komfortowy sposób, co przekłada się na większe zaufanie do marki, wzrost zainteresowania produktami lub usługami i chęć powrotu na stronę w przyszłości. Jednocześnie jest to istotne wsparcie w marketingu i budowaniu oferty pod kątem tzw. podróży zakupowej klienta, czyli ścieżki od powstania potrzeby do zakupu produktu. Dobry UX odpowiada na wymagania i preferencje klientów, skutecznie uzupełniając działania firmy na innych polach.

Doświadczenia użytkownika w przypadku stron internetowych są ważne także dla odpowiedniego pozycjonowania. Od kilku lat algorytmy Google i innych wyszukiwarek zwracają coraz większą uwagę na kwestie związane z UX – można je uznać już za pełnoprawne czynniki rankingowe. Oznacza to, że zadbanie o doświadczenia użytkownika ma podwójny efekt: to sposób, by nie tylko zadbać o klientów, którzy już znają stronę firmy, lecz także zwiększyć zasięg i zainteresować kolejne osoby.

 

Poznaj kilka kluczowych zasad projektowania UX strony internetowej

Jak zadbać o skuteczne UX? Nadrzędną zasadą w tym przypadku będzie zwrócenie uwagi na potrzeby klientów – to właśnie oni powinni stać w centrum działań związanych z doświadczeniami użytkownika. Warto przy tym podkreślić, że dla każdego odbiorcy odpowiednie UX może oznaczać coś nieco innego. Mimo tego można określić kilka zasad, które znacznie pomogą w projektowaniu UX strony internetowej.

 

Pamiętaj, że UX to nie tylko UI

To pomyłka często popełniana przez osoby, które dopiero zaczynają zajmować się własną stroną internetową lub realizować projekty. Atrakcyjny interfejs nie jest jedynym składnikiem pozytywnych doświadczeń użytkownika, jednak będzie kluczowym wsparciem dla UX. Warto poznać dokładny zakres obydwu terminów, aby móc przygotować odpowiednio dostosowaną strategię na tym polu.

 

Zadbaj o znajomość swojej grupy docelowej i jej potrzeb

Warto jeszcze raz podkreślić tę kwestię – badania wśród docelowych użytkowników zawsze powinny być oparciem dla innych zadań w zakresie designu UX. Można wykorzystać między innymi bezpośredni kontakt z odbiorcami, taki jak ankiety czy kwestionariusze dotyczące obsługi strony. Przydatnym narzędziem będzie także automatyczne zbieranie informacji na temat interakcji z witryną, na przykład danych dotyczących czasu spędzanego na stronie czy współczynnika odrzuceń („bounce rate”).

 

Prostota i funkcjonalność to często najlepszy sposób na UX

Tworząc stronę internetową, warto zadbać przede wszystkim o to, by informacje szybko trafiały do odbiorcy i były w pełni zrozumiałe od samego początku. Pomoże w tym przede wszystkim prosty design, choć nie można przy tym zapominać o odpowiedniej prezentacji. Do tego należy zwrócić uwagę na funkcjonalność – interakcja ze stroną powinna być wygodna, logiczna i przejrzysta.

 

Wykorzystaj prototypowanie przed wypuszczeniem finalnej wersji

Skupienie się na projekcie, który wydaje się skuteczny, jednak w rzeczywistości ma pewne niedociągnięcia, może okazać się ogromną stratą zasobów – przede wszystkim czasu. Aby mieć pewność, że strona internetowa będzie atrakcyjna i funkcjonalna dla użytkowników, niezbędnym etapem projektowania będzie przygotowanie prototypów i sprawdzenie ich „w akcji”. Można w tym celu skorzystać z różnych narzędzi, które pozwolą na przygotowanie uproszczonej wersji strony, zanim jeszcze opublikujemy ostateczną wersję w sieci.

 

Zadbaj o skuteczny przekaz, zwracając uwagę także na tekst

Nie tylko wygląd strony ma znaczenie – aby informacje były w pełni zrozumiałe i sprawnie trafiały do użytkowników, należy zwrócić uwagę także na sposób ich przekazywania. Krótkie, zwięzłe zdania, atrakcyjne czcionki, przejrzysta struktura – to wszystko ma znaczenie dla odbioru zawartości na stronie.

 

Korzyści z dobrego UX

Odpowiednie doświadczenia użytkownika pozwolą lepiej pozycjonować stronę i skuteczniej trafić z ofertą do klientów. Dodatkowo dzięki poprawnie przeprowadzonym działaniom na tym polu można uniknąć niespodziewanych trudności z korzystaniem z witryny. Wszystko to przekłada się końcowo na wzrost zaufania do marki, a co za tym idzie – zwiększenie zainteresowanie ofertą.

 

Jak zadbać o dobry UX? Wybierz agencję kreatywną oferującą projektowanie stron

Tworzenie strony internetowej na własną rękę to ogromne wyzwanie, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę dodatkowo projektowanie skutecznego UX. Jak poradzić sobie z tym zadaniem? W zdecydowanej większości przypadków najlepszym wyborem będzie postawienie na wsparcie specjalistów. Warto jednak rozejrzeć się za firmami, które oferują coś więcej niż po prostu tworzenie stron. Na szczególnie dobre rezultaty w kwestii UX można liczyć z agencjami kreatywnymi – tego typu firmy łączą umiejętności z zakresu programowania witryn, designu oraz marketingu. To kombinacja, która z pewnością przyniesie sukces pod względem doświadczeń użytkowników.

 

Strona 2

Sprawdź, jak sklepy wykorzystują zmysły, aby wpłynąć na Twoje decyzje zakupowe