Porady
Typografia
  • Najmniejsza Mała Średnia Większa Największa
  • Obecna Helvetica Segoe Georgia Times

Planujesz wkroczyć na rynek e-commerce, ale nie wiesz gdzie dokładnie wystawić swoje produkty – na marketplace czy we własnym sklepie internetowym? Wbrew pozorom jest to niezwykle ważna decyzja. Jakie są dokładnie różnice pomiędzy tymi dwoma rozwiązaniami? Co wybrać – marketplace czy sklep internetowy? Sprawdź!

 

1_marketplace_vs_sklep_internetowy.jpg

Marketplace a sklep internetowy – podstawowa charakterystyka

Aby móc w rzetelny sposób przeanalizować, co wygrywa w zestawieniu „marketplace vs sklep internetowy”, trzeba bacznie przyjrzeć się obu metodom sprzedaży. Czym dokładnie się charakteryzują?

 

Własny sklep internetowy – co musisz wiedzieć?

Własny sklep internetowy tworzy się pod wybranym i wykupionym przez siebie adresem. Zapewnia praktycznie nieograniczone możliwości zarówno projektowania strony, jak i rozbudowy asortymentu. Aby sklep internetowy mógł działać, potrzebna jest jednak infrastruktura. Właściciel strony ma do wyboru wiele rozwiązań, w tym gotowe platformy, ale dodatkowo musi samodzielnie dostosować swój sklep, dbając o jego funkcjonalność oraz estetykę. Konieczne jest również zadbanie o widoczność (np. w wyszukiwarce, w social mediach) – bez tego klienci nie mają szans trafić na dany sklep internetowy.

 

Czym jest marketplace?

Marketplace to natomiast gotowa platforma sprzedażowa, która ma kształt wirtualnego targowiska. Znakomitym przykładem portalu tego typu jest Allegro. Skupia on oferty wielu różnych sprzedawców i prezentuje je z podziałem na kategorie. Sprzedawcom zapewnia gotową infrastrukturę, renomę, a także łatwość dodawania produktów do sklepu i realizacji transakcji. Możliwości działania sprzedawcy są ograniczone funkcjonalnością platformy.

 

Najważniejsze zalety sprzedaży na marketplace

Marketplace vs sklep internetowy – co wybrać? Wiele zależy od tego, czego oczekujesz od swojego biznesu i w jaki sposób chcesz go prowadzić. Z całą pewnością prowadzona na marketplace sprzedaż ma wiele zalet. Należą do nich:

  • szybkie rozpoczęcie sprzedaży – łatwe dodawanie ofert,
  • dostęp do milionów klientów – szybkie zbieranie pierwszych zamówień,
  • minimalne koszty początkowe – założenie konta czy dodawanie ofert zwykle są darmowe,
  • intuicyjna obsługa sklepu – brak konieczności korzystania z pomocy informatyka,
  • wiele opcji reklamy – możliwość promocji zarówno na stronie marketplace, jak i poza nią,
  • dodatkowe materiały szkoleniowe i poradniki – szeroki wybór darmowych materiałów, a nawet kompletnych szkoleń mają np. użytkownicy Allegro.

Dodatkowo nowi sprzedawcy często mogą liczyć na pewne ułatwienia na początku działalności polegające np. na obniżeniu prowizji czy darmowej reklamie. Dzięki temu zdecydowanie łatwiej jest się „wybić” na danej platformie marketplace i zacząć zarabiać!

 

Własny sklep internetowy – dlaczego warto?

Prowadzenie własnego sklepu internetowego tak naprawdę wygląda zupełnie inaczej. Początki są znacznie trudniejsze, ponieważ wymagają budowy własnej infrastruktury sklepu, inwestycji w domenę, hosting, pomoc informatyczną, a także reklamę. Niekiedy na pierwsze zamówienie trzeba czekać tygodniami, co w zasadzie nie zdarza się na marketplace. Sklep internetowy ma jednak również pewne istotne zalety takie jak:

  • pełna swoboda w zakresie designu i funkcjonalności sklepu,
  • brak prowizji od sprzedaży i innych opłat dla pośrednika, jakim jest marketplace,
  • brak bezpośredniej konkurencji (na marketplace wielu sprzedawców oferuje dokładnie te same towary na tej samej stronie),
  • nieograniczone możliwości rozwoju,
  • możliwość sprzedaży na całym świecie,
  • wiele opcji reklamy.

Nie można jednak zapominać, że sklep internetowy wiąże się ze znacznie większą odpowiedzialnością (np. za bezpieczeństwo użytkowników) i nakładem pracy (ciągła optymalizacja, aktualizacja, kontrola prawidłowego działania itp.).

 

Marketplace czy sklep internetowy?

Co wybrać? To zależy od indywidualnych potrzeb użytkownika, w tym niezbędnej wiedzy i poziomu zaangażowania, budżetu na start czy też chęci podjęcia ryzyka. Eksperci i użytkownicy zgadzają się jednak co do tego, że w większości przypadków platforma marketplace jest zdecydowanie lepszym wyborem na początek. Własny sklep internetowy można założyć po pewnym czasie od rozpoczęcia działalności, w ramach rozwoju biznesu.