Marketing sensoryczny jest jednym z najbardziej efektywnych narzędzi, jakie mogą wykorzystywać sklepy stacjonarne do zwiększenia sprzedaży. Oddziaływanie na zmysły klienta prowadzi nie tylko do zwiększenia jednorazowej szansy, że dokona on zakupu w danym miejscu - manipulacja sensoryczna może wpłynąć na emocjonalne przywiązanie konsumenta do danej marki, a także mieć swój udział w kreowaniu jej wizerunku. Jak więc wykorzystać marketing sensoryczny już na etapie urządzania lokalu?
Czym jest marketing sensoryczny?
Marketing sensoryczny jest formą promowania danego produktu lub usługi, która oddziałuje na decyzje zakupowe odbiorcy za pośrednictwem jego zmysłów. Aby marketing sensoryczny był efektywny, powinien być dostosowany do danej branży i oczekiwań klienta - tylko w ten sposób sprzedawca będzie w stanie wzbudzić w odbiorcy chęć posiadania danego produktu, a następnie przywiązać go do marki. Podstawowym założeniem tego narzędzia marketingowego jest wywołanie oczekiwanych przez klienta wrażeń sensorycznych poprzez angażowanie pełnego zestawu jego zmysłów: wzroku, dotyku, słuchu, zapachu oraz smaku.
Wpływanie na decyzje zakupowe przez zmysł wzroku
Wzrok jest najintensywniej wykorzystywanym zmysłem w marketingu sensorycznym. Przyczyna jest bardzo prosta - to właśnie wzrok jest dominującym zmysłem większości ludzi. Mądrym posunięciem jest więc użycie sporej ilości bodźców wpływających na wizualne postrzeganie przestrzeni sklepowej. Wzrok można angażować przez wiele elementów.
Liczy się tu zarówno sam produkt (sposób jego opakowania, nietypowy kształt, gra kolorów czy zwracająca uwagę naklejka z promocyjną ceną), jak i wystrój wnętrza sklepu stacjonarnego (czyli chociażby umeblowanie i utrzymana kolorystyka) oraz jego optymalne, zwracające uwagę na konkretne produkty oświetlenie. Należy zadbać o wszystkie te elementy wizualne, aby były adekwatnie dobrane do danej branży oraz kontekstu.
Kluczowe jest stworzenie przestrzeni nadającej spójny komunikat o oferowanym towarze. Nawet projektowanie mebli sklepowych może być potężnym narzędziem marketingu sensorycznego. Istotna będzie tu podstawowa wiedza z dziedziny ergonomii, pozwalająca na stworzenie przestrzeni funkcjonalnej oraz przyjaznej klientowi. Przykładowo: w momencie, gdy posiadamy sklep z zabawkami, nasze meble powinny być tak zaprojektowane, aby wyeksponowany towar był nie tylko dostępny dla dorosłych, lecz również dla dzieci.
Ponadto stylistyka wyposażenia sklepowego musi być adekwatnie dopasowana do branży, z której pochodzi oferowany towar. Masywne, ciężkie i ciemne meble będą dobrym rozwiązaniem dla sklepu z ekskluzywną galanterią, jednak nie sprawdzą się w sklepie z żywnością ekologiczną, w którym umeblowanie powinno kojarzyć się z prostotą, lekkością i naturą. Istotne będzie tu inteligentne operowanie kolorystyką wyposażenia oraz kształtem i materiałem, z jakiego jest ono wykonane, aby zgrabnie dopełniało wizerunek marki.