Porady
Typografia
  • Najmniejsza Mała Średnia Większa Największa
  • Obecna Helvetica Segoe Georgia Times

Choć mogłoby się wydawać, że o termomodernizacji i dofinansowaniach powiedziano w ostatnich miesiącach już niemal wszystko, badania przeprowadzone przez Centrum Analiz Branżowych potwierdzają jasno, że nam się… wydawało. Ponad połowa Polaków, która w ubiegłym roku wymieniła okna na te energooszczędne, nie wiedziała, że może wnioskować o naprawdę wysokie dotacje wspierające ekologiczne budownictwo. Ten alarmujący stan rzeczy zmieniają dziś Koalicja Termomodernizacji i marka OknoPlus, które ramię w ramię edukują inwestorów o opłacalności skorzystania z dofinansowania na tak ważny cel.

 

Termomodernizacja, odpowiedzialność za przyszłe pokolenia, walka z degradacją środowiska oraz zdrowsze, bardziej ekologiczne życie to jedne z najgorętszych tematów ostatnich sezonów. Tym gorętsze, im bardziej rażące anomalie temperaturowe, których przyczyną są postępujące zmiany klimatu. Dziś już nie tylko mówimy o konieczności adaptacji, nie ograniczamy się do debaty społecznej, nie szukamy teoretycznych rozwiązań, a przekuwamy słowa w czyn. Czy na pewno?


Wyniki sondażu dają do myślenia
Przysłowiowe „sprawdzam” rzuciła Koalicja Termomodernizacji – organizacja powstała w grudniu 2022 roku jako porozumienie przedsiębiorstw działających na rzecz upowszechnienia wiedzy o programach dotacji do termomodernizacji budynków w Polsce. A jej powołanie okazało się być jak najbardziej uzasadnione.


- W badaniu zleconym Centrum Analiz Branżowych pytaliśmy o to, ilu inwestorów, którzy zdecydowali się na wymianę okien w roku 2022, skorzystało z dofinansowania w ramach programu Czyste Powietrze, który od blisko 5 lat wspiera dążenia Polaków do bycia eko – mówi Paweł Gregorczyk, koordynator Koalicji Termomodernizacji. – Wyniki okazały się zaskakujące, a dokładnie – zaskakująco niepokojące – dodaje.


Na pytanie, czy wybrana grupa respondentów korzystała z jakiejś formy dotacji do wymiany stolarki otworowej, zaledwie 13 proc. odpowiedziało pozytywnie. 24 proc. badanych wiedziało o dofinansowaniach, ale nie starali się o nie. Najbardziej zaskakujący jest jednak fakt, że aż 56 proc. inwestorów, którzy ponieśli koszty z tytułu zakupu nowych okien, w ogóle nie wiedziało o dotacji lub o tym, że mogą się o nią starać. Przypomnijmy, ze program Czyste Powietrze ruszył we wrześniu 2018 roku.


- Jeśli tak wysoka jest niewiedza o dotacjach wśród ludzi, którzy już się zdecydowali na częściową termomodernizację swojego domu, to jak mało muszą wiedzieć na ten temat ci, którzy dotąd wymiany nie planowali? – komentuje ekspert Koalicji Termomodernizacji.


Aby skutecznie ograniczyć straty ciepła w polskich domach, wiedza o dotacjach musi stać się powszechna. – Tu ogromną rolę odgrywają producenci oraz dilerzy drzwi i okien, którzy przeprowadzają klientów przez niełatwy proces wyboru stolarki otworowej na miarę XXI wieku – mówi Ewa Zarychta, ekspert marki OknoPlus. – Dołączając do Koalicji Termomodernizacji, chcemy, by w naszych salonach inwestor mógł nie tylko zdobyć wiedzę o produktach – ich parametrach oraz właściwościach, ale również uzyskać pomoc w realizacji całego zakresu prac termomodernizacyjnych. Tym samym szkolimy Doradców OknoPlus, którzy zagwarantują inwestorom pełną opiekę podczas składania wniosku o dotację w ramach Programu Czyste Powietrze – dodaje.


Celem Koalicji na 2023 rok jest co najmniej podwojenie liczby beneficjentów programu, a także szerokie informowanie o możliwości uzyskania dotacji na termomodernizację przez niemal każdego właściciela domu w Polsce. Zwłaszcza że obecnie coraz więcej osób może ubiegać się o dofinansowanie, a inwestycja nie musi zostać rozpoczęta od wymiany nieefektywnego źródła ciepła, a może zacząć się od okien.

 

 Nowość na rynku budowlanym! Wełna wdmuchiwana – łatwa i natychmiastowa termoizolacja

WhitePress Prawa