Porady
Typografia
  • Najmniejsza Mała Średnia Większa Największa
  • Obecna Helvetica Segoe Georgia Times

klimatyzacja manualna prawidlowa eksploatacja cz i otwarcieKlimatyzacja w samochodzie to obecnie codzienność – praktycznie każde nowe auto ją posiada, podobnie jak większość aut używanych. Tylko czy na pewno wiemy, jak prawidłowo jej używać? Z tego poradnika dowiesz się wszystkiego, co potrzebne, aby cieszyć się komfortem w samochodzie

 

 

 

 

 

W pierwszej części poradnika:

  • Jak funkcjonuje klimatyzacja manualna?
  • Różnice między klimatyzacją manualną a automatyczną
  • Jak używać samochodowej klimatyzacji manualnej?
  • Jak ustawić klimatyzację manualną w aucie?
  • Jak szybko schłodzić kabinę auta?

Z taką wiedzą, która wcale nie jest powszechna, będziesz w stanie prawidłowo i efektywnie używać klimatyzacji w Twoim aucie, podróżując w komforcie termicznym i bez zaparowanych szyb.

 

Jak funkcjonuje klimatyzacja manualna?

Ogólna zasada działania klimatyzacji jest bardzo prosta. Ogrzewa ona powietrze na zewnątrz samochodu, a jednocześnie schładza kabinę. Innymi słowy, energia cieplna, odebrana kabinie samochodu, przekazywana jest otoczeniu. Element ogrzewający powietrze, umieszczony zazwyczaj przed chłodnicą samochodu, zwany jest skraplaczem, a ten chłodzący kabinę – parownikiem. Za obieg czynnika, transportującego ciepło w układzie, odpowiada sprężarka.

Więcej na ten temat nie musisz wiedzieć, co więcej, tak naprawdę nawet i tego nie musisz wiedzieć, żeby cieszyć się komfortem w aucie. Znacznie ważniejsze od szczegółów technicznych są bowiem praktyczne porady, jak takiej klimatyzacji używać. Wystarczy, że skojarzysz, że klimatyzacja samochodowa to coś w rodzaju domowej lodówki, która grzeje z tyłu, a chłodzi w środku, tylko o kilkudziesięciokrotnie większej mocy.

 

Różnice między klimatyzacją manualną a automatyczną

Klimatyzacja manualna umożliwia ręczną regulację temperatury, siły nawiewu oraz jego kierunku. W przypadku klimatyzacji automatycznej wszystkie te parametry mogą – choć nie muszą, bo często dostępny jest także tryb manualny – być regulowane automatycznie na podstawie odczytów czujników temperatury i nasłonecznienia w samochodzie. Najnowsze układy klimatyzacji mają także czujnik wilgotności powietrza w aucie.

Czy klimatyzacja automatyczna jest „z automatu” lepsza od manualnej? Niekoniecznie. Jeżeli bowiem lubisz mieć pełne panowanie nad powietrzem, które leci z nawiewu, a do tego wiesz, którego przycisku lub pokrętła użyć, to klimatyzacja manualna pozwala na większą kontrolę nad temperaturą w kabinie niż klimatyzacja automatyczna. Tak się stanie, kiedy trafi w ręce świadomego użytkownika, a z pewnością zostaniesz nim po przeczytaniu obu części tego poradnika.

 

Jak używać samochodowej klimatyzacji manualnej?

Zaczniemy od podstawowych funkcji klimatyzacji samochodowej – bo istnieją także te mniej znane, ale o nich opowiemy później. Pierwszą i jednocześnie flagową funkcją klimatyzacji samochodowej jest chłodzenie kabiny samochodu.

Pierwsze co przychodzi na myśl to upały, ale przecież także w chłodne, ale słoneczne dni, chłodzenie kabiny auta może być niezbędne, bo kokpit bardzo mocno nagrzewa się od słońca, praktycznie niezależnie od temperatury zewnętrznej.

Drugą funkcją klimatyzacji, bardzo przydatną i wpływającą pozytywnie na bezpieczeństwo jazdy, jest zdolność do osuszania powietrza w kabinie auta. Z pewnością widzieliście, jak spod auta stojącego z włączonym silnikiem w upalny dzień kapie czysta woda w okolicach prawego przedniego koła.

To nic innego, jak skroplona woda, pozyskana z wilgotnego powietrza w układzie wentylacji i klimatyzacji. Nie jest to żadna usterka, a łatwo można zauważyć, że tej pozyskiwanej z powietrza wody jest całkiem sporo. W domowej klimatyzacji taka woda też się pojawia i jest odprowadzana na zewnątrz budynku lub do kanalizacji, ale jest jej znacznie mniej, ponieważ klimatyzacja domowa działa w obiegu zamkniętym, a ta zamontowana w samochodzie musi osuszać ogromne ilości powietrza, trafiającego z zewnątrz do kabiny. Owszem, w aucie też można włączyć obieg zamknięty, ale radzimy robić to tylko na krótką chwilę, bo inaczej dojdzie do koncentracji dwutlenku węgla w kabinie, a ilość tlenu do oddychania zacznie szybko spadać. Jeszcze do tego wrócimy.

Skoro klimatyzacja samochodowa potrafi osuszać powietrze, to znaczy, że warto jej używać nie tylko w upalne, lecz także w deszczowe dni. Nie po to, żeby chłodzić, ale po to, żeby osuszyć powietrze i dzięki temu odparować szyby. Niedługo dowiesz się, jak to zrobić skutecznie, a teraz zajmiemy się panelem klimatyzacji manualnej w samochodzie.

 

Jak ustawić klimatyzację manualną w aucie?

Zanim do tego przejdziemy, poznajmy podstawy skutecznego regulowania wentylacji, bo klimatyzacja jest częścią samochodowego układu wentylacji. Jeżeli klimatyzacja jest wyłączona, to działamy w następujący sposób:

- kiedy chcesz rozgrzać zimne auto w chłodny dzień, nastaw nawiew wyłącznie na nogi. Wtedy najszybciej poczujesz ciepło, a dzięki naturalnej konwekcji ciepło samo uniesie się do góry i wypełni całą kabinę. Komputery sterujące automatyczną klimatyzacją robią dokładnie w ten sposób!

- jeżeli chcesz odparować szyby, to nastaw nawiew wyłącznie na przednią i boczne szyby. Ważne: ustawienie jednoczesnego nawiewu na nogi spowodowałoby wzrost wilgotności w kabinie, bo na dywanikach/wycieraczkach na podłodze najczęściej jest wilgoć i szyby zamiast odparować, mogą zaparować jeszcze bardziej.

- jeżeli chcesz poczuć maksymalny ruch powietrza w kabinie, to ustaw nawiew tylko przez centralne i boczne dysze w kokpicie.

I tutaj ważna uwaga o samych dyszach nawiewu. W zależności od marki i modelu auta, dysze takie mogą, ale nie muszą mieć pokrętła lub dźwigni, umożliwiających zamknięcie nawiewu. Niby to jest takie oczywiste? No to zaraz dowiesz się czegoś nieoczywistego.

Wyobraź sobie, że w Twoim aucie można indywidualnie zamykać i otwierać każdy nawiew. Wiesz, że w skrajnym przypadku – kiedy nastawisz nawiew dyszami w kokpicie, a przełącznik lub pokrętło przy każdej z tych dysz z jakiegoś powodu będzie w pozycji „zamknięte” – wentylacja przestanie działać?

Dokładnie tak będzie. Nawet jak nastawisz dmuchawę na najwyższy bieg, to do auta nie dostanie się świeże powietrze. Dlatego, jako kierowca, zawsze panuj nad ustawieniem dysz nawiewu.

Kolejna ciekawostka: w niemal każdym samochodzie po ustawieniu nawiewu na nogi i na przednią szybę oraz nastawieniu lekkiego ogrzewania, powietrze lecące na nogi będzie znacznie cieplejsze od tego, lecącego na szybę i ewentualnie przez dysze w kokpicie.

Efekt może być taki, że będziesz miał lub miała grzane nogi i chłodzoną twarz, co jest kompletnie bez sensu jeżeli chodzi o komfort termiczny. Ta informacja stanie się jeszcze bardziej istotna po włączeniu klimatyzacji, którą teraz się zajmiemy.

 

Jak szybko schłodzić kabinę auta?

Jeżeli ktoś kupuje nowe auto marki, której nie zna, to powinien przygotować się na co najmniej dwie możliwości, a różnica jest w tym przypadku kluczowa. Otóż w jednych autach włączenie klimatyzacji sygnalizowane jest zapaleniem się kontrolki na przycisku „AC”, a w innych na przycisku jest napis AC OFF i kiedy kontrolka świeci, to klimatyzacja jest wyłączona.

Powiedzmy, że już poradziliśmy sobie z włączeniem klimatyzacji i zależy nam na tym, aby w aucie jak najszybciej zrobiło się chłodno. Co trzeba wtedy zrobić?

Przede wszystkim – sprawdzić, czy pokrętło lub suwak do regulacji temperatury ustawiono na pozycję „zimno”. Reszty dowiesz się z drugiej części naszego poradnika.

Żródło: https://www.motospace.pl/

 



Poradnik klimatyzacja Cz. 2 :

https://wbiznesie.info.pl/aktualnosci/porady/klimatyzacja-manualna-jak-jej-prawidlowo-uzywac-poradnik-cz-ii