Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

team
Czasy, w których wysokość wynagrodzenia decydowała o atrakcyjności stanowiska w danej firmie minęły. Dziś na przyjazne środowisko pracy składa się wiele części, a jak pokazują badania aż 75% osób poszukujących zatrudnienia zwraca uwagę nie tylko na warunki, jakie oferuje dana firma, ale także na jej reputację i wizerunek. Co zrobić, aby ten był jak najlepszy? Odpowiedzią jest employer branding!

 

 

 

 

 Czym jest employer branding?

Pod pojęciem, którego twórcą jest firma McKinsey, kryją się różne działania mające na celu zbudowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy wśród obecnych pracowników, jak i przyszłych, którzy dzięki temu będą chcieli dołączyć do organizacji. Budowanie pozytywnych przekonań na temat danego pracodawcy nie dzieje się samoistnie, to długofalowy proces, który łączy wiedzę z zakresu HR oraz marketingu. Podstawą jest strategia wizerunkowa, na którą składają się zarówno działania wewnętrzne, jak i zewnętrzne.

Wewnętrzny employer branding jest skierowany do aktualnie zatrudnionych pracowników. Jego zadaniem jest dbanie o przyjazną atmosferę w firmie, spełnienie potrzeb pracowników i wywołanie zadowolenia z pracy, a co za tym idzie mniejsze rotacje kadrowe. Zewnętrzny employer branding z kolei stanowi wsparcie w procesie rekrutacji i jest skierowany do potencjalnych pracowników – pokazuje, dlaczego warto wybrać właśnie pracodawcę X i w czym jest lepszy od pracodawcy Y. Dzięki skutecznie przeprowadzonej kampanii employer brandingowej w szeregach firmy pojawiają się wykwalifikowani specjaliści, co może przełożyć się na wzrost konkurencyjności danej marki. Jakie działania służą budowaniu korzystnego wizerunku pracodawcy?

Liczy się obecny pracownik

8 godzin dziennie, 40 godzin tygodniowo, 160 miesięcznie. Właśnie tyle czasu przeciętnie osoba zatrudniona spędza w miejscu pracy. Dlatego tak ważne jest, aby pracodawca zadbał o jej samopoczucie i zadowolenie. Co się na to składa?

  • Stanowisko pracy, które będzie nie tylko dopasowane do wykonywanych obowiązków, ale także wygodne.
  • Dobrze wyposażone pokoje socjalne czy chillout roomy, w których można porozmawiać z kolegami, wypocząć i zrelaksować się.
  • Pozapłacowe benefity pracownicze, czyli karty sportowe, pakiety zdrowotne czy dofinansowanie do posiłków. Warto pamiętać, aby realnie odzwierciedlały potrzeby i preferencje pracowników.
  • Sprawna komunikacja wewnętrzna w zespole, pomiędzy pracownikami a kadrą zarządzającą, ale także na poziomie całej organizacji. Cyklicznie wydawana gazetka firmowa, newsletter czy biuletyn informacyjny to dobry sposób zarówno na sprawny przepływ informacji dotyczących firmy, ale i budowanie poczucia przynależności. Tworzeniem tego typu treści może zająć się dział HR w firmie albo agencja PR.
  • Wyjazdy, spotkania integracyjne i celebrowanie wspólnych sukcesów, czyli wszystko, co buduje dobre relacje w zespole. Przyjazna atmosfera w miejscu pracy i bezkonfliktowy team to dla wielu osób jedna z najważniejszych kwestii w pracy zawodowej. Dlatego warto podejmować inicjatywy, które będą zacieśniały więzy między pracownikami i zintegrują zespół.
  • Wspieranie rozwoju pracowników – aby piąć się po szczeblach kariery zawodowej, niezbędne jest dokształcanie i samorozwój, a to często kosztuje i to niemało. Finansowanie przez pracodawcę kursów, szkoleń czy innych zajęć, które podnoszą kompetencje pracowników to dobra praktyka, która przynosi korzyści obu stronom.
  • Działanie firmy w oparciu o misję i konkretne wartości – dla niektórych osób świadomość, że pracują w firmie, która kieruje się określonymi wartościami i realizuje je w praktyce, jest wartością nie do przecenienia.

Jak wygląda firma w sieci?

 

Skąd potencjalni kandydaci, ale także partnerzy biznesowi i klienci mają się dowiedzieć o naszej firmie? Nie ma lepszego narzędzia niż Internet i social media. Dlatego zadbajmy o wygląd strony internetowej – pokażmy, czym zajmuje się firma, pochwalmy się sukcesami i współpracą z dotychczasowymi klientami. Pamiętajmy o warstwie personalnej, bo firma to ludzie – przedstawmy swoich pracowników, stwórzmy bloga, na którym będą mogli się dzielić wiedzą ekspercką i będzie można ich lepiej poznać. Strona bez realnego wsparcia ze strony social mediów to za mało, dlatego zatroszczmy się o profile firmowe i aktywnie na nich działajmy. Konto na Facebooku czy Instagramie nie tylko przybliży firmę odbiorcom, ale także pokaże jej personalną stronę – powierzmy ich prowadzenie specjalistom od social media marketing.

Profile firmowe to także dobre miejsce do dystrybucji treści eksperckich i ogłoszeń o pracę. Pamiętajmy, że „suche” ogłoszenie zniechęca, dlatego zatroszczmy się o jego przejrzystość, opowiedzmy, czym zajmuje się firma, przedstawmy oczekiwania względem kandydatów, ale także widełki płacowe oraz benefity. Nie zapominajmy przy tym o dopasowaniu języka do grupy docelowej – inny wydźwięk będzie miało ogłoszenie kierowane do inżyniera, a inne do fotografa.

 

Nie zbudujemy pozytywnego wizerunku firmy jeśli będzie istniał rozdźwięk pomiędzy tym, co myślą o firmie obecni pracownicy, a tym, co mówimy o sobie w sieci. Spójność wizerunku to klucz do sukcesu – utrzymania i pozyskania wartościowych pracowników.