Porady
Typografia
  • Najmniejsza Mała Średnia Większa Największa
  • Obecna Helvetica Segoe Georgia Times

zarzadzac pracownikami
Odpowiednie zarządzanie pracownikami to klucz do sukcesu dobrze prosperującego przedsiębiorstwa. Psychologia jednak jasno wskazuje, że każdy typ osobowości potrzebuje innej motywacji, a tym samym innego stylu zarządzania. Jak więc poradzić sobie z tym trudnym zadaniem, jakim jest bycie kierownikiem? Jak nauczyć się w odpowiedni sposób kierować swoim zespołem? Test DISC prezentujący 4 style zachowań przychodzi z pomocą. Zainteresowany? Zapraszamy do artykułu.

 

 

 

Test DISC – co to jest?

Test DISC opiera się na typologii Wiliama Marstona. To narzędzie, które zostało opracowane na bazie oryginalnych prac amerykańskiego psychologa. Podczas dokładnej analizy postaw ludzi w konkretnym środowisku i w konkretnych sytuacjach, potwierdziło się, że osoby o podobnych stylach bardzo podobnie się zachowują. Co interesujące, okazało się, że wszyscy mamy w sobie każdy z 4 stylów zachowania, ale występują one w różnym stopniu intensywności.

Test DISC to narzędzie diagnozy, które bada m.in.:

  • styl komunikacji,
  • poziom decyzyjności,
  • poziom umiejętności analitycznego myślenia,
  • samodzielność w działaniu,
  • zachowanie w stresie,
  • umiejętność organizacji pracy,
  • poziom kompetencji przywódczych.

Warto również wiedzieć, że DISC to skrót od angielskich określeń poszczególnych stylów, czyli:

D - Dominant (Dominujący),

I - Influencing (Wpływowy),

S - Steady (Stały),

C - Compliance (Sumienny).

Jak zarządzać osobami o różnych stylach zachować?

Jak wspomnieliśmy, test kompetencji DISC daje informację zwrotną m.in. o stylu komunikacji, o wrodzonych predyspozycjach, określa poziom decyzyjności, odporności na stres, bada postawę wobec zmian czy umiejętności analityczne.

Co dokładnie oznaczają konkretne typy zachowań i jak pracować z osobami, które prezentują dany styl? Podpowiadamy.

 

Typ D

Można go opisać następującymi cechami - dominujący, pewny siebie, skupiony na osiąganiu celów, wielozadaniowy. Osoba prezentująca typ D uwielbia wyzwania, lubi konfrontację, jest dobrym negocjatorem, a zmiany wcale jej nie przerażają – wręcz przeciwnie, stymulują. Bywa także niecierpliwa – bardzo szybko podejmuje decyzje, często nie zważając na konsekwencje. Choć jest optymistą, to szybko się denerwuje, na szczęście równie szybko zapomina, co wpędziło go w złość.

Jak więc komunikować się z typem D? Przede wszystkim warto mówić konkretnie. Jeśli coś ustaliliście, to trzymaj się zasad i terminów. Dla tego typu osobowości liczą się rezultaty, więc skup się na działaniu. Staraj się również dawać mu wybór – pytaj o jego zdanie, o to jaką decyzję on by podjął. Typ D to urodzony szef – po prostu. Traktuj go więc w ten sposób, nawet jeśli formalnie nie pełni takiego stanowiska.

 

Typ I

Osobę o typie I można opisać jako emocjonalną, wesołą, towarzyską. To typ, który lubi otaczać się innymi – i w pracy, i poza nią. To ludzie kreatywni, choć nieco… niezorganizowani, ale jak mówi mądre porzekadło – tylko geniusz panuje nad chaosem 😊 Dlatego miej na uwadze, że typ I jeśli nie dotrzyma terminu, to nie zrobi tego z pełną premedytacją – po prostu zapomni. Ciężko więc egzekwować od niego jakiekolwiek ustalenia, bo bywa, że pod wpływem emocji zgodzi się na coś, nie analizując czy da radę dotrzymać słowa.

Jak więc komunikować się z Typem I? Przede wszystkim staraj nie zagłębiać się w szczegóły, bo choć rozmowa z typem I jest wyjątkowo przyjemna, to najprawdopodobniej i tak zapomni on o wszystkich detalach. Jeśli więc bardzo zależy Ci na tym, by typ I wykonał jakieś zadanie, to postaraj się nieco go pilnować.

 

Typ S

Osoby o typie S można określić jako bardzo lojalne i ufne. Są dobrymi słuchaczami, cechuje je cierpliwość, wrażliwość i empatia. Z racji tego, że są spokojne i ciche, nie przepadają za nagłymi zmianami. Są również bardzo bystre, jednak mimo to lubią mieć poczucie dokładnego zrozumienia sytuacji. Dlatego każda decyzja, którą podejmują zawsze jest przemyślana.

Jak więc komunikować się z osobami o typie S? Przede wszystkim trzeba im zapewnić poczucie bezpieczeństwa. Lepiej ich nie poganiać i nie strofować. To osoby zorientowane na zespół i proces, więc zawsze wywiązują się ze swoich zobowiązań.

 

Typ C

Określenie sumienny perfekcjonista będzie tu pasowało wręcz idealnie. Osoby reprezentujące typ C to zorganizowani realiści. Zawsze zadają sporo pytań, są bardzo zorientowane na proces więc respektują wszelkie zasady i ustalenia. Co ważne, tego samego oczekują od innych. Nie spodziewaj się również, że taka osoba będzie pracować szybko – typ C zadania wykonuje raczej wolno, ale za to bardzo skrupulatnie i dokładnie.

Jak więc komunikować się z pracownikami o typie C?  Pamiętaj, żeby być precyzyjnym, dokładnym i dobrze przygotowanym. Takie osoby bardzo doceniają notatki, wskazówki i podsumowania. Ważne są dla nich zobowiązania – nie znoszą być ignorowani. Odpowiadaj na ich pytania, udzielaj rad i bądź słowny.

Mamy nadzieję, że nasze podpowiedzi pomogą Ci w lepszym zarządzaniu zespołem. Test DISC to przydatne narzędzie, warto więc skorzystać z potencjału, który za sobą niesie. Powodzenia!

 

Czy kupowanie obserwujących i lajków ciągle ma sens?

WhitePress Prawa