Urządzenia mobilne stopniowo przejmują coraz większą część ruchu w internecie. Jeszcze kilka lat temu robienie zakupów przy pomocy smartfona było dla wielu osób całkowicie obce, teraz wydaje się już zupełnie naturalne. Kluczowym krokiem pozwalającym na dotarcie do użytkowników telefonów i tabletów są dedykowane dla nich aplikacje mobilne. Klasyczne strony internetowe niestety działają zauważalnie wolniej, a dodatkowo nie zawsze wyświetlają się poprawnie, nawet pomimo wdrożonej responsywności. Tworząc aplikacje trzeba pamiętać, że potencjalni odbiorcy mogą korzystać z różnych systemów operacyjnych. Największą część ruchu nadal obsługuje środowisko Androida, ale coraz mocniej da się odczuć konkurencję ze strony IOS.
Czym charakteryzują się aplikacje na IOS?
Środowisko sygnowane marką Steve’a Jobsa obejmuje nie tylko smartfony iPhone, ale też dedykowane im akcesoria, takie jak zegarki Apple Watch. Należy również wziąć pod uwagę tablety iPad oraz telewizory sygnowane logiem Apple TV, które także obsługiwane są przez IOS. Aplikacje przygotowywane na ten system powinny jak najmocniej nawiązywać do założeń marki, czyli stawiać na prostotę obsługi i funkcjonalność. Mocny nacisk należy przy tym położyć na sam wygląd aplikacji - schludny, minimalistyczny design jest cechą charakterystyczną dla systemu IOS.
Jak tworzyć aplikacje na IOS?
Pierwszym etapem jest opracowanie listy funkcjonalności, aby na jej podstawie określić specyfikację projektową. Aplikacje mobilne mogą obejmować zarówno obszar social mediów, jak też dedykowane narzędzia dla e-commerce. Te ostatnie cieszą się szczególną popularnością, gdyż ekosystem Apple’a jest z natury zamknięty. Rozwiązania dla IOS są w większości przypadków płatne, a przez to ich użytkownicy bywają bardziej skłonni do wydawania pieniędzy z poziomu aplikacji. W przypadku e-commerce przekłada się to na większe konwersje, co jest istotnym argumentem dla inwestycji w narzędzia dedykowane dla IOS.
Po określeniu wymaganych funkcji przechodzi się zazwyczaj do przygotowania makiet prezentujących proponowany wygląd poszczególnych elementów. Poza samym designem istotny jest jeszcze wybór odpowiedniej architektury. W przypadku IOS najczęściej poleca się wariant MVC – Model-view-controller pattern. W tym modelu UI, dane i kod są od siebie odseparowane, dzięki czemu aplikacje mobilne da się łatwo rozwijać w przyszłości, jeśli zajdzie taka potrzeba. Na tym etapie warto również przygotować specyfikację zgodną z wytycznymi Apple, aby uniknąć problematycznych poprawek podczas wdrożenia do App Store.
Ostatnim etapem po wyborze architektury i opracowaniu makiet jest przygotowanie wersji MVP, co tłumaczy się jako minimalnie wartościowy produkt. Aplikacja wykonana w takim modelu posiada wszelkie podstawowe funkcjonalności, pozwalające na jej wstępne udostępnienie odbiorcom. Zaletą takiego rozwiązania jest fakt, że na dalszy rozwój produktu można zdecydować się dopiero po uzyskaniu pozytywnego feedbacku od grupy docelowej. Użytkownicy systemu IOS są zazwyczaj bardzo wymagający, dlatego na tym etapie warto wzbogacić aplikację o wszelkie sugerowane przez społeczność poprawki.