Na polskim rynku, w branży motoryzacyjnej działają tysiące firm. Są to między innymi warsztaty samochodowe, myjnie samochodowe, stacje kontroli pojazdów oraz sklepy i hurtownie motoryzacyjne. Wcześniej czy później, właściciele części z nich postanawiają sprzedać swój biznes. Przyczyn takiej decyzji może być wiele, np. brak następcy, choroba lub zmiana planów życiowych. Bez względu na powód sprzedaży firmy, zanim dojdzie do samej transakcji, należy się wcześniej do tego dobrze przygotować. Poniższe wskazówki pomogą Ci w procesie przygotowań do przekazania firmy nowemu właścicielowi.
Porządek w dokumentach sprzedawanej firmy
Im większa firma, tym więcej dokumentów i większe ryzyko bałaganu w nich. Wydaje się, że w branży motoryzacyjnej chaos w dokumentach jest dość powszechny. Dlatego należy bezwzględnie sprawdzić i w razie potrzeby uporządkować wszystkie dokumenty podatkowe, finansowe, prawne i kadrowe. Między innymi przygotuj potwierdzenia, że nie zalegasz z podatkami w urzędach. Przejrzyj umowy z kontrahentami i w razie potrzeby zaktualizuj je lub rozwiąż, jeżeli od lat nie współpracujesz z daną firmą. Krok po kroku sprawdź każdy dokument, żeby mieć pewność, że ten obszar w firmie jest bez zastrzeżeń.
Wycena wartości firmy
Wycenę swojej firmy motoryzacyjnej możesz zlecić firmie zewnętrznej lub samemu to zrobić. Firma zewnętrza pobierze opłatę za usługę, samemu będziesz musiał poświęcić sporo czasu na zgłębienie niezbędnej wiedzy. Jest kilka metod wyceny firmy, na których możesz się oprzeć. Są to metoda dochodowa, metoda rynkowa, metoda kosztowa i metoda kapitalizacji zysków. Każda z tych metod ma swoje wady i zalety. Dowiedz się, na czym polegają. Najlepiej jest przeprowadzić wycenę w oparciu o każdą z tych metod. Dzięki temu będziesz mieć łatwiejszy wybór i więcej argumentów podczas negocjacji.
Wybór strategii sprzedaży firmy
Bardzo ważna sprawa. Sam sprzedasz firmę motoryzacyjną albo zlecisz sprzedaż fachowcom. Fachowcy pobiorą dużą prowizję. Jeżeli weźmiesz zadanie na siebie, przygotuj sobie dużo czasu. Jak widzisz, coś za coś. Twoim atutem jest to, że znasz swoją firmę jak nikt inny. Za to fachowcy potencjalnie wiedzą jak się sprzedaje firmy. Jeżeli zdecydujesz się na firmę zewnętrzną, dobrze ją wcześniej sprawdź. Zwłaszcza doświadczenie np. ile transakcji ma za sobą i ile lat działa na rynku.
Przygotowanie firmy do prezentacji
Potencjalnym kupcom musisz pokazać firmę z jak najlepszej strony. Z czym to się wiąże? Przede wszystkim porządek. Posprzątaj biuro, halę, sklep, warsztat. W razie potrzeby zrób mały remont, zamocuj oberwaną rynnę, nasmaruj skrzypiące zawiasy w drzwiach itp. W branży motoryzacyjnej ciężko utrzymać czystość, więc porządek może być dużym atutem na początku negocjacji. Jak to się mówi „zrób dobre pierwsze wrażenie”.
Przygotowanie planu biznesowego
Rozpisz swoje plany rozwoju firmy. Np. otworzenie kolejnych sklepów z artykułami motoryzacyjnymi lub rozbudowa hali warsztatowej i utworzenie kilku stanowisk naprawy samochodów. Wszystko musi być poparte argumentami. Z pewnością masz pomysły, w jakich obszarach firma ma potencjał wzrostu, dzięki któremu ma szansę na zwiększenie liczby klientów. Być może będzie to wymagało analizy rynku motoryzacyjnego, na którym działa obecnie Twoja firma.
Negocjacje w trakcie sprzedaży firmy
Jeżeli powyższe punkty masz już za sobą, to znaczy, że jesteś niemal przygotowany do negocjacji. Jeszcze kilka uwag. Dobrze będzie, jeżeli zasięgniesz informacje na temat kupca, kim jest, kto za nim stoi itp.
W trakcie negocjacji pamiętaj o cenie minimalnej, poniżej której nie zejdziesz. Spodziewaj się trudnych pytań i przygotuj się na kompromisy.
Na koniec nie zapomnij skonsultować wynegocjowanych warunków z prawnikiem lub doradcą finansowym. Dzięki temu, po sprzedaży firmy będziesz spać spokojnie.
Powodzenia.