Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Odpowiednie rozmieszenie i zabezpieczenie towaru jest jednym z najważniejszych elementów w procesie transportu. Jednocześnie też bardzo często jest lekceważone co nie tylko naraża firmę na straty, lecz również może być niebezpieczne dla kierowcy oraz innych uczestników ruchu. Jak powinien zatem przebiegać proces prawidłowego załadunku i zabezpieczenia towaru?

 

 

 

Obowiązki kierowcy 

Na początku najważniejszą kwestią jest dopuszczalna masa całkowita pojazdu. Przyjmując ładunek musimy upewnić się bowiem czy nasze auto nie będzie przeładowane. Pamiętajmy tutaj doliczyć również wagę samych palet oraz wszelkich elementów znajdujących się w części ładunkowej. Dodatkowe kilogramy całkowicie zmieniają bowiem fizykę jazdy oraz skutkują szybszym zużyciem elementów samochodu. Nawet niewinny manewr skrętu lub hamowania może wówczas skończyć się nieszczęściem.

Kolejnym ważnym aspektem jest odpowiednie rozmieszczenie towaru z uwzględnieniem maksymalnego nacisku na poszczególne osie. Przekroczenie limitu na daną oś wcale nie musi wiązać się z przekroczeniem DMC należy zatem zadbać by ładunek rozmieszonym był w miarę równomiernie. W myśl prawa o ruchu drogowym ładunek nie może również utrudniać kierowania pojazdem, ograniczać widoczności i zasłaniać świateł oraz tablic rejestracyjnych.

Jeżeli jakieś elementy wystają poza samochód należy je dodatkowo oznaczyć w widoczny sposób. Kierowca pojazdu który załadowany został w sposób nieprawidłowy podczas kontroli drogowej kierowca musi liczyć się z mandatem.

 

Metody zabezpieczenia ładunków

Najpopularniejszą metodą jest unieruchomienie ładunku poprzez rozparcie wykorzystując do tego odciągi. Zazwyczaj mają one postać łańcucha, taśmy czy metalowej liny. Dzięki temu możemy łączyć poszczególne elementy ze sobą oraz platformą ładunkową. Należy w tym celu skorzystać z fabrycznego wyposażenia samochodu jak uchwyty i haki do mocowania odciągów. 

Podczas transportu ładunku składającego się z drobnych elementów warto wykorzystać stalowe sieci zwracając przy tym uwagę na wielkość oczek. Dzięki nim możemy przymocować ładunek do palety oraz pojazdu jak również przedzielić przestrzeń ładunkową czy zakryć otwarte kontenery. Dodatkowo zastosować można również specjalne maty antypoślizgowe zwiększające siłę tarcia, a jeżeli ładunek przewożony jest na paletach belki rozporowe zapobiegające jego przemieszczaniu się.

Należy przy tym pamiętać że to jedynie elementy dodatkowe i nie powinno się ich stosować jako jedynej metody zabezpieczenia towaru. Natomiast przewóz towarów sypkich możliwy jest wyłącznie po umieszczeniu go w skrzyni ładunkowej, zabezpieczonej specjalnymi zasłonami zapobiegającymi jego rozsypaniu się na jezdnię. 

Podsumowanie

Odpowiednie zabezpieczenie ładunku stanowi zatem kluczowy element łańcucha dostaw. Warto nie ograniczać się jedynie do jednego sposobu i miarę możliwości wykorzystać wszystkie znane nam metody. Z uwagi na bezpieczeństwo kierowcy oraz innych uczestników ruchu warto poświęcić więc tej kwestii nieco więcej uwagi by mieć pewność, że dotrzemy do celu cali i zdrowi podobnie jak ładunek.

Artykuł powstał przy współpracy z serwisem www.skrzynietransportowe.eu

NEWSLETTER

Zgadzam się na Polityka prywatności