Awans w pracy to nie tylko większa odpowiedzialność, ale też dużo wyższa pensja oraz dostęp do lepszych benefitów pracowniczych. To marzenie wielu Polaków, choć osiągną go jedynie najlepsi – ci, których wkład w działanie firmy zostanie doceniony przez przełożonych. Jak otrzymać awans w pracy? Wyjaśniamy, jak rozmawiać z szefem o awansie i jak negocjować nowe warunki umowy.
Awans w pracy – czy warto się o niego starać?
Choć większość z nas marzy o awansie w pracy, to najpierw warto zastanowić się nad tym, czy faktycznie warto się o niego starać. Wyższa pozycja ma wiele zalet, a najważniejszą z nich jest podwyżka wynagrodzenia. Jej wysokość zależy od odpowiedzialności oraz warunków nowego stanowiska – czasami wzrost płacy może być niewielki, co nie zrównoważy dodatkowych obowiązków, które potrafią być wymagające.
Awans często wiąże się z koniecznością zarządzania zespołem, co może generować konflikty. Nie każdy z nas ma naturalne umiejętności menadżerskie – warto być tego świadomym przed rozpoczęciem pracy na nowym stanowisku. Mimo to pomimo kilku pomniejszych wad większość z nas wciąż wybierze awans w pracy. Tylko jak go otrzymać?
Jak otrzymać awans w pracy? Praktyczne sposoby
Na awans w pracy trzeba zasłużyć. Można to zrobić na różne sposoby, a najprostszym z nich jest rozwój kompetencji zawodowych. Wybór konkretnej ścieżki może różnić się w zależności od branży, ale zasadniczo jest to albo edukacja (ukończenie kursów zawodowych, zdobycie certyfikatów oraz wyższego poziomu wykształcenia lub specjalizacji), albo praktyka, czyli nauka nowych umiejętności oraz rozbudowa portfolio. Postępy muszą być znaczące – powinny faktycznie przełożyć się na nasz rozwój.
Jeśli możemy się już pochwalić wyższymi kompetencjami zawodowymi, to warto porozmawiać z szefem i zaznaczyć, że liczymy na coś więcej niż tylko podwyżkę. Trzeba dobrze przygotować się do rozmowy i wypisać listę argumentów świadczących na naszą korzyść. Warto zaznaczyć nie tylko kwestie merytoryczne (wzrost kompetencji zawodowych, nauka nowych umiejętności), ale też nasze dotychczasowe zaangażowanie, staż oraz wkład w funkcjonowanie firmy. Należy powołać się na konkretne sukcesy zawodowe, które udało nam się osiągnąć – powinny to być konkretne przykłady świadczące o profesjonalizmie oraz posiadanych umiejętnościach.
Jak negocjować warunki zatrudnienia z przełożonym?
Jeśli rozmowa z przełożonym zakończyła się sukcesem, to następnym krokiem powinna być negocjacja warunków zatrudnienia. Nie należy przesadzać z żądaniami, ale nie wolno też zgadzać się na pierwszą propozycję ze strony pracodawcy. Przed negocjacjami warto ustalić trzy plany: minimum, optymalny oraz maksimum. Należy przedstawić szefowi nasze nowe oczekiwania płacowe oraz poprosić go o szczegółowe przedstawienie nowej listy zadań. Dodatkowe obowiązki to najlepszy argument w negocjacjach – warto jak najczęściej powoływać się na nie podczas negocjacji.
Co zrobić, jeśli szef nie zgodzi się na awans?
W przypadku niektórych firm osiągnięcie awansu jest bardzo trudne, albo nawet niemożliwe. Może to być wynik polityki przedsiębiorstwa lub podejścia przełożonego, który nie chce docenić naszych wysiłków i zaangażowania. Co zrobić w takiej sytuacji?
Najlepszym rozwiązaniem będzie zmiana pracy. Oczywiście nie od razu, ale warto przejrzeć ogłoszenia o pracę w wybranym zawodzie i złożyć CV do innych pracodawców. Niestety na polskim rynku pracy wciąż dominuje model, w którym firmy dość rzadko dają pracownikom podwyżki i awanse. Wiele osób omija te ograniczenia poszukując nowej pracy.
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej warto wyjaśnić, że jednym z powodów zmiany miejsca pracy był brak możliwości otrzymania awansu. Części rekruterów nie spodoba się taka odpowiedź, ale większość firm lubi ambitnych kandydatów, którzy nie boją się rozwijać kompetencji zawodowych.
Jeśli otrzymamy ofertę nowej, lepszej pracy to warto porozmawiać z szefem i wyjaśnić sytuację. Odejście to najmocniejszy środek nacisku, jaki możemy wywrzeć na przełożonym. Być może dopiero ten krok sprawi, że firma zdecyduje się nas awansować. W końcu znacznie łatwiej nagrodzić dotychczasowego, dobrego pracownika, niż szukać nowego na to samo lub lepsze stanowisko.
Jak osiągnąć awans: podsumowanie
Większość polskich firm niechętnie przyznaje awanse i podwyżki pracownikom – by je otrzymać, trzeba wyróżnić się zaangażowaniem, umiejętnościami, doświadczeniem lub chęcią nauki. Przed rozmową z szefem warto przygotować konkretne, merytoryczne argumenty i nie bać się negocjować warunków zatrudnienia. Jeśli osiągnięcie awansu jest niemożliwe, to zawsze możemy zagrozić zmianą miejsca pracy – i wcale nie musi to być blef!