Grywalizacja polega na dodawaniu mechaniki, którą znamy z gier, do aspektów życia i obszarów, które pozornie nie mają wiele wspólnego z grami. Jej celem jest jednak – oprócz zabawy i przyjemnie spędzonego czasu – również zwiększenie motywacji i poziomu zaangażowania użytkowników oraz doprowadzenie do zmiany zachowań i osiągnięcia określonych celów.
Mechanizmy z gier w programach motywacyjnych – elementy skutecznej grywalizacji
Wszyscy kochamy gry. Organizujemy wieczory planszówek z przyjaciółmi, rywalizujemy na konsoli lub gramy na naszych smartfonach. Gry są ekscytujące i angażują swoją fabułą, przenosząc nas do innych czasów, przestrzeni i światów. Pobudzają także naszą ambicję – dzięki rywalizacji, możliwości przechodzenia do coraz wyższych poziomów czy zdobywania kolejnych osiągnięć.
Potwierdzają to również statystyki – gracze stanowią ponad jedną trzecią światowej populacji, a osoby poniżej 40 roku życia spędzają na graniu średnio 7 godzin tygodniowo.
Kluczem grywalizacji jest dodanie elementu dobrej zabawy do aktywności, które wcześniej były dla nas nudne i nie sprawiały nam frajdy. To dlatego zastosowanie grywalizacji w programach motywacyjnych sprawia, że zadania stają się dla nas bardziej zabawne i ciekawe. Dzięki temu jesteśmy w stanie zachęcić pracowników do podejmowania działań, których w innym przypadku nie byliby skłonni się podjąć.
Jak działa grywalizacja?
Grywalizacja w biznesie wykorzystuje mechanizmy znane z gier, takie jak zbieranie punktów, rankingi, paski postępu, poziomy trudności, odznaki, nagrody czy zadania grupowe. Te mechanizmy sprawiają, że otrzymujemy ciągłą informację zwrotną, która nieustannie motywuje, ale też czujemy, że mamy nad czymś kontrolę i to od nas zależy czy będziemy wyżej w rankingu i zdobędziemy nagrodę. Włącza się chęć rywalizacji, pojawiają się emocje i chęć zaangażowania w fabułę gry.
Zalety grywalizacji w biznesie – motywowanie, angażowanie i efektywność
Wykorzystanie grywalizacji w programach motywacyjnych pozwala projektować zachowania użytkowników, integrować zespoły, budować zaangażowanie i motywować do osiągania lepszych wyników. Regularne pozytywne informacje zwrotne w formie punktów przyznanych za wykonane zadanie, pozycji w rankingu czy otrzymanie uznania za pracę, wzmacniają poczucie motywacji u pracowników.
Jak możesz wykorzystać grywalizację, by pomóc swoim pracownikom?
Grywalizacja ma szereg zalet, zarówno dla pracowników, jak i dla firm. Działa szczególnie skutecznie na młodsze pokolenia, które mają inne wzorce zachowań niż ich starsi koledzy. Badania pokazują, że grywalizacja może zwiększyć produktywność firmy o 50% oraz zaangażowanie pracowników o 60%. Ponadto, 80% pracowników jest bardziej szczęśliwych i produktywnych w pracy dzięki zastosowaniu grywalizacji.
Wykorzystanie grywalizacji w biznesie
Grywalizacja znajduje zastosowanie w różnych obszarach, takich jak edukacja, marketing, sprzedaż, zarządzanie zasobami ludzkimi (HR), zdrowie i CSR. Dzięki elementom gier, programy edukacyjne stają się bardziej interesujące i efektywne, a programy lojalnościowe w marketingu i sprzedaży zyskują większe zaangażowanie klientów.
Warto zaznaczyć, że grywalizacja nie działa automatycznie i musi być odpowiednio wdrożona oraz dopasowana do grupy docelowej. Jednak dobrze zaprojektowane wdrożenie, może przynieść znaczące długofalowe korzyści firmie, zarówno poprzez motywowanie pracowników, jak i wzmacnianie relacji z klientami. Dlatego warto rozważyć wykorzystanie grywalizacji jako skutecznego narzędzia do osiągnięcia celów biznesowych.