Współcześnie aranżacja przestrzeni sklepowej i wykorzystanie nowoczesnych technologii są kluczowymi czynnikami, które wpływają na atrakcyjność sklepów i zwiększają doświadczenia klientów. Tym samym, odpowiedni wystrój wnętrza przekłada się zwiększenie obrotów i przyciągnięcie nowych klientów. Potwierdzają to dane, z których wynika, że efektowny projekt sklepu może mieć daleko idący wpływ na wyniki firmy – potencjalny wzrost sprzedaży z tego powodu może wynieść nawet 40%. Wielu sprzedawców detalicznych boryka się jednak z dylematem, w jaki sposób pogodzić atrakcyjną i wygodną dla konsumentów przestrzeń, z jednoczesnym skutecznym zabezpieczeniem się przed stratami.
Jednym ze sposobów znalezienia równowagi między estetyką, a zapobieganiem stratom, przy jednoczesnym spełnieniu oczekiwań kupujących, jest inwestowanie w technologie, które są kompatybilne z nowymi koncepcjami sklepów. W tym celu sklepy coraz częściej wykorzystują rozwiązania Digital Signage, aby łączyć elegancki wygląd, większą efektywność i jednocześnie podnieść poziom swoich zabezpieczeń. Pierwszy punkt kontaktu, czyli wejście do sklepu, musi być schludne, przyciągające i robić na klientach odpowiednie wrażenie, a nowoczesne technologie znacząco to ułatwiają.
Rozwiązania Digital Signage w postaci paneli aktywujących zabezpieczenia, umożliwiają identyfikację i zabezpieczenie towarów przed kradzieżą, dzięki czemu towary pozostają bezpieczne, a sieci detaliczne osiągają lepsze wyniki finansowe. Takie połączenie pozwala wykorzystać cyfrowe ekrany do informowania o promocjach czy najciekawszych ofertach, ale jest także świetnym narzędziem do generowania dodatkowych zysków.
- Ostatnio coraz popularniejsze staje się wykorzystanie przestrzeni bramek antykradzieżowych jako miejsca na interaktywną reklamę. Zamiast zasłaniać anteny kartonowymi nakładkami z nadrukowaną reklamą, montuje się estetyczne ekrany LCD, pozwalające wyświetlać różnorodne treści. Sieci detaliczne wykorzystują je, aby promować swoje produkty, ale także produkty lub usługi firm trzecich i zarabiać na współpracy z nimi. Mamy mnóstwo produktów, które można w ten sposób przekształcić i upiec dwie pieczenie na jednym ogniu: zabezpieczyć towary przed kradzieżą i wygenerować źródło dodatkowych zysków – komentuje Robert Głażewski, Business Unit Director w Checkpoint Systems Polska.
O tym, że jednym z odwiecznych wyzwań dla sieci detalicznych jest walka z kradzieżami i nie trzeba już chyba nikomu przypominać. Szacuje się, że w 2020 roku globalna wartość strat w handlu detalicznym z powodu kradzieży wyniosła około 70 miliardów dolarów. W Polsce straty z tytułu kradzieży w sklepach również są bardzo wysokie - według raportu Polskiej Izby Handlu w 2019 roku wyniosły one około 3,5 miliarda złotych. Ostatnie dostępne dane są jeszcze mniej optymistyczne. Tylko w okresie od stycznia do października 2022 stwierdzono o 29,5 proc. więcej przestępstw kradzieży w sklepach niż w analogicznym czasie 2021 r. (w porównaniu do roku 2020 ten wzrost wyniósł 58,8 proc.) Z kolei wykroczeń związanych z kradzieżą sklepową w 2022 roku było o 18 proc. więcej niż w 2021 roku.
To jednak nie tylko kwestia bezpieczeństwa. Wystrój przestrzeni sklepowej jest ważnym elementem, który wpływa na wizerunek marki i doświadczenia klienta. Wykorzystanie rozwiązań Digital Signage, takich jak interaktywne ekrany, daje klientom możliwość szybkiego i łatwego znalezienia potrzebnych produktów, a jednocześnie pozwala sklepom na precyzyjne targetowanie reklam i zwiększenie sprzedaży. Atrakcyjna aranżacja przestrzeni i odpowiednie wykorzystanie cyfrowych nośników przyciąga uwagę klientów i zachęca ich do zakupów. Dodatkowo, dobrze zaprojektowane sklepy zwiększają szanse na to, że klienci zostaną dłużej i dokonają większych zakupów.
- Aby dotrzeć do klientów, wiele sklepów dąży do stworzenia otwartego otoczenia, w którym towary są wystawiane w sposób pozwalający na ich dotknięcie, poczucie, powąchanie i sprawdzenie. Jednak brak innowacyjnych i zaawansowanych technologicznie rozwiązań antykradzieżowych może sprawić, że takie podejście zachęci także mniej uczciwych klientów do kradzieży. Systemy antykradzieżowe EAS stają się zatem niezbędne i użyteczne. Przykładowo antenę EVOLVE P30 można łatwo wyposażyć w moduł reklamowy, a SFERO może być niemal niewidoczna dla konsumentów – zamontowana na suficie albo na ścianach – dodaje Robert Głażewski.
W pełni automatyczne placówki, samoskanujące się towary z koszyka, nowe metody płatności spowodowały, że sklepy nieustająco muszą się dostosowywać do rosnących oczekiwań klientów, nawet jeśli oznacza to całkowite przeprojektowanie architektury punktu sprzedaży. Warto jednak robić to z głową, aby z jednej strony nie razić się na ewentualny wzrost poziomu strat, a z drugiej strony wykorzystać niezbędną infrastrukturę do generowania dodatkowych zysków i pozyskiwania klientów.