Jak ktoś jest od wszystkiego, to w praktyce jest do niczego. Mniej więcej tak brzmi stara maksyma, którą w różnych konfiguracjach słyszał niemal każdy. Z pozoru brzmi ona banalnie i sztucznie, w rzeczywistości jednak oddaje realia wielu firm, których właściciele szukają oszczędności wszędzie tam, gdzie jest to możliwe.
Każdy przedsiębiorca chcący odnieść sukces, powinien zrozumieć, że zespoły sprzedażowe to zupełnie inna grupa specjalistów od tych, którzy tworzą, a w zasadzie powinni tworzyć zespoły wsparcia sprzedaży. Czy warto korzystać z tych drugich? Oczywiście, że tak. Dlaczego?
Czym są zespoły wsparcia sprzedaży?
Często najprostsze odpowiedzi są najtrafniejsze. Tak jest i w tym przypadku, gdzie już sama nazwa stanowiska podpowiada, jakie główne zadanie się z nim wiąże. Celem zespołów wspierających sprzedaż jest oczywiście pomoc handlowcom.
Specjaliści zatrudnieni w tym dziale nie powinni w sposób bezpośredni zajmować się sprzedażą (choć często tak jest), ale wypełniać obowiązki, które pozwolą na skuteczne pozyskiwanie nowych klientów osobom zajmującym się handlem i realizującym tzw. targety sprzedażowe. Tylko tyle i aż tyle. Często praca takiej ekipy jest niedoceniana i marginalizowana, jednak w praktyce bez niej, wielu handlowców nie byłoby w stanie wywiązać się ze swojego planu.
Na jaką pomoc mogą liczyć zespoły sprzedażowe?
Z definicji zespół wsparcia sprzedaży odpowiedzialny jest za operacyjną obsługę i koordynowanie procesu sprzedażowego. Rolą handlowca jest dotarcie do klienta, przedstawienie oferty, negocjacja cen oraz nakłonienie kontrahenta do skorzystania z oferty, czyli podpisania umowy. Pracownicy wspierający powinni zająć się z kolei przygotowaniem formalności, ale odpowiadają także za dostarczanie sprzedawcom informacji mogących pomóc w sfinalizowaniu transakcji.
Zespoły sprzedażowe mogą zatem liczyć na pomoc w postaci:
-przygotowania wzorów umowy i skompletowania dokumentów oraz ich wysyłki do klienta,
-analizy danych i przygotowywania raportów dotyczących np. rentowności kontrahenta czy ilości złożonych zamówień oraz kwot, na jakie opiewały, by wyposażyć handlowca w wiedzę niezbędną przy negocjacji warunków umowy czy renegocjowania aktualnego porozumienia,
-monitorowania stanów magazynowych i przekazywania informacji o możliwych terminach dostawy,
-opracowywania projektów zasad preferencyjnej współpracy (np. rabaty, programy lojalnościowe) na podstawie analizy dotychczasowych zysków generowanych na danym podmiocie,
-szkolenia klientów, z którymi podpisano umowę np. z zasad funkcjonowania oprogramowania wewnętrznego czy sposobu składania zamówień,
-rozwiązywania bieżących problemów m.in. logistycznych.
To oczywiście tylko niektóre zadania, jakie można powierzyć działowi wsparcia sprzedawców. Zakres pomocy może być dowolnie kształtowany w zależności od profilu firmy, jej wielkości i wynikających z tego potrzeb. Zawsze jednak powołanie takiego zespołu ma sens i przynosi korzyści. Jakie?
Dlaczego warto korzystać z zespołów wsparcia sprzedaży?
Sektor odpowiedzialny za pomoc handlowcom stanowi dla nich odczuwalne odciążenie. Dzięki temu zespoły sprzedażowe nie tracą czasu na pracę biurową. Umożliwia to ich pracownikom skupienie się na tym, do czego zostali powołani, czyli na zwiększaniu sprzedaży, pozyskiwaniu nowych klientów i podtrzymywaniu dotychczasowej współpracy.
Funkcjonowanie działu wsparcia pozwala zaoszczędzić sprzedawcom nawet kilka godzin dziennie, które mogą oni poświęć na działania handlowe. Dzięki temu pojawia się szansa zwiększenia ilości wizyt u kontrahentów. Zwolnienie zespołów sprzedażowych z zadań administracyjno-biurowych pomaga również w zachowaniu ich motywacji do pracy. Zawsze przekłada się to na efektywność, a zatem prowadzi do zwiększenia zysków.
Wydobycie kruszyw – do czego służy przesiewacz i dlaczego ważne są sita?