Urlop bez wątpienia jest jednym z najlepszych okresów w roku – poznawanie nowych miejsc, relaks, piękna pogoda to chwile, na które warto czekać wiele miesięcy. Lecz niestety podczas wakacji też trzeba mierzyć się ze stresującymi momentami, do których należy zwłaszcza pakowanie. Jeśli w pośpiechu nie zdążymy zabrać czegoś z domu, nic się nie stanie – dana rzecz będzie bezpieczna. Co jednak dzieje się z rzeczami przypadkiem zostawionymi w hotelu?
Co najczęściej gubią goście hotelowi?
Goście hotelowi nagminnie zostawiają swoje rzeczy w pokojach, restauracjach, strefach dodatkowych i częściach wspólnych, a czasami nawet w sejfach. Pokojówki regularnie znajdują mniej wartościowe przedmioty, takie jak np. książki, okulary, ubrania, które po prostu zawieruszyły się podczas pakowania: spadły pod łóżko, zostały w dolnej szufladzie, utknęły między siedziskiem a oparciem kanapy. Zdarza się także, że goście zapominają o cennych przedmiotach – przypadkiem gubią pieniądze, biżuterię, dokumenty osobiste, telefony, laptopy.
Zagubione bagaże to problem zwłaszcza dużych hoteli organizujących szkolenia, eventy branżowe czy wesela. Na sali weselnej po zakończonej imprezie często zostają prezenty ślubne, torebki, elementy biżuterii, natomiast w salach konferencyjnych nierzadkim widokiem są notatniki, ładowarki, książki zostawione na stołach oraz swetry, marynarki i bluzy przewieszone przez oparcia krzeseł.
Pracownicy, którzy znajdą tego typu rzeczy na terenie hotelu, są zobowiązani do przekazania ich do swoich przełożonych. Ci z kolei powinni najpierw sporządzić protokół, a potem odpowiednio zabezpieczyć przedmiot.
Czy w hotelach znajdują się magazyny rzeczy znalezionych?
Hotele przechowują zgubione bagaże w specjalnie wyznaczonych pomieszczeniach pełniących funkcję magazynów. Zgodnie z polskim prawem rzeczy powinny być przechowywane przez rok (jeśli udało się zidentyfikować i poinformować właściciela o zgubie) bądź dwa lata (jeśli nie wiadomo, kto jest właścicielem i przez 24 miesiące nikt po daną rzecz się nie zgłosił). Po upływie tych terminów przedmioty stają się własnością znalazcy i w przypadku hoteli zazwyczaj dostają nowe życie, np. regały zostawione po evencie pozostają do dyspozycji organizatorów kolejnych wydarzeń, a z ładowarek do laptopów czy telefonów korzystają następni goście. Część rzeczy trafia także na cele charytatywne albo do instytucji, którym mogą się przydać (np. zabawki mogą być przekazane do domu dziecka).
Pracownik Amber Hotelu z Gdańska wyjaśnia dodatkowo: "Co ważne, dokumenty osobiste (dowód, paszport) i wszelkie przedmioty niebezpieczne, wymagające pozwolenia (broń, materiały wybuchowe itp.) muszą być od razu przekazane policji. Specjalny tryb postępowania obowiązuje również znalazców pieniędzy, różnego rodzaju kosztowności oraz rzeczy o szczególnym znaczeniu (historycznym, naukowym, artystycznym). Jeśli nie można ustalić właściciela takich przedmiotów, należy bez zwłoki oddać je staroście".
Goście, którzy zorientują się, że zostawili swój bagaż w hotelu, powinni jak najszybciej skontaktować się z recepcją. Wówczas pracownik zleci poszukiwania przedmiotu lub – w przypadku gdy został już odnaleziony – zaproponuje sposób jego odebrania. Najczęściej zguby są wysyłane przesyłkami za pobraniem (gość musi się liczyć z koniecznością opłacenia kuriera i usługi pakowania).