Podstawą sprawnego funkcjonowania przedsiębiorstwa jest zadbanie o płynność przekazywania kluczowych informacji. Jednym z rozwiązań, które są wyjątkowo pomocne w tej kwestii, stanowi system CRM, dzielony na lokalny lub ten znajdujący się w chmurze. Poznaj charakterystykę obu systemów i dowiedz się, który z nich przyniesie ci więcej korzyści!
System CRM - na czym polega jego działanie?
Niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa, kluczowymi elementami jego funkcjonowania są doświadczony zespół specjalistów oraz jakość przepływu informacji zarówno pomiędzy pracownikami, jak i różnymi działami w firmie. System CRM znacząco wpływa na usprawnienie procesu zarządzania informacjami, jak również kontaktami klientów, utrwalając je, generując tym samym zyski. Wprowadzenie do filozofii CRM zakłada przede wszystkim jeden cel: klienta, w przypadku którego niezwykle ważna jest dbałość o wzajemne relacje, jak i kształtowanie jego lojalności wobec danego przedsiębiorstwa. System tego rodzaju dzieli się na dwa typy, do których zaliczają się CRM lokalny i CRM w chmurze. Poniżej poznasz charakterystykę funkcjonowania obu systemów oraz dowiesz się, który z nich może okazać się dla ciebie korzystniejszym wyborem.
CRM - w chmurze czy lokalnie?
Lokalne systemy CRM cieszą się szczególnie dużą popularnością wśród różnego rodzaju przedsiębiorców. Jedynym wymaganiem w tym przypadku jest posiadanie własnego serwera - niezbędnym procesem staje się zatem analiza jakości i możliwości posiadanego przez firmę sprzętu informatycznego. Lokalny system CRM umożliwia swobodną integrację z dowolnymi aplikacjami znajdującymi się na serwerze. Dzięki dowolnemu zarządzaniu dostępem do systemu, aplikacji oraz wszelkich danych, każdy z pracowników będą mogli się nimi sprawnie posługiwać w dowolnej chwili.
Jedną z podstawowych korzyści, która wyróżnia lokalne oprogramowanie CRM stanowi fakt, że jest to platforma otwarta, co umożliwia jej pełne dostosowanie do potrzeb danego klienta. Kolejną zaletą jest natomiast pełne bezpieczeństwo danych - są one magazynowane i zarządzane przez wewnętrzne serwery, umożliwiając tym samym zarządzaniem systemem, jak i znajdującą się w nim bazą danych. Rozwiązanie to wymaga przeszkolenia pracowników, co potencjalnie może zostać uznane za wadę, choć w perspektywie czasu znacząco zwiększa przychody firmy.
Drugim z dostępnych wariantów są systemy CRM online w chmurze. Jest to system wspierający takie same działania, jak odbywa się to w lokalnym systemie CRM, jednak w przeciwieństwie do niego nie znajduje się on na wewnętrznych serwerach przedsiębiorstwa, lecz na zewnętrznym serwerze. Minusem tego rozwiązania staje się niebezpieczeństwo w postaci modyfikacji lub utraty danych zawartych w systemie, co wymaga dbałości o najwyższy poziom bezpieczeństwa, poprzez inwestycję w sprawdzone i skuteczne oprogramowanie zabezpieczające, wymagające miesięcznej opłaty w formie abonamentu.
Podsumowując zalety i wady obu rozwiązań można powiedzieć, że lokalny system CRM posiada pewnego rodzaju przewagę. Typowe funkcje oferowane przez nowoczesny system CRM w obu przypadkach przedstawiają się co prawda podobnie, jednak warto zwrócić szczególną uwagę na kwestię bezpieczeństwa, które lokalny wariant systemu przedstawia się znacznie lepiej. Przede wszystkim, dane są dobrze chronione na wypadek ich kradzieży. Zaletę stanowią również pełna integracja z innymi aplikacjami sprzedażowymi oraz wygodniejsza i szybsza praca w lokalnej sieci, niezależnie od możliwości pracy, z dowolnego miejsca. Co równie istotne, system lokalny jest ponadto w dłuższej perspektywie znacznie tańszy niż system CRM online.