Porady
Typografia
  • Najmniejsza Mała Średnia Większa Największa
  • Obecna Helvetica Segoe Georgia Times

Wielu przedsiębiorców uważa, że wdrożenie sklepu B2B jest czasochłonne i kosztowne. Ponadto twierdzą, że platforma e-commerce musi być wyposażona w szereg nowoczesnych funkcji. Należy podkreślić, że nie zawsze istnieje taka potrzeba. Czasami wystarczy, że system pozwala klientowi na samodzielne złożenie zamówienia, a sprzedawcy ułatwia jego realizację. Sprawdź, jak osiągnąć sukces na rynku e-commerce!

 Wdrożenie sklepu B2B

Wdrożenie sklepu B2B a lęk przed zmianą

Przedstawiciele handlowi i konsultanci ds. obsługi klienci niejednokrotnie obawiają się, że wdrożenie platformy e-commerce przyczyni się do redukcji etatów. Ponadto martwią się, że może to wpłynąć na wysokość prowizji za sprzedaż. Warto ich przekonać, że system ułatwi pozyskiwanie i obsługę klientów. W przeciwnym razie pracownicy zniechęcą konsumentów do korzystania z nowego rozwiązania. 

Aby przekonać zespół do wdrożenia sklepu internetowego, należy przygotować procedury, dzięki którym będzie widział realne korzyści z wprowadzenia zmian.

 

Trudności we wdrażaniu sklepu B2B

Z badań wynika, że 38% klientów firmowych zwraca uwagę, czy dany dostawca umożliwia składanie zamówień w sklepie B2B. Z drugiej strony wielu przedsiębiorców powstrzymuje się przed wdrożeniem takiego rozwiązania. Obawiają się, że zaprojektowanie i prowadzenie sklepu internetowego okaże się zbyt trudne.

Należy jednak podkreślić, że nie potrzebujesz do tego zaawansowanej wiedzy technicznej. Aby ułatwić sobie zadanie, skorzystaj z usług doświadczonej agencji. Specjaliści podpowiedzą Ci, jaką platformę wybrać, a także przeprowadzą Cię przez cały proces. 

Jednym z największych wyzwań sprzedawców z segmentu B2B jest utrzymywanie relacji z konsumentami. Aby osiągnąć sukces, nie możesz skupić się tylko na sprzedaży. Zadbaj o doskonałą jakość obsługi klienta, dzięki czemu zdobędziesz jego lojalność. Sklep B2B powinien być szybki i łatwy w obsłudze. Zwróć też uwagę, żeby dostarczał konsumentom rzetelne i przejrzyste informacje. Jeśli wprowadzisz klienta w błąd, stracisz jego zaufanie. 

 

Model B2B a B2C – różnice

Proces zakupowy B2B jest bardziej skomplikowany i dłuższy niż w przypadku B2C. Uczestniczy w nim kilka, a czasami nawet kilkanaście osób, dlatego ostateczna decyzja może zapaść po kilku miesiącach. Zamówienie opiewa na wysoką kwotę, w związku z tym klienci biznesowi nie robią zakupów pod wpływem emocji.

Klienci B2B zazwyczaj zamawiają hurtowe ilości, dlatego zwracają oni uwagę na funkcjonalność platformy. Doceniają też wysoki stopień personalizacji zamówień, co oznacza, że warto im zaproponować możliwość konfiguracji produktów. Sprzedawca powinien też zapewnić szybką i bezpieczną dostawę, ponieważ każdy dzień opóźnienia może zdezorganizować działalność klienta. Aby zachęcić go do zakupów, należy też przygotować przejrzystą politykę zwrotów i reklamacji. Warto również umożliwić klientom korzystanie z kredytu kupieckiego. 

 

Jaka platforma sprzedażowa B2B?

Spora grupa przedsiębiorców obawia się, że wybrany system nie spełni oczekiwań ich klientów, a wtedy przeniosą się do konkurencji. Szukając platformy e-commerce, kieruj się nie tylko atrakcyjnością wizualną i intuicyjnością interfejsu. Zastanów się, czy system skraca ścieżkę zakupową, a także zapewnia bezproblemową realizację zamówienia. W tym przypadku doskonale sprawdzi się Magento B2B i Shopware. Wspomniane platformy posiadają wbudowany moduł B2B, który zapewnia przydatne funkcje. 

Magento 2 oferuje m.in. takie rozwiązania jak:

  • tworzenie i zarządzanie kontami firmowymi, pozwalającymi na konfigurację wielu nabywców,
  • definiowanie ról i uprawnień osób, zaangażowanych w proces zakupowy,
  • personalizacja katalogów i cenników,
  • wysyłanie zapytań ofertowych i prośby o wycenę z poziomu koszyka,
  • automatyczna aktualizacja oferty produktowej.

Shopware 6 ułatwia klientom zarządzanie rolami i uprawnieniami. Mogą oni swobodnie przydzielać pracownikom budżety, a także kontrolować składane przez nich zamówienia. Oprócz tego platforma usprawnia wyszukiwanie produktów i składanie zamówienia. System pozwala na personalizację oferty i cennika. Przedstawiciele handlowi mogą przeglądać historię zakupów klienta, a także składać zamówienia w ich imieniu i udzielać konsultacji. 

 

Jak zdobyć przewagę konkurencyjną?

Aby wyróżnić się na tle konkurencji, sprzedawca powinien akceptować różne sposoby składania zamówienia:

  • przez stronę internetową,
  • telefonicznie,
  • drogą mailową,
  • plików XLS i CSV, wgrywanych do systemu,
  • poprzez wprowadzanie numerów SKU.

Platforma e-commerce powinna umożliwiać negocjację cen, w zależności od kwoty zamówienia i historii zakupowej klienta. Oprócz tego pozwala klientowi na wysłanie handlowcowi zapytania ofertowego, a także określenie terminu dostawy.

Przy wdrażaniu sklepu internetowego należy uwzględnić następujące kwestie: 

  • przygotowanie bazy produktowej – czy klienci łatwo znajdą potrzebne produkty i zrozumieją, jakie korzyści płyną z zakupu?
  • zarządzanie dostępnością produktów dla klientów B2B,
  • stworzenie przejrzystej polityki cenowej.

 

Podsumowanie

Zanim zdecydujesz się na wdrożenie sklepu internetowego B2B, przeprowadź analizę biznesową. Zastanów się nad mocnymi i słabymi stronami swojego biznesu, a także poznaj grupę docelową i konkurencję. W ten sposób dowiesz się, jakie funkcje zaspokoją potrzeby Twoich klientów, co zminimalizuje ryzyko niepowodzenia.  Jeśli nie wiesz, którą platformę wybrać, umów się na konsultację ze specjalistami ds. e-commerce.