Porady
Typografia
  • Najmniejsza Mała Średnia Większa Największa
  • Obecna Helvetica Segoe Georgia Times

Obiekty hotelarskie prezentują unikalny zestaw trudności, związanych z bezpieczeństwem przeciwpożarowym. To budynki o dużej ilości odrębnych pomieszczeń, w których zwykle przybywają goście – czyli osoby bez odpowiedniego przeszkolenia w kwestii procedur ewakuacyjnych. Jak zadbać o bezpieczeństwo w takim budynku?

Bezpieczenstwo przeciwpozarowe 

 

Specyfika obiektów hotelarskich

Warunki panujące w hotelu wbrew pozorom należą do wyjątkowo zmiennych z punktu widzenia instalacji sygnalizującej obecność ognia. Kuchnia to przestrzeń narażona na gwałtowne i częste zmiany temperatury, podczas gdy obecność kuchenek gazowych stwarza również zagrożenie wybuchem. Z kolei w saunie, basenie czy spa częstym zjawiskiem będą wzrosty temperatury połączone z obecnością pary, którą niektóre czujki mogłoby potraktować jako obecność dymu. Dodatkowo same pokoje tworzą zamknięte pomieszczenia obfitujące w gniazdka i urządzenia elektryczne oraz materiały palne – takie jak pościel czy wykładziny.

Z tego powodu o bezpieczeństwo przeciwpożarowe należy zadbać już na etapie projektowania lub przebudowy obiektu. Nawet w przypadku zabytkowego budynku należy zadbać o zgodność z obowiązującymi normami, aby hotel został dopuszczony do użytku. Dlatego należy skorzystać z usługi PPOŻ oferowanej przez fachowe firmy, zajmujące się tworzeniem projektów oraz dokumentacji związanej z bezpieczeństwem przeciwpożarowym. Specjaliści określą ilość oraz typ stref pożarowych, a także rodzaj niezbędnych urządzeń, które jednocześnie spełnią wymagania prawne, jak i zostaną dopasowane do specyfiki budynku. Doświadczona firma zadba również o montaż i konserwację urządzeń przeciwpożarowych, a także zapewni szkolenia pracownikom hotelu.

 

Odpowiedni dobór urządzeń wykrywających i sygnalizujących zagrożenie

Czujki to pierwsza linia obrony hotelu, ale urządzenia te muszą być zarazem wyjątkowo czułe, jak i odporne na fałszywe alarmy. Tę pozorną sprzeczność najłatwiej rozwiązać poprzez wybór urządzeń dysponujących większą ilością systemów detekcyjnych. Standardowe urządzenia reagują na jeden z tych czynników – np. wysoką temperaturę, obecność spalin lub oparów, zakłócających wiązkę podczerwieni. Jednakże podstawowe modele mogą nie spełniać swojej funkcji. W pomieszczeniach, gdzie często pojawia się para wodna, czujki optyczne będą skłonne do wywoływania fałszywych alarmów. Aby temu przeciwdziałać, należy wybrać urządzenia, uruchamiające procedury przeciwpożarowe po jednoczesnym wykryciu kilku czynników wskazujących na obecność pożaru.

 

Odpowiednie przeszkolenie personelu

Większość osób obecnych w hotelu – zwłaszcza w sezonie turystycznym – to goście, czyli z punktu widzenia bezpieczeństwa przeciwpożarowego osoby niezaznajomione z procedurami obowiązującymi w budynku. Z tego powodu drogi ewakuacyjne muszą być wyraźnie oznaczone, podczas gdy personel obiektu dysponuje wiedzą na temat przeprowadzenia bezpiecznej ewakuacji. W przypadku pożaru poszkodowani goście będą wysuwali roszczenia wobec hotelu – uzasadnione w przypadku niespełnienia norm – dlatego należy zadbać o to, aby pracownicy wiedzieli, w jaki sposób zareagować nie tylko w przypadku ognia, ale również jak rozpoznać wadliwie działające urządzenia przeciwpożarowe.

WhitePress Prawa