Prowadzisz sklep internetowy? Zajmujesz się wysyłką produktów do klientów? A może importujesz towar z zagranicy i sprzedajesz go przez e‑commerce? W takim razie temat Baza Danych Odpadowych (BDO) a sprzedaż internetowa dotyczy również Ciebie. Dowiedz się, kiedy sklep internetowy musi dokonać rejestracji BDO, jakie obowiązki wiążą się z wpisem do rejestru i jak uniknąć błędów, które mogą Cię słono kosztować.
BDO i sklepy internetowe – kiedy e-commerce musi się rejestrować?
Prowadzisz sklep internetowy? Zajmujesz się wysyłką produktów do klientów? A może importujesz towar z zagranicy i sprzedajesz go przez e‑commerce? W takim razie temat BDO a sprzedaż internetowa dotyczy również Ciebie. Dowiedz się, kiedy sklep internetowy musi dokonać rejestracji BDO, jakie obowiązki wiążą się z wpisem do rejestru i jak uniknąć błędów, które mogą Cię słono kosztować.
BDO a sprzedaż internetowa – czy każdy sklep musi się zarejestrować?
Do rejestracji w BDO zobowiązani są przedsiębiorcy, którzy:
- wprowadzają na rynek krajowy produkty w opakowaniach (np. sklepy internetowe pakujące towary w kartony, folię bąbelkową, koperty kurierskie),
- importują lub eksportują produkty w opakowaniach (np. z lub do krajów UE),
- wprowadzają towary objęte obowiązkiem BDO, takie jak:
- sprzęt elektryczny i elektroniczny,
- baterie i akumulatory,
- opony, oleje, preparaty smarowe,
- pojazdy.
Wymóg wpisu do rejestru dotyczy pierwszego wprowadzenia produktu lub opakowania na rynek polski. Nawet jeśli nie jesteś ich producentem, ale jako pierwszy dostarczasz je klientom w Polsce – masz obowiązek rejestracji.
Rejestracja BDO – jak i kiedy jej dokonać?
Każdy przedsiębiorca powinien złożyć wniosek o wpis do BDO przed rozpoczęciem działalności, która wiąże się z wprowadzeniem opakowań lub produktów objętych obowiązkami środowiskowymi. Wniosek składa się elektronicznie poprzez system BDO.
Po rejestracji otrzymujesz numer BDO, który powinien być umieszczany na:
- faktury VAT
- paragony fiskalne
- umowy kupna-sprzedaży
- sprawozdania
- karty przekazania odpadów
- karty ewidencji odpadów
Sprawozdania BDO – obowiązki e‑commerce po rejestracji
Jeśli prowadzisz sklep internetowy zarejestrowany w BDO, musisz składać coroczne sprawozdania BDO. Najczęstsze z nich to:
- Sprawozdanie o produktach, opakowaniach i gospodarowaniu odpadami – dotyczy wszystkich, którzy wprowadzają produkty w opakowaniach.
- Sprawozdanie o wytworzonych odpadach – jeśli np. Twoja firma wytwarza odpady inne niż komunalne.
Sprawozdania składa się wyłącznie elektronicznie, co roku do 15 marca za rok poprzedni do właściwego marszałka województwa. Niedopełnienie tego obowiązku grozi karą grzywny lub wykreśleniem z rejestru.
Kary za brak rejestracji BDO
Brak rejestracji BDO, mimo prowadzenia działalności podlegającej obowiązkowi, grozi karą nawet do 1 miliona złotych. Co ważne – odpowiedzialność spoczywa na właścicielu sklepu.
Nie warto ryzykować – zarejestruj swój sklep internetowy w BDO i zadbaj o terminowe sprawozdania BDO, by prowadzić biznes bezpiecznie i zgodnie z przepisami.
ObsługaBDO – wsparcie dla e‑commerce
Nie wiesz, czy Twoja firma musi być wpisana do BDO? A może boisz się, że popełnisz błąd w sprawozdaniu lub nie zdążysz na czas? Zgłoś się do ObsługaBDO.pl – firmy specjalizującej się w kompleksowej obsłudze systemu BDO dla e‑commerce. Zajmą się wszystkim: rejestracją, sprawozdaniami, ewidencją i kontaktem z urzędami. Ty skupisz się na sprzedaży – oni zadbają o zgodność z przepisami.

