Bateria do wózka widłowego jest podstawowym elementem wyposażenia pojazdów z napędem elektrycznym, które wpływa na wydajność urządzenia. Każdy z wózków ma inną baterię trakcyjną, dlatego trzeba je dobierać indywidualnie do typu wózka widłowego. Dobrej jakości bateria trakcyjna wpływa na szybkość ładowania (a tym samym skraca czas, gdy urządzenie nie może być eksploatowane) oraz żywotność baterii.
Rodzaje baterii do wózków widłowych
Wózki widłowe wykorzystuje się w przemyśle i centrach logistycznych, dużych gospodarstwach rolnych lub stoczniach, gdzie są bardzo mocno eksploatowane. Pojazdy są używane bez przerwy, dlatego tak ważna jest wytrzymałość baterii trakcyjnej. Baterie różnią się między sobą ze względu na:
- typ (wyróżniamy baterie kwasowe, litowo-jonowe lub żelowe)
- napięcie
- pojemność
Parametry napięcia oraz pojemności baterii są zależne od rodzaju wózka widłowego. Np. wózek terenowy o dużym udźwigu będzie potrzebował baterii o większej pojemności niż wózek widłowy pracujący wewnątrz np. paleciak.
- Baterie litowo-jonowe nie wymagają posiadania drugiej baterii na wymianę (wystarczy podłączyć baterię do ładowania). Ten typ baterii jest doceniany ze względu na oszczędność energii w stosunku do baterii kwasowej. W trakcie ładowania za pomocą ładowarki (prostownika), bateria dodatkowo się nie nagrzewa, więc nie zużywa ciepła. W czasie użytkowania bateria litowo-jonowa jest umieszczona w ciężkiej skrzynki bateryjnej, która zwiększa stabilność wózka widłowego. Zdecydowaną wadą tego rodzaju baterii jest jej cena, ponieważ jest znacznie droższa od baterii kwasowych lub żelowych.
- Baterie kwasowe są najpopularniejsze, chociaż posiadają sporo wad. W porównaniu z baterią litowo-jonową, kwasowa jest bardziej skomplikowana w obsłudze. Wymaga zachowania standardów bezpieczeństwa w trakcie ładowania (należy ładować baterię w wentylowanym pomieszczeniu, żeby nie dopuścić do zaiskrzenia i wybuchu). W baterii kwasowej ważna jest gęstość elektrolitu, a jego rozrzedzenie może zmniejszyć trwałość baterii, dlatego tak ważne są okresowe pomiary gęstości elektrolitu.
- Baterie żelowe nie wymagają tak skomplikowanej obsługi jak baterie kwasowe - żel znajdujący się w baterii nie paruje, więc nie ma konieczności jego dolewania. Baterie żelowe cechują się większą odpornością na uszkodzenia mechaniczne, ale, żeby zachować ciągłość pracy, należy dysponować minimum dwiema bateriami, żeby stosować je wymiennie podczas ładowania jednej z nich.
Regeneracja baterii do wózków widłowych
Baterie do wózków widłowych można regenerować, czyli przywracać im parametry zbliżone do nowych baterii. Regeneracja zawsze odbywa się z udziałem specjalistów, ponieważ jest to zaawansowanych technologicznie proces, a dla osiągnięcia wysokiego poziomu efektywności nie można popełnić żadnego błędu.
Regeneracja baterii do wózków widłowych rozpoczyna się od oceny stanu technicznego. Bardzo rzadko zdarza się, że bateria nie nadaje się już do użycia i konieczna jest jej całkowita wymiana na nową. W większości przypadków regeneracja jest możliwą i polecaną opcją, która pozwala sporo zaoszczędzić.
Regeneracja polega na ocenieniu poziomu wyeksploatowania baterii, następnie dokładnie czyści się poszczególne elementy baterii trakcyjnej, wyrównuje poziom elektrolitów i odsiarcza baterię, co pozwala na zwiększenie jej wydajności nawet o 30%. Baterie do wózków widłowych bardzo często poddaje się regeneracji, ponieważ jest to tani sposób na wydłużenie czasu pracy baterii i zwiększenie jej pojemności.
Źródło: traxpolska.pl