Niezależnie od tego, czy dopiero uruchamiasz stronę internetową, czy istnieje ona już od kilku lat, zawsze warto przeprowadzić audyt SEO. Pomaga on w ustaleniu jej słabych punktów, których poprawa zwiększy widoczność w Google. Przy okazji pozwala też zorientować się w różnicach pomiędzy własną witryną, a serwisami WWW należącymi do konkurencji.
Dlaczego warto wykonać audyt SEO?
Wykonanie audytu dla nowej strony internetowej pozwala na zidentyfikowanie słabych punktów, które wymagają korekty przed rozpoczęciem działań w zakresie SEO. Wprowadzenie zaleceń uzyskiwanych w wyniku audytu może pomóc w sprawnej indeksacji strony przez roboty wyszukiwarek, uzyskiwanie lepszej widoczności w wynikach Google, czy upewnienie się, ze użytkownicy Google będą widzieć te podstrony Twojego serwisu, które będą najlepiej dopasowane do jego potrzeb.
Co istotne, prawidłowe wdrożenie zaleceń audytu pozwoli zmniejszyć koszty późniejszych działań SEO i przyspieszy ich efekty.
Należy podkreślić, że audyt SEO strony internetowej warto okresowo przeprowadzać także dla stron istniejących już od dawna, także tych, które są już pozycjonowane. Często zdarza się, że drobne zmiany techniczne mogą wpływać na pozycjonowanie – audyt ponowny audyt pozwala wychwycić tego typu problemy, ale też ocenić możliwości poprawy trwających działań, czy określić efektywność trwającej kampanii.
Audyt czynników wewnętrzny
Duża część audytu SEO dotyczy czynników wewnętrznych, czyli on-page. Wśród nich można wymienić czynniki zarówno techniczne, jak i contentowe.
Czynniki techniczne są związane między innymi z kodem strony. Przykładowo sprawdzane są metadane,których część współodpowiada za sposób prezentowania strony w wynikach wyszukiwania Google (mowa tu nie tylko o tytule i opisie, lecz również o elementach rozszerzonych, takich jak chociażby gwiazdki, ceny, czy dostępność magazynowa), czy znacznikach Open Graph (co prawda nie mających znaczenia dla SEO, ale wpływających na sposób wyświetlania linków w przypadku udostępniania ich w mediach społecznościowych).
Analiza techniczna uwzględnia jednak także takie czynniki, jak szybkość ładowania się strony, struktura adresów URL, czy ogólna architektura informacji. Co warte zauważenia – część z tych elementów ma znaczenie także dla odczuć użytkowników – a poprawa UX strony może wpływać także na poprawę liczby uzyskiwanych na niej konwersji.
Istotną częścią audytu on-page jest sprawdzenie jakości i unikalności treści na stronie oraz przygotowanie rekomendacji dotyczących ich modyfikacji lub rozbudowy.
Audyt czynników zewnętrznych
Audyt SEO nie powinien ograniczać się tylko do niej samej. W trakcie analizy warto uwzględnić również czynniki zewnętrzne, czyli off-page. W tym przypadku analizowana jest liczba i jakość linków przychodzących do strony. To ważne, ponieważ niekorzystny profil linków może znacząco utrudniać działania SEO i wpływać na strategię działań.
Analiza powinna uwzględniać również aktualną widoczność strony w Google, co pozwoli na określenie aktualnej sytuacji i zidentyfikowanie fraz, których pozycje w Google można stosunkowo łatwo poprawić (o ile oczywiście frazy te są korzystne).
Analiza konkurencji
Ciekawym elementem dobrego audytu jest analiza sytuacji SEO konkurencji. Pozwala to określić nie tylko obszary, w których warto wyrównać różnicę, ale i zidentyfikowanie ewentualnych nisz, które do tej pory nie były brane pod uwagę przy planowaniu działań pozycjonerskich.