W najbliższy piątek w życie wchodzą przepisy o tzw. Jednolitym Pliku Kontrolnym, czyli zestawie informacji, jakie drogą elektroniczną będą musieli przesyłać przedsiębiorcy do urzędów skarbowych. Jednak zdaniem ekspertów dostosowujących systemy klasy ERP w firmach i instytucjach do nowych regulacji, pilnej interpretacji Ministerstwa Finansów wymaga sposób i mechanizm wypełniania JPK.
W pierwszej kolejności nowym przepisom już od 1 lipca br. będą podlegać duże firmy
– takie, które zatrudniają więcej niż 250 osób albo mają obroty wyższe niż 50 mln euro rocznie. Jednak
w praktyce z nowym systemem zmierzą się one przed 25 sierpnia br., kiedy to będą musiały wygenerować pierwsze dokumenty w formacie JPK i przesłać je do skarbówki. Większość przedsiębiorstw jest już do tego przygotowana.
„Dostosowywanie oprogramowania do nowych wymogów przebiega u naszych klientów zgodnie
z planem. U niektórych prowadzimy ostatnie prace, testujemy przesyłanie JPK. Dokładamy wszelkich starań, aby nasi klienci byli gotowi na „godzinę zero” – zapewnia Renata Łukasik, dyrektor ds. oprogramowania w Macrologic SA, polskiego dostawcy systemów ERP.
Jednocześnie do tego obowiązku powinny przygotowywać się już także mniejsze firmy. Te średnie
i małe będą objęte przekazywaniem danych dot. VAT w formacie JPK już za pół roku – od 1 stycznia 2017 r. Co ważne, zgodnie z interpretację ogólną Ministra Finansów podmioty spełniające kryteria dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorców JPK w razie żądania organów administracji skarbowej również będą musiały przesyłać pliki od 1 lipca 2018 r.
„Mimo iż termin pierwszej wysyłki danych z wykorzystaniem JPK to 25 sierpnia, przedsiębiorcy nie powinni zwlekać z tym tematem. Warto nieco wcześniej zająć się przygotowaniem danych
i przesłaniem JPK, aby mieć bezpieczny margines czasu na ewentualne wprowadzenie korekt lub wyeliminowanie trudności związanych z wysyłką pliku. Należy pamiętać, że ostatni moment przed obowiązkowym terminem może skutkować wzmożonym obciążeniem serwerów w urzędach skarbowych” – przekonuje Renata Łukasik.
Niejasności w JPK
Przedsiębiorcy liczą jednak, że zanim w pełni ruszą e-kontrole, a mniejsze firmy zaczną przygotowywać się do wprowadzenia JPK, Ministerstwo Finansów wyjaśni wątpliwości, które pojawiają się
w związku z tym tematem. Jak zauważa ekspert Macrologic, ciągle brakuje szczegółowych objaśnień, interpretacji i przykładów, które pomogłyby przedsiębiorcom w prawidłowym opracowaniu danych
i wypełnieniu Jednolitego Pliku Kontrolnego. „Niestety w wielu przypadkach trzeba się domyślać, co wpisać w puste miejsca, a nawet do jakich dokumentów należy się tam odnieść. Każdy producent oprogramowania interpretuje te zapisy (albo ich brak) w sposób indywidualny, ponieważ aktualnie nie ma żadnym oficjalnych informacji w jednym wiążącym dokumencie wydanym przez resort” – zauważa Renata Łukasik.
Jej zdaniem, jeśli taki schemat wkrótce się nie pojawi, to przedsiębiorcy w praktyce będą przekonywać się, czy dobrze wypełniają dokumenty w formacie Jednolitego Pliku Kontrolnego, czy też dostaną od urzędu skarbowego wezwanie do ich skorygowania.
Po co JPK?
Głównym celem wprowadzenia Jednolitego Pliku Kontrolnego jest uszczelnienie systemu podatkowego. „Zgodnie z zapowiedziami kontrole elektroniczne mają przebiegać dokładniej, szybciej i sprawniej. Tym samym będzie można przeprowadzić ich więcej niż tych tradycyjnych” – mówi Renata Łukasik. Efektem ma być wyższa ściągalność podatków oraz większa wykrywalność nieprawidłowości. Szczegółowe dane dostarczane urzędom skarbowym mają również posłużyć do prowadzenia bardziej zaawansowanych kontroli krzyżowych, czyli weryfikacji dokumentów posiadanych przez obie strony: podatnika i jego kontrahenta.
Macrologic SA to polska spółka dostarczająca systemy klasy ERP, notowana na GPW na rynku podstawowym w systemie notowań ciągłych. Jako doradcza firma IT od 30 lat wspiera rozwój polskich średnich i dużych przedsiębiorstw, dostarczając im systemy ERP, dostosowane do potrzeb polskiego rynku, oraz zapewniając stałą opiekę konsultantów, posiadających wysokie kompetencje w obszarze zarządzania w biznesie. Klientami Macrologic SA są największe polskie przedsiębiorstwa (m.in. OSM Łowicz, Contract Administration, Sanitec KOŁO, Grupa Fakro, Grupa Atlas, Totalizator Sportowy, Polska Press Grupa, Dr Zdrowie, Instytut Adama Mickiewicza), firmy międzynarodowe (m.in. Sephora Polska, Douglas Polska, Falck Medycyna, Konica Minolta Business Solutions Polska), a także organizacje biznesowe (m.in. Business Centre Club). Systemy Macrologic oparte są autorskiej bazie danych MacroBASE. Prezesem spółki jest Barbara Skrzecz-Mozdyniewicz.