Stale rozwijający się rynek samochodów elektrycznych obecnie wywołuje duże zmiany w łańcuchach dostaw. W perspektywie kolejnych kilku lat rosnąca sprzedaż pojazdów elektrycznych będzie miała jeszcze większych wpływ na logistykę dla branży motoryzacyjnej. Piotr Firak, Dyrektor Logistyki Pojazdów Gotowych z GEFCO, przedstawia sześć kluczowych zmian, jakie elektromobilność przyniesie w logistyce i transporcie.
Mniejsze przepływy na produkcję
Tuż przed rozpoczęciem seryjnej produkcji samochodów elektrycznych, eksperci przewidywali, że ich montaż znacznie zmniejszy wolumen przewożonych towarów. Logistyka na potrzeby produkcji (inbound) będzie wymagała mniejszych liczb dostaw, co spowodowane jest mniejszą ilością elementów niezbędnych do złożenia auta elektrycznego. Na przykład układy napędowe w pojazdach spalinowych składają się z ok. stu części- samochody elektryczne posiadają ich pięciokrotnie mniej. W perspektywie czasu spadek wolumenu dotyczyć będzie także logistyki części zamiennych.
Zarządzanie transportem baterii litowo-jonowych
30% wartości nowego auta elektrycznego stanowi jego bateria. Patrząc z perspektywy logistycznej, istotnym aspektem jest to, że baterie litowo-jonowe są klasyfikowane jako towar niebezpieczny. Wiąże się to z koniecznością dokładnej znajomości międzynarodowych i krajowych przepisów dotyczących transportu. Rosnący popyt na samochody elektryczne oraz rywalizacja o klienta spowodują, że operatorzy logistyczni będą musieli dopracować do perfekcji zarządzanie logistyką baterii. Uniknięcie nieprzewidzianych problemów, które mogą wynikać z nieznajomości przepisów, stanie się tu kluczowe.
Unowocześnienie placów składowania pojazdów gotowych
Składowanie pojazdów elektrycznych jest trudniejsze i wymaga inwestycji w nowoczesną infrastrukturę do ładowania aut. Popularyzacja elektromobilności potęguje ponadto myślenie o stałym ograniczaniu wpływu logistyki na środowisko naturalne. Pojawiają się inicjatywy budowania zadaszeń placów składowych, pokrytych panelami fotowoltaicznymi. Mają one nie tylko produkować energię elektryczną, ale także chronić pojazdy przed licznymi czynnikami atmosferycznymi. Dla przykładu, TotalEnergies zaprojektuje, zbuduje i będzie obsługiwać dwa gigantyczne zadaszenia fotowoltaiczne nad dwoma placami składowymi GEFCO dla samochodów w Blyes i Marckolsheim we Francji. Instalacje te będą produkować zieloną energię o mocy ok. 60 MWp, co odpowiada rocznemu zapotrzebowaniu na energię elektryczną dla około 60 tys. mieszkańców miast.
Wyzwania transportowe
Według badań ACEA- Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów- w pierwszym kwartale bieżącego roku, 65,4% sprzedanych nowych samochodów osobowych w Unii Europejskiej było zasilanych olejem napędowym lub benzyną*. Sytuacja jednak dynamicznie ulega zmianom- w porównaniu do pierwszego kwartału 2020 roku, rejestracja nowych elektrycznych samochodów osobowych (BEV) wzrosła 59,1% do 146 185 sztuk. Taka ilość aut została przetransportowana z montowni do klientów w Unii Europejskiej.
Elektryczne auta są ok. o 300 kg cięższe od pojazdów spalinowych. Obniża to współczynnik załadunkowy i powoduje, że ciężarówka transportowa zabiera o jedno auto mniej w pełnym ładunku. Dla przykładu, pełny ładunek, który składa się z 9 aut elektrycznych, podwyższa wagę transportu na ciężarówkę średnio o 2,7t w porównaniu do transportu aut z silnikiem spalinowym.
Dostawa samochodów elektrycznych pod drzwi
Digitalizacja biznesu oraz rozwój sektora e-commerce spowodowały, że klienci mają całkowitą swobodę w wyborze czasu i miejsca dostawy auta. Dostawa pod same drzwi nie jest już zarezerwowana dla nabywców marek luksusowych, ale jest w zasięgu ręki każdego. Popularyzacja nowoczesnych rozwiązań łączy się w czasie z rozwojem elektromobilności, co oznacza, że w kolejnych latach duża liczba samochodów elektrycznych będzie dostarczana przez operatorów logicznych z pominięciem lokalnych dealerów aut. Personalizacja dostaw samochodów elektrycznych staje się codziennością pracy firm logistycznych. Na przykład GEFCO, wiodący dostawca usług logistycznych dla branży motoryzacyjnej w Europie, powołało markę Moveecar, która dostarcza nowe samochody elektryczne do klienta końcowego m.in. dla chińsko-szwedzkiej marki Polestar.
Ciężarówki elektryczne
Odległą perspektywą dla branży logistycznej związaną z elektromobilnością jest transport drogowy towarów ciężarówkami elektrycznymi. Wykorzystanie ciężkich samochodów elektrycznych w branży TSL ogranicza się na ten moment jedynie do logistyki ostatniej mili. Z tego powodu prognozowanie wpływu elektromobilności na zmiany w wykorzystaniu pojazdów ciężarowych jest na ten moment przedwczesne i nieuzasadnione. W szczególności, że w przyszłości lepszym rozwiązaniem dla branży TSL mogą okazać się ciężarówki zasilane na wodór.