Warto mieć świadomość, że zarówno zakup, jak i sprzedaż samochodu nie kończy się na podpisaniu umowy oraz przekazaniu pieniędzy. Wynika to z faktu, że kupujący i sprzedający muszą wypełnić jeszcze kilka istotnych formalności, których zbagatelizowanie może oznaczać poważne kłopoty oraz dodatkowe wydatki. Co zatem należy zrobić po zakupie i sprzedaży samochodu? Odpowiedź na to pytanie znajduje się w niniejszym artykule.
Zakup samochodu - formalności
Jak wspomniano we wstępie zakup samochodu to transakcja, która nie kończy się na podpisaniu umowy oraz dokonaniu zapłaty. Warto bowiem mieć świadomość, że samochód należy jeszcze zarejestrować w Wydziale Komunikacji Starostwa Powiatowego. W zależności od tego, czy będzie to nowe auto, samochód używany, czy może pojazd sprowadzony z zagranicy proces rejestracji będzie wymagał przedstawienia innego rodzaju dokumentów oraz dokonania związanych z tym opłat. Przykładowo w przypadku używanych pojazdów kupowanych od osób prywatnych należy przed rejestracją należy dokonać zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC). Obowiązuje on w przypadku pojazdów, których rynkowa wartość przekracza 1 000 zł, a jego stawka jest stała i wynosi 2%.
Jakie jeszcze formalności należy załatwić po zakupie pojazdu z zagranicy? Bardzo ważną kwestią jest ubezpieczenie auta, ponieważ za brak ważnego OC (obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej) można zapłacić nawet 6 020 złotych kary. Należy o tym pamiętać niezależnie od tego, czy nabyliśmy nowy, używany, czy importowany pojazd. W przypadku samochodów używanych, które kupuje się z ważnym ubezpieczeniem istotne jest to, że polisa nabywcy nie przedłuża się automatycznie na kolejny okres. W efekcie zapominając o niej można narazić się na przerwę w ubezpieczeniu, a co za tym idzie wspomnianą już wysoką karę.
Formalności po sprzedaży samochodu
Warto mieć świadomość, że nie tylko zakup samochodu wymaga załatwienia określonych formalności, ponieważ również sprzedaż używanego auta wiąże się z kilkoma obowiązkami. Najważniejsze jest oczywiście wyrejestrowanie pojazdu oraz zgłoszenie sprzedaży ubezpieczycielowi. Wyrejestrowanie pojazdu, a w zasadzie zawiadomienie o zbyciu pojazdu to czynność, którą należy wykonać w ciągu 30 dni po sprzedaży auta. Za niedopełnienie tego obowiązku grozi kara w wysokości od 200 do nawet 1 000 złotych. Równie istotne jest powiadomienie ubezpieczyciela o sprzedaży pojazdu, co należy wykonać w ciągu 14 dni po sprzedaży samochodu. W jego następstwie polisa zostanie przeniesiona na nowego nabywcę. Ubezpieczyciel odnotowując sprzedaż pojazdu automatycznie zamknie również polisę po jej zakończeniu, dzięki czemu nie odnowi się ona automatycznie. W innym przypadku sprzedający otrzyma wezwanie do zapłaty składki za kolejny rok.
Podsumowując należy stwierdzić, że zarówno zakup, jak i sprzedaż samochodu wymaga załatwienia określonych formalności. Rozwiązaniem może być leasing oferowany przez iBemo, w przypadku którego w załatwieniu wszystkich formalności pomaga leasingodawca.