Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Usługi telemedyczne rozwijają się w błyskawicznym tempie, mając coraz większy wpływ na funkcjonowanie służby zdrowia. Oszczędność czasu, niższe koszty, większa efektywność leczenia oraz komfort, to tylko część atutów stosowania nowych rozwiązań teleinformatycznych w medycynie. Co ważne, Polska również podąża tą drogą.

 

 

 

 

Telemedycyna to ogół nowoczesnych świadczeń zdrowotnych, łączących elementy rozwiązań telekomunikacyjnych, informatycznych oraz medycznych. Istotą usług telemedycznych jest możliwość skorzystania z pomocy lekarza bez konieczności odwiedzania go osobiście. Opieka zdrowotna oraz usługi medyczne realizowane są za pośrednictwem telefonu i urządzeń mobilnych z dostępem do Internetu oraz aplikacji mobilnych. Narzędzia te pozwalają na stały monitoring stanu zdrowia pacjenta oraz wykonywanie badań profilaktyczno kontrolnych poza placówką medyczną. Ta forma świadczeń zdrowotnych nie tyle całkowicie zastępuje bezpośredni kontakt z lekarzem, co jest jego uzupełnieniem w sytuacjach, gdy wizyta nie jest niezbędna. Telemedycyna może być natomiast znaczącym usprawnieniem procesu opieki zdrowotnej.

 

Usługi telemedyczne przynoszą szereg korzyści zarówno placówkom służby zdrowia, jak i pacjentom. Poprawia się dostępność do opieki zdrowotnej. Aplikacje dokonujące samodzielnych pomiarów stanu zdrowia pacjenta w warunkach domowych skutkują redukcją kosztów leczenia i badań, oszczędnością czasu i zwiększeniem wydajności pracy personelu medycznego. Lekarz ma możliwość stałej obserwacji stanu zdrowia pacjenta i przekazywania natychmiastowych zaleceń lekarskich. Dzięki temu zwiększa się efektywność leczenia z korzyścią dla pacjenta oraz wizerunku placówki medycznej.

 

Pacjenci z kolei zyskują możliwość leczenia w warunkach domowych, bez rejestracji w przychodni i oczekiwaniu w kolejkach. Dzięki automatycznemu wykrywaniu zaburzeń zdrowia i natychmiastowemu powiadomieniu lekarza, wzrasta bezpieczeństwo poprzez skrócenie reakcji na zagrożenie stanu zdrowia pacjenta.

 

W Stanach Zjednoczonych oraz niektórych krajach europejskich rewolucja telemedyczna jest faktem. W Polsce dzięki zmianom w prawie jesteśmy na początku tej drogi. Wprowadzone u nas nie tak dawno e-recepty i e-zwolnienia, w Norwegii nie są już nowością. W angielskiej służbie zdrowia (NSH) rejestrację telefoniczną do lekarza rodzinnego zastępuje się rejestracją poprzez aplikację mobilną. O ile w kraju nad Wisłą sektor publicznej opieki zdrowotnej wchodzi dopiero w erę transformacji cyfrowej, to placówki komercyjne oraz firmy z branży m-zdrowie już teraz proponują pacjentom i placówkom medycznym konkretne produkty i usługi z zakresu telemedycyny.

 

W sierpniu br. zadebiutowało na polskim rynku rozwiązanie, które połączyło zintegrowany ciśnieniomierz naramienny INTEC U150BP z systemem opracowanym przez spółkę telemedyczną MedApp. Urządzenia są już oferowane w aptekach współpracujących z dystrybutorem urządzeń medycznych Intec Medical. W planach dystrybutora jest rozszerzenie integracji systemu na inne urządzenia tj. termometry, pulsoksymetry czy monitory EKG.

 

Dzięki połączeniu urządzenia medycznego i aplikacji mobilnej, pacjent ma dostęp do wykonanych przez siebie pomiarów za pośrednictwem smartfona lub tabletu. Ma też możliwość bezpłatnie sprawdzać wyniki badań oraz porównywać je z wcześniejszymi pomiarami. Bezpośredni dostęp do wyników badań jest ważny zarówno dla pacjenta jak i dla lekarza lub farmaceuty. Wprowadzone rozwiązanie pomaga monitorować stan pacjenta oraz szybciej kontaktować się z lekarzem, a lekarzowi reagować na niepokojące objawy stanu zdrowia pacjenta.

 

Rozwój usług umożliwiających zdalną opiekę medyczną napędza rosnąca liczba populacji ludzi, proces starzenia się społeczeństw a także szereg przewlekłych chorób cywilizacyjnych. Dodatkowo sprzyja temu postęp technologiczny w medycynie i telekomunikacji. Na razie rozwiązania telemedyczne w naszym kraju nie są zbyt popularne. Wszystko jednak wskazuje na to, że z roku na rok tych rozwiązań będzie więcej. Natomiast powszechność usług telemedycznych, a co za tym idzie poprawa jakości funkcjonowania polskiej opieki zdrowotnej, w dużej mierze zależy od tego, czy technologia, która błyskawicznie rośnie w sektorze komercyjnym, zostanie w odpowiednim czasie wdrożona w sektorze publicznej ochrony zdrowia. – mówi Wojciech Olszyński, prezes Intec Medical.

 

Według badań mHealth Intelligence wartość światowego rynku aplikacji mobilnych w ochronie zdrowia wzrośnie z 10,3 mld USD w 2016 r. do 49,1 mld USD w 2020 r.