Internet
Typografia
  • Najmniejsza Mała Średnia Większa Największa
  • Obecna Helvetica Segoe Georgia Times

coverNieodłączną częścią rozwoju są nowoczesne rozwiązania i trzeba korzystać z ich dobrodziejstw. Sprzedaż jest tradycyjnie biznesem międzyludzkim, ale technologie takie jak sztuczna inteligencja sprawiają, że eksperci zaczynają się ponownie zastanawiać nad równowagą między człowiekiem, a maszyną. W rzeczywistości automatyzacja już wpływa na sprzedaż i na nasze życie, a jej wpływ będzie nadal rosnąć. Każdy lider chcący zwiększać wyniki sprzedaży zdaje sobie sprawę, że korzystanie z rozwiązań AI jest nieuniknione.

 

 

 

Potrzeba automatyzacji sprzedaży

Zanim dostrzegliśmy potencjał sztucznej inteligencji w sprzedaży, marketingowcy już dawno podążali za tym trendem. Na przykład oprogramowanie do marketingu oparte na języku machine learning - pomogło JPMorgan Chase zwiększyć liczbę kliknięć nagłówka aż o 450% (Dane wg. raportu Persado).

Ta różnica w przyjazności technologicznej między działami generującymi przychody nie jest zaskoczeniem. Sprzedaż i marketing zawsze miały różne sposoby podejścia do podobnych wyzwań. To właśnie doprowadziło do trudności w koordynowaniu wysiłków w strategiczny sposób.

Badania Gartnera przewidują, że w ciągu najbliższych trzech lat 70% doświadczeń klientów będzie obejmować przynajmniej jeden element uczenia maszynowego. Pierwsze zespoły sprzedażowe, które wprowadzą sztuczną inteligencję i rewolucyjne sposoby jej wykorzystania, będą miały ogromną przewagę w najbliższej przyszłości.

 

Potencjalna przyszłość AI dla sprzedaży

Pełny potencjał sztucznej inteligencji będzie następował z pokolenia na pokolenie, ale istnieją już możliwości włączenia tej technologii do nowoczesnych metod sprzedaży. Sztuczna inteligencja jest już wdrażana w wielu firmach z różnych branż. Prawie 90% ludzi biznesu, którzy używają AI, twierdzi, że już używa lub planuje użyć AI do prognozowania sprzedaży i e-mail marketingu (Dane z raportu Statista).

Przewiduje się, że zastosowanie sztucznej inteligencji wzrośnie aż o 139% wśród zespołów sprzedażowych w ciągu najbliższych trzech lat. AI ma jednak swoje ograniczenia. Sprzedawcy muszą być w stanie analizować dane z wielu źródeł, rozumieć potrzeby innych, komunikować i podejmować decyzje - często przy niewielkiej ilości dostępnych informacji.

Oferty sprzedaży wymagające jedynie podstawowej wiedzy o produkcie, podstawowych umiejętności rozwiązywania problemów lub podstawowej komunikacji pisemnej lub ustnej zostaną prawdopodobnie zastąpione przez AI w ciągu najbliższej dekady.

 

Czy sztuczna inteligencja wyprze człowieka z procesu sprzedaży?

Jest mało prawdopodobne, że sprzedaż zostanie w pełni zautomatyzowana w najbliższym czasie. To prowadzi nas do najczęstszego strachu, gdy mówimy o sztucznej inteligencji. Czy całkowicie wykluczy ona czynnik ludzki? Na chwilę obecną już, niektóre stanowiska pracy zostają przejęte przez roboty i jest to nieuniknione następstwo postępu technologicznego. Czy będzie tak ze sprzedażą? Dopóki AI nie posiądzie samoświadomości istnienia i odczuwania emocji nie będzie to do końca możliwe.

W sprzedaży relacje między ludźmi są nieodłączną częścią tego procesu. To dzięki prawidłowej komunikacji i zdolności odczuwania emocji jesteśmy w stanie zrozumieć drugiego człowieka i zapewnić mu rozwiązanie w zależności od jego potrzeb. Na tym polu maszyny przegrywają z człowiekiem. Nie wiadomo czy kiedykolwiek pojawi się taka możliwość, jednak w tym momencie stanowią nieocenione wsparcie w osiąganiu znaczącej przewagi konkurencyjnej.

Mając na uwadze powyższe rozważania nie powinniśmy zapominać o rozwoju swoich kompetencji. Zanim nastąpi całkowita rewolucja związana z rozwojem sztucznej inteligencji powinniśmy dążyć do pogłębiania naszych umiejętności i doświadczeń. Warto to robić po przez szkolenia sprzedażowe, na których rozwiniemy nasze kompetencje miękkie, aby lepiej komunikować się z ludźmi, ale również nauczymy się jak pracować w oparciu o procesy.

WhitePress Prawa