Walka o obecność w Internecie wymaga wsparcia. I choć mogłoby się wydawać, że w związku z tym specjalistę SEO warto zatrudniać wewnątrz organizacji, to nie zawsze jest to takie oczywiste. Które z tych rozwiązań – zatrudnienie czy outsourcing – jest lepsze?
Specjalista SEO z zewnątrz: wady i zalety
Podstawowa wada, z jaką wiąże się outsourcing SEO, to sama konieczność znalezienia odpowiedniego, wysoko wykwalifikowanego profesjonalisty. I od razu gdzieś w tle uruchamia się sygnał alarmowy, że przecież takie usługi nie będą szczególnie tanie. Ale czy droższe niż prawdziwy fachowiec na zatrudnieniu w organizacji? Zdecydowanie nie. Poza tym najlepsi specjaliści SEO działają błyskawicznie i tak naprawdę nawet nie ma potrzeby utrzymywania ich na etacie.
Potrzebujesz usług z zakresu budowy, optymalizacji lub pozycjonowania stron i sklepów internetowych? Sprawdź ofertę Plucinski.PRO
Stąd też wypływa chyba największa zaleta outsourcingu SEO: można znaleźć specjalistę, który świetnie odnajduje się w bardzo charakterystycznych niszach. Bo choć SEO w ogólnym zarysie wygląda tak samo w każdej branży, to jednak o sukcesie często decydują szczegóły i nawet jeśli specjalista SEO z zewnątrz będzie droższy niż etatowy, to prawdopodobnie będzie też w stanie wypracować dla firmy większe zyski.
Ważnym plusem jest też elastyczność. Każda forma współpracy wewnątrz organizacji jest mniej elastyczna niż outsourcing, który pozwala na dowolne zarysowanie zakresu działań, warunków wypłaty i wielu innych szczegółów.
Specjalista SEO w firmie: dlaczego tak, dlaczego nie?
Zatrudnienie specjalisty SEO wydaje się mieć przynajmniej jedną poważną zaletę: kiedy już raz się kogoś takiego znajdzie i zaangażuje, to można mieć na długi czas święty spokój. Kampanie będą prowadzone równym tempem, ich budżet będzie można ustalać w ramach wewnętrznych rozliczeń i wszystko będzie stosunkowo łatwe do przewidzenia. Z tym wiąże się jednak poważna wada: otóż nigdy nie ma się pewności, że zatrudniony został najlepszy specjalista, więc istnieje ryzyko, że mimo najlepszych chęci, można zostać nieco z tyłu.
Dodatkowym elementem, na który należy zwrócić uwagę w tym przypadku to to, że poza pełnym wynagrodzeniem specjalisty należy doliczyć jeszcze koszty niezbędnych działań zewnętrznych.
Zaletą specjalisty zatrudnionego wewnątrz firmy jest na pewno pełna integracja z zespołem i zwykle zgranie wszystkich działań promocyjnych w obrębie konkretnych kampanii.
W większości firm outsourcing wypada lepiej
Prosty rachunek kosztów podpowiada, że w większości firm, szczególnie z segmentu MŚP, bardziej opłacalny będzie outsourcing SEO z rozliczeniem za konkretne zadania, a nie zatrudnianie na etacie nietaniego przecież profesjonalisty. Po drugie – trudne czasy wymagają elastycznych form współpracy, a jednocześnie maksymalnej skuteczności. To także silne strony zewnętrznych specjalistów SEO. Zatrudnienie takiego w organizacji na stałe będzie uzasadnione w korporacji, albo w firmie, którą na taki ruch po prostu stać. Jeśli szukasz kogoś, kto będzie w stanie pomóc Ci skutecznie, zapewniając pełny profesjonalizm – zgłoś się do mnie, a warunki współpracy ustalimy indywidualne Plucinski.PRO.