Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Czasy, gdy sprzedaż stacjonarna była podstawą dla większości sklepów minęły bezpowrotnie. Obecnie dla większości nowo otwieranych firm handel internetowy jest nie tylko prostszą droga do osiągania zysków, ale i związaną z mniejszymi kosztami pobocznymi. Co więcej, sprzedawać można wieloma różnymi kanałami, przy czym najczęściej odbywa się to przez własny sklep lub za pośrednictwem platformy aukcyjnej. Zastanawiasz się, która z tych dróg jest lepsza? Jeśli tak, przeczytaj nasz artykuł.

 

 

 

Zalety platformy aukcyjnej

Rozpoczynając sprzedaż na Allegro można od razu dotrzeć z ofertą do naprawdę wielu odbiorców. Przy umiejętnej prezentacji produktów, dobrych zdjęciach na miniaturach i trafionych opisach w tytułach, w szybkim tempie można napędzić sprzedaż. Wygodne? Bez wątpienia, choć należy przy tym uważać na kilka istotnych kwestii.

Przede wszystkim na Allegro konkuruje się głównie ceną, co znacząco ogranicza możliwości przy tworzeniu strategii rozwoju. Po drugie, trzeba liczyć się z narzuconymi z góry warunkami – w tym regulaminem i opłatami. Pomimo całej wygody tego rozwiązania, na dłuższą metę nie warto uzależniać się od jednego miejsca – lepiej, aby docelowo było tylko uzupełnieniem sprzedaży.

 

Zalety sklepu internetowego

Jak sprawa wygląda w przypadku założenia sklepu internetowego? Przede wszystkim na początku trzeba liczyć się z poniesieniem pewnych kosztów związanych z jego uruchomieniem. Bez względu na to, czy wybierze się sklepy w modelu SaaS, czy zainstaluje na własnym serwerze, zawsze warto zadbać o unikalną szatę graficzną, która pomoże klientom w łatwej identyfikacji sklepu. Co więcej, warto też zadbać o wsparcie techniczne, chociażby na wypadek, gdyby trzeba było uruchomić dodatkowe opcje w sklepie. Długofalowo własny sklep daje jednak o wiele więcej możliwości, a przy odpowiedniej strategii początkowe koszty mogą się zwrócić bardzo szybko.

Należy zaznaczyć, że już na samym początku warto rozważyć, z jakiego silnika sklepu się skorzysta. Wiele z nich bazuje na zamkniętym oprogramowaniu, które pomimo dobrego wsparcia technicznego, uzależniają od jednej firmy. Z kolei rozwiązania open source, takie jak PrestaShop  czy Magento, dają duże poczucie bezpieczeństwa i znacznie większe możliwości w zakresie przyszłej rozbudowy sklepu.

Co więcej, otwartość w połączeniu z dużą popularnością (co widać na przykładzie wspomnianego skryptu PrestaShop) przekłada się na istnienie sporej społeczności użytkowników tego oprogramowania. To zaś ułatwia rozwiązywanie ewentualnych problemów – w końcu istnieje duże prawdopodobieństwo, że inni użytkownicy danego skryptu zetknęli się już z podobnymi sytuacjami i mogą podzielić się swoimi doświadczeniami.

 

Sklep internetowy daje większe możliwości promocji

Choć platformy aukcyjne są o wiele wygodniejsze i mniej angażujące czasowo, sklepy internetowe dają o wiele większe możliwości w zakresie promocji. Przykładowo można zainwestować w działania SEO – zwłaszcza, jeżeli dana platforma daje spore możliwości w zakresie optymalizacji pod tym kątem (wspomniany sklep PrestaShop  sprawdza się tutaj znakomicie).

Co więcej, mając własny sklep można na przykład inwestować w remarketing, który pozwoli docierać z komunikatami reklamowymi do klientów, którzy już opuścili stronę sklepu.

 

A może sklep i aukcje?

Warto zwrócić uwagę też i na to, że nie trzeba ograniczać się do jednej opcji – równie dobrze można postawić na obie, aby wzajemnie się uzupełniały. Tym bardziej, że w wielu sklepach możliwe jest dokonanie integracji z Allegro oraz ze stanami magazynowymi, tak aby istniała pełna kontrola nad tym co i gdzie się sprzedało.