Podsumowanie 2015 roku na rynku nowych technologii
Rafał Suchożebrski, dyrektor sprzedaży w Onex Group:
Rok 2015 był czasem Office 365. Usługa z nowości, którą trzeba było prezentować i wyjaśniać, stała się pełnoprawnym członkiem rodziny Microsoft. Klienci znają to rozwiązanie i dostrzegają jego liczne korzyści. Ten trend przekłada się znowu na większe zainteresowanie konsumentów usługami chmurowymi, które w ciągu najbliższych kilku lat, zdominują licencje bezterminowe.
Oprócz przyzwyczajenia się klientów do produktu Microsoft, jakim jest Office 365, w 2015 roku ważnym wydarzeniem była premiera nowego systemu Windows 10. Premiera co prawda nie przełożyła się na sprzedaż, ale nie było to zaskoczeniem, ze względu na możliwość darmowego upgrade’u, który udostępniła firma Microsoft. Jeżeli chodzi o odbiór Windows 10 przez klientów to opinie były podzielone. Warto jednak odnotować, że były one znacząco lepsze, niż przy okazji Windows 8, co wyraźnie widać w statystykach. Windows 10 został udostępniony światu 29 lipca tego roku i już w nieco ponad trzy miesiące mógł poszczycić się 120-milionową bazą użytkowników.
Kolejna tegoroczna nowość to Office 2016. Jego przyjęcie było raczej neutralne, bez specjalnych zachwytów i rozczarowań. Jednak biorąc pod uwagę, że nie miał to być produkt rewolucyjny, a raczej ewolucyjny, pokazujący zmiany w dobrym kierunku, taki odbiór jest zrozumiały. Ostatnią ważną nowością Microsoft, która została przyjęta z największym entuzjazmem, była zmiana komunikatora Lync na Skype dla Biznesu. Co prawda dotyczy ona raczej wąskiego grona użytkowników, ale poprawki, które wprowadzono w SdB, jak i sama zmiana nazwy, skutecznie ukróciły wcześniejszą krytykę użytkowników.
Jaki trend dominował w 2015 roku?
Zdecydowanym trendem rynkowym w 2015 roku był spadek zainteresowania licencjami bezterminowymi. Klienci coraz chętniej korzystają z usług subskrypcyjnych i modeli chmurowych, zarówno SaaS i PaaS w przypadku Office 365, ale także IaaS w przypadku Microsoft Azure. Coraz mniejsze przywiązanie do licencji bezterminowych to trend, który będzie się przez najbliższe lata utrzymał i pogłębiał – aż do momentu, w którym to Office 365 stanie się sztandarowym produktem Microsoft, a klasyczny Office z licencją on premise będzie produktem o mniejszej popularności.
Co nas czeka w nowym roku?
Rok 2016 będzie rokiem synergii pomiędzy różnymi rozwiązaniami Microsoft. Ideą tworzenia Windows 10 była standaryzacja systemu operacyjnego na wielu urządzeniach i ta idea będzie realizowana w rozpoczynającym się właśnie roku. Tak naprawdę premiera Windows 10 na komputery PC była tylko pierwszym krokiem. Dopiero niedawno pojawił się Windows 10 na urządzenia mobilne, a nowy Windows Server zadebiutuje w pierwszej połowie 2016 roku. Także dopiero po wydaniu i spopularyzowaniu tych rozwiązań będziemy mogli korzystać z synergii urządzeń opartych o ten sam system operacyjny oraz ocenić korzyści.
Warto również zwrócić uwagę na Windows Sever, SQL Server, Sharepoint Server 2016, Exchange Server 2016 – wszystkie te produkty będą miały w 2016 roku nową wersję. To przełomowa zmiana biorąc pod uwagę, że jeszcze nie było takiego roku, w którym wszystkie te rozwiązania pokazały się w nowej wersji. Ponadto Microsoft przyspiesza tempa z nadrabianiem zaległości w kwestii hardware’u. Nowy system na urządzenia mobilne z pewnością zaowocuje nową gamą modeli. W grudniu tego roku w Polsce zadebiutowały Surface Pro 4 oraz Pro 3. Zainteresowanie produktami jest bardzo duże, ale prawdziwy potencjał zobaczymy dopiero w 2016 roku, w którym spotkanie przechodnia z telefonem Lumia, bądź Surface’em przestanie być czymś tak egzotycznym, jak teraz.