Od 1 lipca 2016 roku wszystkie duże polskie przedsiębiorstwa są zobligowane do generowania tzw. Jednolitego Pliku Kontrolnego.
Tym samym od 1 lipca br. wszelkie dane podatkowe muszą być przesyłane organom kontrolnym w formie elektronicznej. Szacuje się, iż dzięki temu rozporządzeniu państwo zaoszczędzi 300 mln złotych w nowym roku podatkowym. Kraje, które dotychczas wdrożyły obowiązek wysyłania JPK odniosły informatyczny sukces. Jak będzie w Polsce? Czy nowe przepisy będą bodźcem do zmian w polskich przedsiębiorstwach? Firma doradcza Business Penetration & Consulting zaprosiła do dyskusji przy okrągłym stole prezesów i dyrektorów firm informatycznych. Debata odbyła się w trakcie ogólnopolskiego wydarzenia IT "Synergy Days 2016" (15-16 czerwca) w Warszawie. Decydenci dużo uwagi przeznaczyli na omówienie kwestii związanych z wyborem systemu ERP oraz jego wdrożeniem. Poniżej prezentujemy najważniejsze wnioski z dyskusji.
Transformacja przedsiębiorstw po sukcesji
Zaobserwowanym na rynku trendem, szczególnie wśród przedsiębiorstw sektora MSP jest przekazywanie sterów przedsiębiorstwa w ręce spadkobierców. Po jednej stronie barykady mamy osoby młode, pełne energii, które potrafią zobaczyć informatykę jako zbiór narzędzi dedykowanych różnym działom. Po drugiej – właściciela, który mając wieloletnie doświadczenie w uzupełnia wiedzą na temat możliwości finansowych.
Informatyka w Polsce jest tania
Decydenci nie potrafią prawidłowo skonstruować budżetu projektu: z jednej strony chcą zakupić system w możliwie jak najniższej cenie, a jednocześnie ich wymagania co do systemu klasy ERP ciągle rosną.
Jednolity Plik Kontrolny
Obecnie trwają ostatnie przygotowania do wdrożenia wymogów generowania tzw. JPK. Wiele przedsiębiorstw w swojej strukturze posiada rozproszone systemy, dlatego nie będzie w stanie sprostać wymogom ustawodawcy. Z drugiej strony rozporządzenie może stać się silnym bodźcem do zmian w zakresie informatyzacji.
Kolejność kroków
Przedsiębiorcy wielokrotnie mylą kolejność podejmowanych kroków w stronę wdrożenia systemu informatycznego. Zaczynają od poszukiwania konkretnego narzędzia często nie wiedząc, czego od niego potrzebują.
Eksperci zgodnie przyznali, że te przedsiębiorstwa, które pomijają etap zidentyfikowania własnych potrzeb na podstawie analizy biznesowej często ponoszą porażkę podczas wdrożenia systemu klasy ERP. Poznanie własnej organizacji od strony procesów nie tylko pozwoli na stworzenie odpowiedniego zapytania ofertowego, ale pomoże w negocjacjach z dostawcami. Stwierdzono, iż decydenci, którzy znają swoje potrzeby to idealni kandydaci do rozmów na polu informatycznym.
Poniżej przedstawiamy kilka wypowiedzi zaproszonych gości:
Wiele przedsiębiorstw sektora MSP wypracowało własną strukturę organizacyjną poprzez awanse wewnętrzne osób, które pracują w nich kilkadziesiąt lat, nie znają innych wzorców. Gdy dochodzi do zakupu systemu, decydenci często chcą jednocześnie poukładać organizację. Są przekonani, że system to umożliwi – uszereguje i nazwie procesy, które zachodzą w firmie. Sami nie znają swych potrzeb względem IT. To podejście nie jest prawidłowe , gdyż od analizy procesów biznesowych należy zacząć.
Rafał Kapusta, Koordynator projektów IT, Humansoft
Jako dostawca często mamy problem z oczekiwaniami klientów, dla których najważniejsza jest cena: zarówno systemu, jak i wdrożenia. Z drugiej strony obserwujemy nieustający rozrost wymagań co do zakresu funkcjonalności objętych implementacją. Trudno w takiej sytuacji znaleźć konsensus i dojść do porozumienia nie rezygnując z priorytetu jakim jest dla nas jakość wdrażanego rozwiązania.
Anna Turzańska-Sadlej, Prezes Zarządu, Todis Consulting
Jeśli dostawcy nie potrafią przedstawić korzyści jakie płyną z wdrożenia ERP, to jest to ich słabość. Powinni rozumieć, czego klient oczekuje od systemu. Właścicielom i kierownictwu przedsiębiorstw należy więc pokazać, iż wprowadzenie rozwiązania IT zwiększy efektywność biznesu, o kilka punktów wzrośnie rentowność, zwiększy się produktywność itp.
Dariusz Śliwowski, Prezes Zarządu, proALPHA Polska
Szczegółowe wnioski oraz fragmenty dyskusji dostępne będą w najnowszym Magazynie BPC, który ukaże się we wrześniu br.