Zdjęcie artykułu

Przedsiębiorczy, czyli z Łodzi – o wyzwaniach łódzkich przedsiębiorców

2017/08/04 13:27

Statystyki dowodzą, że biznes w Łodzi i regionie ma się coraz lepiej[1]. Z roku na rok powstaje więcej firm, co za tym idzie — stopa bezrobocia maleje. A jak sytuację oceniają młodzi, łódzcy właściciele firm? Co stanowi dla nich największe wyzwanie, a co sprzyja zakładaniu i prowadzeniu biznesu na co dzień? Rodzimi przedsiębiorcy wskazują problemy i sposoby ich rozwiązania.

Prawda statystyk

Przeciętne zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw w Łodzi i regionie w I kwartale 2017 r. było wyższe niż w analogicznym przedziale czasowym poprzedniego roku[2]. Co więcej, od początku br. w Łodzi powstało już prawie 3 000 nowych firm[3]. To dobry prognostyk na przyszłość. Wraz ze wzrostem liczby działalności gospodarczych, przybywa również przedsiębiorców, a z nimi wyzwań, z którymi muszą się zmierzyć. Powszechnie wiadomo, że koszty utrzymania firmy są wysokie, a sprawy formalne i organizacja pracy stanowią, szczególnie dla początkujących, nie lada wyzwanie.

Widzieć całość – to wyzwanie

— Nie tak łatwo być przedsiębiorcą. Trzeba umieć samemu organizować sobie pracę przy samozatrudnieniu, lub innym osobom, w przypadku, gdy mamy pracowników. Właściciel firmy powinien widzieć całość procesów, które zachodzą w jego biznesie. Musi śledzić konkurencję, dbać o pracowników, kontrolować koszty itd. … — wylicza Maciek Stańczyk, współwłaściciel klubokawiarni Niebostan. Nie oznacza to jednak, że chce zniechęcić młodych przedsiębiorców do działania. Wręcz przeciwnie. Sam jest przykładem tego, że ciężka praca urzeczywistnia marzenia, ale przestrzega, by twardo stąpać po gruncie związanym z finansami i jak najczęściej, choćby boleśnie, konfrontować plany z rzeczywistością.

Przestrzeń potrzebna od zaraz

Dużym wyzwaniem finansowym i organizacyjnym dla biznesu, szczególnie na początku, jest brak odpowiedniego miejsca do pracy, spotkań się z klientami i partnerami biznesowymi. Koszty wynajmu często wykraczają poza możliwości finansowe początkujących przedsiębiorców. Warto wówczas poszukać dla siebie przestrzeni współdzielonej, tzw. coworkingowej, z której wspólnie korzystają m.in. właściciele firm, ich pracownicy i freelancerzy. To dużo tańsze rozwiązanie niż wynajem biura na wyłączność, choć w przypadku ograniczonego budżetu, na nie również może zabraknąć funduszy. Jednak istnieją w Łodzi miejsca, które umożliwiają korzystanie z wyposażenia biurowego bez dodatkowych kosztów. Należy do nich Idea Hub, czyli darmowa przestrzeń coworkingowa Idea Banku, w której można skorzystać z WiFi, drukarki, aktualnej prasy czy ekspresu do kawy. — Znamy naszych klientów i obserwujemy ich potrzeby. W odpowiedzi na nie powstała przestrzeń przyjazna przedsiębiorcom. Chcieliśmy stworzyć miejsce, w którym młode biznesy będą miały sprzyjające warunki do rozwoju. Miejsce, gdzie można swobodnie pracować, ale też spotykać się z kontrahentami i nawiązywać kontakty z innymi użytkownikami przestrzeni — mówi Marta Bloch, project manager Idea Hub.

Łódź przedsiębiorcza

Łódź to nie tylko miasto osób kreatywnych, ale również przedsiębiorczych, które zdają sobie sprawę, że należy uczyć się całe życie. Dlatego też nie brakuje w niej spotkań i warsztatów dla młodych właścicieli firm. Organizowane są one m.in. w Łódzkim Inkubatorze Przedsiębiorczości, Łódzkiej Agencji Rozwoju Regionalnego, urzędach i instytucjach, a także online. Nie brakuje również spotkań dla startupowców, takich jak Robimystartupy, czy dla przedsiębiorczych kobiet z cyklu Śniadania na obcasach. Dwa razy w miesiącu w Idea Hub w Manufakturze odbywają się również warsztaty z szeroko pojętej przedsiębiorczości. Cieszący się sporym zainteresowaniem cykl szkoleń pt. „Jak rozwinąć biznes i pozyskać inwestora”, zdiagnozował umiejętności, nad których rozwojem, łódzcy przedsiębiorcy powinni popracować. To przede wszystkim zdolność do określenia celów biznesowych i spisania odpowiedniej strategii, a także znajdowania sposobów na finansowanie firmy czy jej promocję.

Oczami ekspertów

Otwarty cykl warsztatów biznesowych na temat  rozwijania własnej firmy, które poprowadził zdobywca nagrody „Najlepszy Manager w Europie Środkowo-Wschodniej” — Krzysztof Herdzik, partner zarządzający w You Can Business, podsumowuje — Przy codziennym natłoku zadań trudno jest nam zatrzymać się i spojrzeć na to, co robimy. W związku z tym, wielu właścicieli firm, w tym przedsiębiorcy z Łodzi, często miewają problemy z ustaleniem priorytetów i podjęciem decyzji: które działania wykonać najpierw, jak pogodzić życie zawodowe z prywatnym i skąd poznać, że podejmowane decyzje są słuszne. — Idąc za radą prowadzącego, Krzysztofa Herdzika, ustanowiliśmy misję firmy, zainicjowaliśmy integrację zespołu, a także zmieniliśmy podejście do naszych pracowników zgodnie z zasadą win-win — mówi Katarzyna Kubik, uczestniczka warsztatów, współwłaścicielka łódzkiej, rodzinnej firmy Ander.

Zarówno w tej, jak i w każdej innej dziedzinie, warto pamiętać o słowach Goethego: „kto nie idzie do przodu, ten się cofa”. Przedsiębiorcy, w tym także ci łódzcy, wiedzą o tym lepiej niż ktokolwiek inny i chętnie korzystają z okazji do rozwoju. Opłaca się trzymać rękę na pulsie i korzystać z dostępnych w mieście wydarzeń dla właścicieli firm - w większości są one bezpłatne, dlatego o miejsca na takie spotkania trzeba się postarać. Warto, bo zdobyta wiedza może okazać się bezcenna

 

[1] http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/pracujacy-zatrudnieni-wynagrodzenia-koszty-pracy/zatrudnienie-i-wynagrodzenia-w-gospodarce-narodowej-w-i-kwartale-2017-r-,1,26.html#

[2] Tamże

[3] http://www.coig.com.pl/nowe-firmy-lodz_rejestr_ceidg_KRS_2017_2016_lodzkim.php