Zdjęcie artykułu

Większość polskich firm organizuje szkolenia stacjonarne, ale e-learning zyskuje na znaczeniu

2016/02/16 10:52

Polscy przedsiębiorcy nadal są przywiązani do tradycyjnej, stacjonarnej formy szkoleń. Organizuje je 71% z nich – wynika z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Onex Group. Jednak grono firm, które sięgają po e-learningowe formy szkoleń, powiększa się. Już prawie co szósty przedsiębiorca organizuje tego typu kursy (15%). Według ekspertów Onex Group formy e-learningowe mają duży potencjał, zwłaszcza, że pracownicy dostrzegają liczne zalety e-szkoleń, w tym możliwość nauki w dowolnym momencie (53%), bez konieczności opuszczania miejsca pracy (60%).

Według szacunków firmy Docebo, która zajmuje się szkoleniami online dla pracowników, światowy rynek e-learningu bardzo szybko rośnie i 2016 rok zamknie osiągając wartość 51,5 mld dolarów, notujący średni wzrostu na poziomie 7,6%. Co istotne, jednym z najszybciej rozwijających się w tym segmencie obszarów jest Europa Wschodnia, gdzie szacowany wzrost jest dużo wyższy i wynosi nawet 16,9%[1].

Kursy online służą praktycznym umiejętnościom pracowników

Polskie firmy, które organizują szkolenia online, skupiają się na kształtowaniu praktycznych umiejętności pracowników. Dlatego kursy tego typu najchętniej przeprowadza się z zakresu: marketingu (52%), zarządzania (23%), księgowości (23%) czy korzystania z programów i aplikacji Microsoft (20%). To właśnie w tych obszarach przekazywanie wiedzy online, przedsiębiorcy uznają za najbardziej efektywne. Natomiast kształtowanie w ten sposób umiejętności miękkich jest mniej popularne. Negocjacji za pomocą metody e-learningowej uczy się tylko w 13% przedsiębiorstw.

- Platformy e-learningowe są najlepszym rozwiązaniem, gdy chcemy wykształcić czy podszkolić pewne praktyczne umiejętności naszych pracowników. Ich główne przewagi nad szkoleniami stacjonarnymi, z punktu widzenia przedsiębiorstwa, to możliwość udostępnienia kursu nieograniczonej liczbie pracowników oraz większa atrakacyjność cenowa, chociażby ze względu na brak kosztów związanych z dojazdem czy noclegiem. Ten sposób przekazywania wiedzy jest nastawiony na samodzielne wykonywanie różnego typu zadań przez pracowników – mówi Jakub Hryciuk, dyrektor zarządzający w Onex Group.

Mobilnie znaczy lepiej

Z badania Onex Group wynika, że pracownicy, którzy korzystali ze szkoleń online wskazują, że największą ich zaletą jest brak konieczności opuszczania miejsca pracy (60%) oraz możliwość pracy w dowolnym momencie (53%). To szczególnie istotne dla osób mających w ciągu dnia różnego rodzaju spotkania, które ograniczają ich elastyczność i powodują, że nie mogą brać udziału w całodniowych szkoleniach. Dodatkowo, co trzeci pracownik wskazał, że dzięki platformie internetowej ma dostęp do materiałów, testów czy treści wykładów również po zakończeniu szkolenia. Dzięki temu można w łatwy sposób odświeżyć sobie interesujący fragment kursu. 30% pracowników wskazywała również na możliwość dostosowywania tempa nauki do własnych potrzeb.

- Zalety szkoleń online najlepiej przedstawić na praktycznym przykładzie. W naszej firmie organizujemy tego typu szkolenia m.in. z Office 365. Uczymy pracowników firm, jak efektywnie pracować z tym pakietem, jak działają poszczególne jego elementy. W tym celu udostępniamy im multimedialne wykłady, interaktywne ćwiczenia, testy oraz dodatkowe materiały, dzięki którym zdobywają niezbędną wiedzę. Co istotne, każdy z elementów szkolenia można dowolnie zatrzymywać, powtórzyć, ale także przewijać, jeżeli czujemy, że jakieś zagadnienie znamy już dobrze. Z punktu widzenia pracodawców, istotne jest również to, że mogą na bieżąco śledzić postępy swoich pracowników – komentuje Jakub Hryciuk, Dyrektor Zarządzający Onex Group.

Jak wskazują eksperci Onex Group, szkolenia online, ze względu na rosnącą informatyzację polskich przedsiębiorstw, zgodnie z prognozą firmy Docebo, mają szansę stać się równie popularną formą przekazywania wiedzy, co szkolenia stacjonarne.

Metodologia badania:

Dane prezentowane w materiale zostały przygotowane i opracowane na zlecenie Onex Group przez ARC Rynek i Opinia. Badanie zrealizowano na próbie 200 małych i średnich przedsiębiorców dobranej z ogólnopolskiej reprezentatywnej próby. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych CATI na przełomie grudnia 2015 roku i stycznia 2016 roku.