Zdjęcie artykułu

Audi e-tron quattro concept – spojrzenie do wnętrza przyszłości zorientowanego na HMI, connectivity i infotainment

2016/01/21 19:22

Podczas targów elektroniki CES, Audi pokazało nowe założenia wyświetlaczy
i koncepcji obsługi, używając do tego makiety wnętrza Audi e-tron quattro concept. Dzięki temu, można było w pełni zaprezentować kolejny stopień rozwoju systemu Audi virtual cockpit, czyli Audi virtual dashboard. Według założeń,
w przyszłości wszystkie wyświetlacze Audi zostaną zaprojektowane w technice OLED
i harmonijnie komponować się będą z wnętrzem samochodu. 

W bezpośrednim polu widzenia kierowcy znajduje się nowy, zakrzywiony ekran OLED systemu Audi virtual cockpit, o przekątnej ekranu 14,1 cala i rozdzielczości
2240 x 720 pikseli. Technika AMOLED (AMOLED = Active Matrix Organic Light Emitting Diodes) daje ogromną swobodę w kształtowaniu wyświetlacza. 

Audi virtual cockpit, którym operuje się z wielofunkcyjnej kierownicy, w bezpieczny
i nie rozpraszający kierowcy sposób, pokazuje wszystkie istotne informacje. System Audi MMI, zamontowany na konsoli środkowej, z pomocą swoich dwóch dużych wyświetlaczy dotykowych sprawia, że możemy spojrzeć w cyfrową przyszłość. Podczas gdy z poziomu górnego ekranu steruje się klasycznymi treściami infotainment, np. nawigacją i mediami, niższy ekran służy do ręcznego wpisywania tekstu oraz do obsługi klimatyzacji. Na wielofunkcyjnym wyświetlaczu można dodatkowo skonfigurować indywidualne ustawienia, by dostęp do najczęściej wybieranych i ulubionych funkcji był bardzo szybki. 

Z poziomu tych dwóch wyświetlaczy obsługuje się wszystkie najważniejsze funkcje
i systemy. Dzięki temu łatwo spersonalizować koncepcję obsługi, a później w prosty sposób aktualizować i poszerzać funkcjonalność. W pełni cyfrowa koncepcja obsługi opracowana przez Audi jest fundamentem systemu dopasowującego się do zachowań i przyzwyczajeń indywidualnego użytkownika. Dzięki spersonalizowanym treściom i inteligentnym wskazówkom, koncepcja ta przekształca się coraz bardziej
w funkcję asystenta.

Nowa technika ekranów dotykowych

Nowatorski system obsługi MMI z funkcją „MMI touch response”, rozpoznaje gesty dotykowe znane powszechnie z elektroniki użytkowej i adaptuje je do specyficznego środowiska samochodu. Przykład: gdy kierowca przewija listy lub gdy reguluje klimatyzację, system daje mu odpowiedź na każdą komendę, wibrując powierzchnią pod palcem. Delikatne naciśnięcie ekranu w konkretnym miejscu aktywuje wybraną funkcję, a system od razu odpowiada wibracją. W ten sposób unika się błędnej, przypadkowej decyzji. Zasada haptycznej odpowiedzi sprawia, że nowe ekrany dotykowe Audi idealnie nadają się do zastosowania w pojazdach, a ich obsługa jest łatwa, wygodna i bezpieczna. Co ważne, nadgarstek spoczywa przy tym nieruchomo na szerokiej dźwigni zmiany biegów.  

Seamless connect experience

Cały system z czasem poznaje klienta, jego przyzwyczajenia i upodobania oraz aktywnie go wspiera. Na przykład system nawigacji może wysłać do kierowcy wiadomość o konieczności wcześniejszego wyjazdu, w sytuacji gdy dane nawigacyjne dostarczają mu informacji o tworzących się korkach, tak by o założonym czasie dojechać do celu. Poza tym, podczas jazdy, na trójwymiarowej mapie wyświetlającej się w polu widzenia kierowcy, pokazywane są aktualne informacje dodatkowe, jak np. komunikaty o natężeniu ruchu i o zagrożeniach na drodze. Z myślą o napędzanym elektrycznie modelu Audi e-tron, system wyświetlać może również komunikaty dotyczące otoczenia lub lokalizacji najbliższych stacji ładowania. W przyszłości informacji tych dostarczać będzie baza danych HERE.

Klient zyska też nowe możliwości ciągłej aktualizacji systemów. Za pośrednictwem konta myAudi, będzie mógł w przyszłości przedłużać działanie różnych funkcji lub je dokupić. 

Infotainment

MIB2+

We wszystkich nowych modelach Audi montuje się obecnie modułową platformę infotainment MIB drugiej generacji. W Audi e-tron quattro concept znajdziemy kolejny stopień jej rozwoju, wersję MIB2+, niezbędną do prawidłowego działania nowych funkcji systemu infotainment. Platforma ma teraz o wiele większą moc obliczeniową, ponieważ musi obsłużyć kilka wyświetlaczy ekranowych o wysokiej rozdzielczości. Ponadto na platformie łączą się ze sobą informacje pokładowe
i pozyskiwane z sieci internetowej: auto staje się coraz bardziej częścią chmury. Decydującą rolę odgrywa tu możliwość pełnej integracji telefonu komórkowego
z pojazdem. Daje to możliwość pozyskiwania danych w najnowocześniejszym standardzie ich przesyłu - LTE Advanced.

LTE Advanced

W obszarze integracji telefonii komórkowej z samochodem, cztery pierścienie już od wielu lat są światowym liderem. Dzięki zastosowaniu platformy MIB2+, Audi jest pierwszym na świecie producentem samochodów pracującym w najnowszym standardzie LTE Advanced (LTE = Long Term Evolution). MIB2+ umożliwia przesyłanie danych z prędkością do 300 Mbit/s podczas odbierania i do 50 Mbit/s podczas wysyłania, jest więc około trzykrotnie szybsza niż dotychczasowy MIB2.
W wielu krajach odpowiednia rozbudowa sieci komórkowej już się rozpoczęła.

Kolejną ogromną zaletą systemu MIB2+ jest możliwość nawiązywania połączeń telefonicznych za pomocą metody VoLTE (Voice over LTE). Pakiety danych są tu przesyłane na bazie protokołu IP. To nowe rozwiązanie polepsza jakość rozmowy, przyspiesza nawiązywanie połączenia i pozwala na używanie telefonu zarówno do rozmowy, jak i do przesyłania danych z dużą prędkością.

Obsługa głosowa online

Wdrażając system obsługi głosowej, zwany też SDS (Speech Dialogue System), Audi wkracza w nowy wymiar sterowania głosowego. MIB2+ oferuje rozwiązanie hybrydowe, obejmujące zarówno komunikację on-board, jak i online. 

W przypadku identyfikacji komunikacji online, polecenie głosowe kierowcy dociera do oprogramowania rozpoznawanego w chmurze, jako pakiet danych dostarczanych przez sieć komórkową. W przypadku identyfikacji odpowiedzi zarówno systemów
on-board jak i online, tak zwany manager dialogu porównuje je ze sobą. Podejmując decyzję o bardziej przekonującym wariancie, uwzględnia takie kryteria jak lokalizację auta lub poprzednie zapytania.

Nowe, hybrydowe rozwiązanie Audi, rozpoznające wiele wyrażeń i zwrotów funkcjonujących w języku potocznym, znacznie poszerza spektrum obsługi głosowej. Poza wyszukiwaniem użytecznych miejsc (tzw. POI), daje też dostęp do informacji pogodowych, wiadomości i radia online. 

Volkswagen Group Polska sp. z o.o.

 

Grupa Audi, skupiająca marki Audi, Ducati i Lamborghini, jest jednym z najbardziej utytułowanych producentów samochodów i motocykli w segmencie premium. Produkty koncernu obecne są na rynkach ponad stu krajów całego świata, a produkcja odbywa się w 16 fabrykach w 12 państwach. W drugiej połowie roku 2016, Audi rozpocznie produkcję modelu Q5 w  San José Chiapa w Meksyku. Spółkami należącymi w 100% do Audi AG są: quattro GmbH (Neckarsulm), Automobili Lamborghini Holding S.p.A. (Sant'Agata Bolognese/Włochy) oraz producent sportowych motocykli Ducati Motor Holding S.p.A (Bolonia/Włochy).

W 2014, ostatnim pełnym roku finansowym, Grupa Audi dostarczyła do klientów około 1,74 miliona pojazdów marki Audi, 2530 sportowych samochodów Lamborghini i około 45 tysięcy motocykli marki Ducati. W tym samym roku, Audi AG osiągnęło przychody w wysokości 53,8 miliarda Euro, a zysk operacyjny wyniósł 5,15 miliarda Euro. Obecnie, na całym świecie koncern zatrudnia ponad 80 tysięcy osób, z czego 58 tysięcy zatrudnionych jest w Niemczech. Audi koncentruje swe działania na nowych produktach i zrównoważonych rozwiązaniach technicznych, ukierunkowanych na przyszłość mobilności.