Zdjęcie artykułu

Specyfika biura informatyka czyli jak konkurować o najlepsze ITalenty

2016/01/03 23:22

Ostra konkurencja o najlepszych specjalistów IT na polskim rynku pracy wymusiła na pracodawcach stałe wzbogacanie ofert pracy o różnego typu gratyfikacje finansowe i benefity pozapłacowe. Coraz częściej integralną częścią oferty pracy dla programistów czy testerów jest niebanalny wygląd, doskonała lokalizacja i funkcjonalność biura. Informatyk bowiem bywa wybredny. W środowisku IT, silniej niż w innych branżach, działa zasada „podaj dalej”, czyli rozprzestrzenianie się pozytywnych lub negatywnych informacji o atmosferze i warunkach pracy w danej firmie. Zwłaszcza, że jak wynika z Kelly Global Workforce Index[1], specjaliści IT bardziej niż pracownicy innych branż, cenią środowisko pracy (66% vs. 57%) i dostęp do najnowszego wyposażenia w biurze (63% vs. 46%). Dlatego coraz więcej spółek z tego sektora decyduje się na nowe aranżacje w przestrzeniach biurowych, traktując je jako długoletnie inwestycje w obszar HR, a nie jako koszt.

 

Dane Komisji Europejskiej pokazują, że do 2020 roku w branży IT w krajach Unii będzie aż 825 tys. nieobsadzonych stanowisk.[2] Według analiz firmy doradztwa HR Sedlak&Sedlak w Polsce już teraz brakuje 50 tys. specjalistów z tego sektora. Dlatego firmy informatyczne mocno rywalizują o pracownika, a nawet najlepsze pozapłacowe benefity mogą nie zrekompensować mało atrakcyjnego biura, położonego w centrum miasta. Walka trwa nie tylko na etapie rekrutacji, lecz także utrzymania kadr. Odpowiednia aranżacja przestrzeni i zapewnienie wygodnych stanowisk może pomóc zmniejszyć rotację. Jak dowiodły badania Deloitte & Charles’a Lockwooda, przeprowadzka do bardziej nowoczesnego biura skutkowała obniżeniem poziomu rotacji w zespole u ponad 80% pracodawców[3]. Zwłaszcza, że jak pokazują analizy, informatycy bardziej niż przedstawiciele innych branż cenią sobie dobrze wyposażone biuro, zarówno pod względem technologicznym, ale i elastycznych rozwiązań w przestrzeni biurowej dających szerokie możliwości współpracy z innymi.

Liczy się także podniesienie efektywności pracy. Jak wynika z raportu brytyjskiej firmy doradczo-budowlanej Terrapin[4], każde podniesienie efektywności pracy o zaledwie 1% w organizacji liczącej 100 osób przynosi oszczędności odpowiadającej kwocie 600 tys. PLN rocznie. Jak podkreślają specjaliści IT, nawet chwilowe rozproszenie podczas realizowanego zadania powoduje, że powrót do niego może potrwać ok. 45 minut.[5] Dane firmy Gensler pokazują, że pracownicy sektora technologicznego bardziej cenią sobie elastyczność miejsca pracy i możliwość wyboru pomiędzy wykonywaniem obowiązków w przestrzeni typu open space a strefą do pracy indywidualnej (41%) w porównaniu do pracowników innych branż (32%).[6] Zdaniem specjalistów IT najlepszym miejscem do pracy są osobne stanowiska, usytuowane jednocześnie na tyle blisko innych pracowników, aby łatwo pozwalały na szybkie spotkanie i konsultację problemu.[7] Ich preferencje różnią się jednak w zależności od wykonywanych zadań. Programiści systemowi chętniej pracują samotnie, w strefie ciszy niż np. administratorzy systemów Big Data, którzy wykonują wiele telefonów, gdyż muszą być w stałym kontakcie z klientami, nierzadko w innych krajach. Sporo czasu na pracy wspólnej spędzają z kolei specjaliści rozwijający różnego rodzaju aplikacje.

– W naszym nowym łódzkim biurze pracuje obecnie około 800 osób, a w ciągu kolejnych lat liczba zatrudnionych się zwiększy. To oznacza, że w jednym biurze będzie pracować wielu specjalistów realizujących różnego typu projekty informatyczne. Mają oni różne potrzeby, jeśli chodzi o sposób pracy. Niektórzy wolą pracę siedzącą, inni lepiej czują się na stojąco, jeszcze inni lubią zmieniać pozycję w trakcie wykonywanie zadań. Do tego dochodzi bardzo prozaiczny czynnik wpływający na komfort pracy przy biurku, jak zróżnicowany wzrost. Nie każdej osobie odpowiada standardowe rozwiązanie. Dlatego zdecydowaliśmy się na wyposażenie naszego biura w 200 biurek Stand Up z regulacją wysokości blatu. Takie stojąco-siedzące miejsca pracy, które można dostosować do swoich potrzeb, dają pracownikom poczucie niezłego komfortu. To długoterminowa inwestycja, którą w miarę możliwości będziemy rozszerzać na kolejne stanowiska pracy – mówi Jan Malkiewicz, szef marketingu w firmie Ericpol.

Skusić innowacją

Nowatorski model Stand Up, polski wynalazek będący w procesie patentowym na poziomie europejskim, wyszedł z rąk projektantów firmy Mikomax Smart Office – rodzimego lidera w dziedzinie badań nowoczesnych miejsc pracy i optymalizacji powierzchni biurowych. Stand Up został wyposażony w unikalne rozwiązanie, jakim jest możliwość manualnej regulacji wysokości blatu. Dzięki temu pracownik może szybko i łatwo zmienić pozycję z siedzącej na stojącą. To rozwiązanie, które pozytywnie wpływa na komfort, ale i zdrowie pracowników, bo jak pokazują badania, dzielenie czasu pracy pomiędzy te dwie pozycje może zmniejszyć ryzyko chorób układu krążenia i cukrzycy o nawet o połowę.[8] Ponadto, podnoszony blat jest efektywnym narzędziem podczas prowadzenia spotkań – szczególnie w branży IT. Firmowe zebrania prowadzone na stojąco trwają średnio o 1/3 krócej niż te tradycyjne.[9]

Tego typu dynamiczne stanowiska pracy stają się powoli standardem nie tylko w branży IT. Przykładowo, Dania zdecydowała się na nałożenie na pracodawców obowiązku zapewnienia stojąco-siedzących biurek. Kraje nordyckie należą do liderów we wprowadzaniu podobnych ergonomicznych rozwiązań. Już 80% pracowników w Szwecji, Norwegii i Finlandii korzysta ze stojąco-siedzących biurek, które można dostosować do potrzeb pracowników o różnym wzroście. To przekłada się wyższą efektywność i wzrost satysfakcji z pracy[10]– mówi Zuzanna Mikołajczyk, Dyrektor ds. Handlu i Marketingu Mikomax Smart Office.

Ericpol postawił i na ergonomię miejsca pracy i  na jego estetykę. Jan Malkiewicz postanowił  zmodyfikować projekt Stand Up w stosunku do standardowej wersji. Według jego pomysłu  powstała koncepcja, by wszystkie biurka nawiązywały do włókienniczej historii Łodzi – miasta, w którym firma rozpoczynała swoją działalność. Stelaże biurek stały się ramą dla łatwo ściągalnych tkaninowych obić, przez co swoją formą przypominają tkackie krosna. Dzięki temu stanowiska pracy zyskały dobre parametry akustyczne, tłumiące dźwięki i przytulny, ciepły charakter. Dodatkowo, Stand Up został zmodyfikowany pod kątem konstrukcji i dostosowany do specyficznych wymagań pracowników IT.

Praca specjalistów IT różni się od innych profesji między innymi wysoce zaawansowanym  sprzętem. Na ich biurkach  często znajdziemy laptopa i dodatkowo  dwa, a nawet trzy duże monitory. System podnoszący blat musiał zostać zatem zbudowany tak, aby mógł bez problemu utrzymać niezbędne do pracy urządzenia. Nie mógł przy tym stracić swojej głównej zalety, czyli możliwości szybkiej i prostej regulacji wysokości – mówi Michał Haze, właściciel łódzkiego salonu firmowego Mikomax Smart Office, odpowiedzialny za realizację projektu dla firmy Ericpol.

Firma Ericpol jest największym polskim eksporterem usług w branży ICT. Została założona w 1991 r. Posiada cztery biura w Polsce: w Łodzi, Krakowie i Warszawie. Struktura całej Grupy Ericpol obejmuje też spółki zależne w Szwecji, na Ukrainie i Białorusi. Grupa zatrudnia ponad 2000 osób, głównie  specjalistów  branży ICT. W październiku 2015 roku zostało ogłoszone przejęcie udziałów spółki przez jej długoletniego klienta – firmę Ericsson.

Mikomax Smart Office to polska rodzinna firma z prawie 25-letnim doświadczeniem w aranżacji współczesnych przestrzeni biurowych. Posiada 16 salonów w Polsce i 15 partnerów za granicą. W centrali i salonach zatrudnia ponad 250 osób. Posiada też 14 500 mkw. nowoczesnego parku maszynowego. Łączy fachową wiedzę o produkcji mebli z autorską koncepcją jej zastosowania we współczesnym miejscu pracy. Jej rozwiązania doceniły, m.in. takie światowe marki jak Marks & Spencer, EY czy Qatar Airlines, a także instytucje, np. Narodowy Bank Polski.

Mikomax Smart Office jest polską, rodzinną firmą z ponad 24-letnim doświadczeniem w zakresie aranżacji przestrzeni biurowych. Posiada 16 salonów w Polsce i 15 partnerów za granicą. Ma ok. 250 współpracowników w centrali i salonach. Mikomax Smart Office to ekspert w tworzeniu nowoczesnych biur łączący fachową wiedzę o produkcji mebli z autorską koncepcją jej zastosowania we współczesnym miejscu pracy. Firma tworzy biura dostosowane do potrzeb, specyfiki, kultury organizacyjnej, charakteru działań swoich klientów oraz do celu, który chcą osiągnąć. Oferta Mikomax Smart Office skierowana jest zarówno do dużych jak i małych firm. Współpracuje m.in. z sektorem usług dla biznesu, telekomunikacji, consultingowym, transportowym i publicznym. Proponuje też usługi wspierające projekt, od procesu rozpoczęcia współpracy po realizację rozwiązań, np. projektowanie przestrzeni pracy, transport i montaż, czy szkolenia z zasad ergonomii. Otrzymała wiele branżowych i biznesowych wyróżnień, m.in. trzykrotnie została Gazelą Biznesu, otrzymała nagrodę Diament Meblarstwa oraz Dobra Forma. Firma jest Partnerem Strategicznym organizacji biznesowych takich, jak Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL), New Ways of Working (NewWOW) oraz International Facility Management Association (IFMA).

Dodatkowych informacji udziela:

 

Marta Kaczmarek

Linkleaders

tel.  + 48 42 236 64 05

mob. + 48 502 842 659

 

[1] Kelly Global Workforce Index, Badanie na 230 tys. pracowników w 31 krajach, 2014, www.kellyservices.us/IT

[2] The regions in the Digital Single Market – ICT and digital opportunities for regions and cities, www.europarl.europa.eu, Październik 2015

[3] Badania Deloitte & Charles’a Lockwooda, 2008

[4] Terrapin Bright Green, 2012

[5] Cara Garretson, Cubicle wars: Best and worst office setups for tech workers, www.computerworld.com, Styczeń 2011

[6] Lana Bortolot, Designing a Better Office Space, www.entrepreneur.com, Lipiec 2014

[7] Cara Garretson, Cubicle wars: Best and worst office setups for tech workers, www.computerworld.com, Styczeń 2011

[8] Haroon Siddique, Office employees should be on feet for four hours of working day, Czerwiec 2015, www.theguardian.com

[9] Neal Taparia, Kick The Chair: How Standing Cut Our Meeting Times By 25%, www.forbes.com, 2014

[10] Marc Bird, Understanding and overcoming the objections to sit stand workstations, www.workplaceinsight.net, Maj 2015