Zdjęcie artykułu
Analityka danych biznesowych – kierunek przyszłości

DataBeat - zaawansowana analityka danych dla rozwoju Twojego biznesu

Analityka danych biznesowych – kierunek przyszłości

2015/11/26 15:47

W świecie biznesu wszystko wskazuje na to, że rozwój przedsiębiorstw będzie w najbliższych latach zależeć od zaawansowanej analityki danych, dotyczącej wyspecjalizowanych sektorów gospodarki. Na czym oparty jest ten wniosek? Przede wszystkim na badaniach rynku, według których zapotrzebowanie na usługi analityczne, świadczone przez wysokiej klasy specjalistów, będzie tylko wzrastać. Potwierdza to fakt, że coraz bardziej popularne stają się również studia oraz kursy oferujące kształcenie w kierunku analizy danych, czyli tzw. „data science”. Czemu zawdzięczamy ten obrót spraw i jak może on wpłynąć na rozwój przedsiębiorstw oraz kreowanie trendów biznesowych?

Statystyki pokazują, że zaledwie niewielki procent społeczeństwa w pełni zdaje sobie sprawę z obecności mechanizmów Big Data w swoim codziennym życiu. Dlatego zaskakujące może wydać się stwierdzenie, że są one w nim niemal wszechobecne. Zakupy internetowe to najlepszy przykład zastosowania szeroko zakrojonej analizy wiadomości i tropów, które nieświadomie zostawiamy za sobą w sieci. E-sklepy wykorzystują te dane, aby móc dopasowywać konkretne oferty do potrzeb swoich klientów. Zbierają w tym celu różnorodne informacje dotyczące nie tylko samych konsumentów (wiek, płeć, wykształcenie, zainteresowania), ale także ich aktywności w trakcie dokonywania zakupu (sposób płatności, wydana kwota, inne produkty, które oglądali). Poszerzając o nie bazy danych e-sklepy mogą również wysnuć istotne wnioski na temat swojej własnej pozycji na rynku oraz tego, jak wypadają na tle konkurencji. Umożliwiają im to zestawienia zebranych wiadomości z innymi ogólnodostępnymi danymi. Pytanie, skąd biorą się takie podsumowania?

Aplikacje nie tylko dla profesjonalistów

Współczesna analityka danych służy przede wszystkim wykorzystywaniu potencjału drzemiącego w informacjach, do których przedsiębiorstwa mają łatwy dostęp – czyli do takich, którymi już dysponują. To dlatego za najbardziej cenne rekordy zwykle uznawane są te, które pozornie wydają się nieprzydatne. Ich niedocenienie jest głównym powodem nieefektywnego przepływu danych przez firmowe sieci.

Niestety sam fakt posiadania pewnego zasobu informacji to dopiero początek procesu analizy Big Data. Aby przebiegł on jak najbardziej efektywnie, potrzebne są narzędzia, za pomocą których można będzie je dowolnie przetwarzać i łączyć z innymi danymi, pochodzącymi z zewnętrznych baz. Bardzo dobrze sprawdzają się w tej roli aplikacje analityczne, zapewniające możliwość tworzenia kompleksowych zestawień oraz prognoz biznesowych. Ich główną zaletą jest fakt, że mogą korzystać z nich zarówno profesjonaliści, jak i osoby, które nie miały wcześniej styczności z dużymi zbiorami informacji – wszystko dzięki intuicyjnemu i łatwemu w obsłudze interfejsowi użytkownika. To właśnie one są uważane przez specjalistów za mające największy wpływ na zapowiadany gwałtowny rozwój technik „data science”.

Wiele zastosowań

Analiza danych dostarczanych przez konsumentów e-sklepów oraz badanie konkurencji to nie jedyne zastosowania mechanizmów Big Data. Są one także wyjątkowo przydatne m.in. w sektorze finansowym, gdzie sprawdzają się jako czynnik wpływający na ocenę ryzyka kredytowego. Podobnie w biznesie pomagają przedsiębiorcom w podejmowaniu strategicznych decyzji oraz poszukiwaniu korzystnych inwestycji. Dlatego nie powinien dziwić fakt, że coraz więcej młodych ludzi upatruje w poznawaniu tajników analityki danych szansy na poszerzenie swoich umiejętności, które mogłyby jednoczenie okazać się przydatne na rynku pracy.

Data Beat –  jedno narzędzie – wiele zastosowań

Przykładem rozwiązania umożliwiającego zaawansowaną analizę danych biznesowych jest DataBeat - innowacyjne rozwiązanie dla dużych firm oraz małych i średnich przedsiębiorstw (MSP), którym zależy na bezpiecznej analizie. W ramach tego, współfinansowanego przez Unię Europejską projektu, powstała aplikacja ułatwiająca odnajdywanie pożądanych informacji oraz przygotowywanie, na ich podstawie, złożonych zestawień informacyjnych. Jej głównym celem jest tworzenie łatwych w obsłudze wizualizacji danych, czytelnych nawet dla początkujących użytkowników.

Aplikacja ta stworzona została z myślą o potrzebie intuicyjnego podejmowania decyzji w biznesie. Jako główny cel postawiono przed nią  możliwie jak najczytelniejszą i łatwą w nawigacji wizualizację danych i ich przedstawienie w formie dashoardów tak, by użytkownicy mogli je w sposób naturalny analizować. W efekcie tej funkcjonalności narzędzia tworzą podstawę do szybszego wydobywania, przechowywania, analizowania i udostępniania kluczowych dla prowadzonego biznesu danych, dzięki którym przedsiębiorstwo może podejmować lepsze decyzje.

Trzeba przyznać, że tworzenie oraz wykorzystanie tego rodzaju aplikacji to myślenie przyszłościowe – jeśli wierzyć prognozom na najbliższe lata, analityka Big Data jest kierunkiem, który zapewni wiele możliwości rozwoju nie tylko przedsiębiorstwom, ale także jednostkom.