Zdjęcie artykułu
Inteligentna analityka danych, czyli DataBeat w służbie MSP

DataBeat - zaawansowana analityka danych dla rozwoju Twojego biznesu

Inteligentna analityka danych, czyli DataBeat w służbie MSP

2015/11/23 14:16

Sukces biznesu w dużej mierze zależy od strategii jego rozwoju. Aby dobrze ją zaplanować, potrzebujemy dostępu do informacji o aktualnym stanie firmy. Zebrane dane natomiast muszą zostać odpowiednio zanalizowane. Dopiero wtedy przychodzi czas na wyciągnięcie wniosków i wprowadzenie strategii w życie. Ten długi proces nareszcie został uproszczony, dzięki nowej aplikacji DataBeat, zaprojektowanej z myślą o sektorze MSP.

DataBeat to innowacyjne rozwiązanie dla dużych firm oraz małych i średnich przedsiębiorstw (MSP), którym zależy na bezpiecznej analizie danych biznesowych. W ramach tego, współfinansowanego przez Unię Europejską projektu, powstała aplikacja ułatwiająca odnajdywanie pożądanych informacji oraz przygotowywanie, na ich podstawie, złożonych zestawień informacyjnych. Jej głównym celem jest tworzenie łatwych w obsłudze wizualizacji danych, czytelnych nawet dla początkujących użytkowników.

Analityka danych nie jest nowością w świecie biznesu, czego dowodem są stale rozwijające się rozwiązania w zakresie Business Intelligence i Big Data. Jednak DataBeat wyróżnia na tym tle kompleksowe podejście do zagadnienia rozwoju sektora MSP. Wielopłaszczyznowa analiza rozwoju to podstawa jego efektywnego działania. Dlatego DataBeat dostarcza zestawienia bazujące na zróżnicowanych źródłach (m.in. teksty, wizualizacje, aplikacje działające w chmurze i arkusze Google Docs). To odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na nowe rozwiązania Business Intelligence, czyli analityki biznesowej. DataBeat zaopatruje swoich użytkowników w znaczną liczbę danych, ale trzeba zaznaczyć, że jej idea nie polega na ilości, ale na jakości.

Wykorzystanie rozwiązań dostępnych w ramach DataBeat znacznie przyspiesza proces realizacji strategii rozwoju w sektorze MSP, jednocześnie zwiększając jego efektywność. Przeprowadzanie analiz odbywa się błyskawicznie, co pozwala przedsiębiorcom na sprawne podejmowanie właściwych decyzji biznesowych. Wszystko to dzięki szerokiemu wachlarzowi możliwości, oferowanemu przez projekt.

Nowe możliwości

Podstawową zaletą nowej aplikacji jest niewątpliwie jej wielofunkcyjność. DataBeat pozwala nie tylko na zestawianie danych i tworzenie tematycznych raportów - oferuje również szybkie docieranie do właściwych informacji, ich udostępnianie, przechowywanie oraz zarządzanie ich bezpieczeństwem. Takie ujednolicenie zapewnia maksymalne wykorzystanie narzędzi z zakresu BI, tym samym pomagając osiągnąć cel przedsiębiorcy, jakim jest rozwój firmy.

DataBeat wyróżnia się również łatwością obsługi. Interfejs użytkownika został zaprojektowany z myślą o pracownikach przedsiębiorstw zatrudnionych na różnych szczeblach, i w związku z tym posiadających rozbieżne kompetencje. Jest intuicyjny i prosty w obsłudze, co ułatwia samodzielną analizę zebranych danych.

Posiadanie raportów dotyczących aktualnego stanu przedsiębiorstwa, preferencji klientów, a także aktywności konkurencji, pozwala na poszukiwanie nowych strategii rozwoju i korzystnych inwestycji. Znacznie zwiększa też szanse MSP na efektywne wdrażanie zmian. Zatem, zdobyta za pośrednictwem DataBeat wiedza, może okazać się skuteczną bronią w walce o klienta. Należy jednak pamiętać, że uzyskane efekty zależą od sposobu, w jaki przedsiębiorstwa postanowią wykorzystać mechanizm Big Data.

Big Data, czyli jak się to wszystko zaczęło

Zjawisko Big Data obecne od pewnego czasu w branży IT, zdążyło się już zadomowić także w Polsce i na nowo zdefiniować tradycyjne rozumienie biznesu. W skrócie, polega na zdobywaniu i analizie informacji z zakresu działania określonej firmy, w celu optymalizacji jej procesów biznesowych.

Big Data nie ma jednak nic wspólnego ze standardową interpretacją danych cyfrowych. Wyróżnia się dynamicznym zestawianiem dużej ilości nieuporządkowanych informacji, pochodzących z różnych źródeł (media społecznościowe, bazy danych klientów firm, informacje marketingowe etc.). Zazwyczaj chodzi o dane, które od dawna są w posiadaniu firmy, ale jak dotąd nie zostały w pełni zanalizowane. Ich liczba stale rośnie, więc wymagają zastosowania nowych sposobów przetwarzania, wykorzystywanych właśnie przez mechanizm Big Data.

Na Big Data składają się cztery czynniki, połączone w definicji 4Vs:

  • volume – wykorzystanie dużej ilości danych
  • velocity – zmienność zgromadzonych informacji
  • variety – różnorodność materiałów
  • value – wartość posiadanych danych

Pojęcie Big Data wiąże się również ze zdobywaniem nowych informacji, w celu wykorzystania ich potencjału biznesowego. Wieloaspektowa analiza pozwala uzyskać pełny obraz aktualnej sytuacji firmy, a więc przyczynia się do podejmowania korzystnych dla niej decyzji. Interpretacja raportów pozwala na dobieranie ofert dla klientów zgodnych z ich potrzebami, wykrywanie szans na rozwój biznesu i dostrzeganie potencjalnych zagrożeń.

Big Data wykorzystuje również informacje udostępniane anonimowo przez inne przedsiębiorstwa korzystające z tego systemu. Na ich podstawie tworzy dokładne raporty dotyczące zmieniających się trendów oraz prognozy rynkowe. Podsumowując, zestawienia danych uzyskane dzięki analizie metodą Big Data oznaczają dla przedsiębiorców lepsze zrozumienie rynku.

Pierwsze kroki

Nie można zaprzeczyć, że sukces każdego małego i średniego przedsiębiorstwa jest w dzisiejszych czasach uzależniony od zmieniających się rozwiązań IT. Polscy przedsiębiorcy zauważyli już zależność między rozwojem MSP, a zastosowaniem dokładnych analiz rynku oraz własnych postępów. Aplikacja DataBeat pełni rolę pośrednika pomiędzy ich koncepcją rozwoju firmy, a oczekiwaniami konsumentów. Efektywne wykorzystanie stwarzanych przez nią możliwości może przyczynić się do pozyskania przez nich nowych klientów, a w konsekwencji do wyprzedzenia konkurencji.